Otto-automaatissa ongelmia

– Valitettavasti Ruoveden Otto-automaatissa on ollut toimintahäiriöitä kesän aikana, pahoittelee Ruoveden Osuuspankin toimitusjohtaja Leena Selkee.

– Otto-automaatti on Automatia Oy:n omistama, hallinnoima ja sen hoidossa oleva laite. Pankkimme ei vastaa automaatista eikä sen toiminnasta, Selkee täsmentää.

Automaatin toimimattomuus on herättänyt närää kuntalaisten keskuudessa ja syyttävä sormi on osoittanut Osuuspankin suuntaan. Pankin henkilökunnalla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta esimerkiksi täyttää automaattia, mikäli siitä setelit loppuvat, koska kyse on kokonaan ulkopuolisesta palvelusta.

– Otto-automaatti ei ole osa Ruoveden Osuuspankin palveluverkostoa, vaan osa Automatia Oy:n automaattiverkostoa, Selkee oikaisee virheellisen käsityksen.

– Mikäli automaatti lakkaa toimimasta tai setelit loppuvat, saa Automatia Oy tästä reaaliaikaisen tiedon suoraan laitteelta. Tietojemme mukaan automaattia on huollettu ja korjattu useaan otteeseen kesän kuluessa, muun muassa viime viikolla automaattiin vaihdettiin kortinlukija, koska vikailmoituksia oli aiheutunut runsaasti, Selkee tietää.

Hänen mukaansa tieto automaatin toimimattomuudesta saavutti pankin henkilökunnan asiakkaan välityksellä lauantaiaamuna, jolloin Automatia Oy:n valtakunnalliseen päivystysnumeroon oltiin välittömästi yhteydessä.

– Pyysimme välittämään tiedon toimintahäiriöstä huoltoyksikköön. Kerroimme paikallisesta tapahtumaviikonlopusta ja pyysimme Automatiaa huolehtimaan automaatin kiireellisesti käyttökuntoon, Selkee kertoo.

Maanantaina hän oli uudelleen yhteydessä Automatia Oy:n taholle, kun ilmeni että automaatin toimintahäiriö oli huoltopyynnöstä huolimatta jatkunut läpi viikonlopun. Selkeen saaman vastauksen mukaan automaatissa on todettu perjantai-iltana noin kello 23 alkanut vika, joka on korjattu maanantaina puolenpäivän jälkeen. 

– Automaatti uusittiin joulukuussa 2016, eli kyseessä on suhteellisen uusi laite. Nykyisessä automaatissa on otto-toiminnon lisäksi muun muassa seteleiden talletustoiminto, Selkee kertaa.

– Automatiasta saadun tiedon mukaan liian ryppyisinä talletetut setelit aiheuttavat herkästi sen, että automaattiin tulee toimintahäiriö. Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa, sillä aiemmassa automaatissa häiriöitä oli huomattavasti harvemmin, Leena Selkee uskoo.

– Automaatti on toiminut teknisesti hyvin koko viime talven ja alkukesän, mutta viime viikonvaihteessa siitä oli rikkoontunut rahanjakajayksikkö, joka saatiin kuntoon vasta maanantaina, kertoo Automatia Pankkiautomaatit Oy:n käteispalveluiden johtaja Harri Pennanen.

– Automatialla ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta koko viikonlopun kattavaan automaattihuoltoon, mutta kokeiluja palvelun laajentamisesta olemme tehneet, Pennanen lisää.

Lisätty 21.8. kello 12.20 Automatia Pankkiautomaatit Oy:n käteispalveluiden johtajan kommentit.

Julkaistu 21.08.2018 10:09