Kello viiden ruuhkassa Visuvedellä

Tunti tunnilta -juttusarja, kello 16–17.
Lotta Mikkonen keikkuu ja pyörii vaaleanpunaiset nauravat kissasaappaat jalassa. Iloisen virneen täydentää itse askarreltu pingviininaamari, jota ei raaski riisua laisinkaan.
Kantatietä 66:ta Visun Katsastuksen ohi jyristää raskas liikenne. Autotytöksi osoittautuva 3,5-vuotias Lotta nimeää sen oitis tukkirekaksi.

Isä Kai Mikkonen ajaa autonsa halliin. Kun mitään auton merkkiä ei ole näkyvissä, uskaltaudun tiedustelemaan sitä.
– Opel, olen ottanut merkit pois, Mikkonen vastaa.

Näyttää siltä, että tähän katsastuskonttoriin ei tarvitse mennä lakki kourassa, vaan asiat sujuvat jouheasti. Katsastusmies Mika Malvisalo istahtaa kuskin paikalle ja tarkistaa ensin pakokaasupäästöt.
– Hyvät lukemat tuli, hän raportoi, ajaa edemmäs nostureiden kohdalle ja hissaa ajoneuvon korkeuksiin.
– Kuinka koookee! ihastelee vielä hiukkasen r-kirjainta hakeva Lotta.
Hallissa kaikuu, ja omat hihkaisut kuulostavat mukavilta.

Malvisalo nostaa auton takapään koholleen taka-akselin tutkimista varten. Hän pyörittelee renkaita, tutkii taskulampulla, vääntelee ja koputtelee. Saman käsittelyn saa etupuoli.
– Renkaat saa syksyllä katsoa uudet, mutta vielä on pintaa jäljellä, Malvisalo sanoo.
Missä kunnossa auto on?
– Hyvässä kunnossa ikäisekseen, Malvisalo tuomaroi.
Mikä on vuoden 2006 Opelin arka paikka?
– Rekisterikilpien väli, kuten yleensäkin autoissa, Malvisalo nauraa täsmentäen jarrujen olevan kaikissa autoissa yleisin vikakohde.
Määräaikaiskatsastuksessa tärkeimmät tarkastuskohteet ovat jarrujen lisäksi valot, pyörien tuenta, pakokaasupäätöt ja korin kunto.

Tuulilasissa on repsikan puolella vaurio, mutta se ei haittaa – vielä. Malvisalon mukaan lasissa ei saa nytkään olla halkeamaa näkökentässä, mutta 20. toukokuuta lakiuudistuksen jälkeen liikenneturvallisuutta vaarantavaa vauriota ei saa olla missään kohdassa lasia. Käytännössä halkeamasta ei silti seuraa automaattisesti ajokieltoa.
–  Säädökset muuttuvat siten, että uutena mahdollisuutena tuulilasista voi kirjoittaa ajokiellon, mutta lasin pitäisi silloin olla käytännössä hirvikolarin jäljiltä. Eli lähes kaikki tuulilasivauriot ovat jatkossakin vain korjauskehotuksia. Toki entistä useampaan vaurioon joudutaan puuttumaan.

Lue lisää 9.5. lehdestä.

Julkaistu 09.05.2018 16:45