Vänrikki Polviander oli Runebergille merkityksetön

Runebergin päivä.  – Runeberg eli Ruovedellä vain lyhyen aikaa, mutta aina vaan häntä täällä muistetaan. Meille Kalevalaisille Naisille Runebergin päivä on tärkeämpi kuin Kalevalan päivä, totesi Anja Latvala avatessaan Ruoveden kunnan sivistystoimen, kirjaston ja Kalevalaisten Naisten yhdessä järjestämän perinteisen Runebergin päivän tilaisuuden perjantai-iltana 5. helmikuuta.

Saman totesi Runeberg-illan puhuja, maa- ja metsätieteen maisteri Sampsa Heinonen, joka esitelmässään tarkasteli kansallisrunoilija J. L. Runebergin väitettyjä yhteyksiä Kurun vänrikkiin Karl Gustav Polvianderiin.
   – Ruovettä ei edes mainita Runebergin runoissa, ja hän oli Ruovedellä kotiopettajana vain puolisen vuotta, mutta silti ruoveteläiset ovat onnistuneet pitämään hänestä tehokkaasti meteliä jo lähes kahdensadan vuoden ajan. Runebergin päivän lisäksi häntä muistetaan täällä myös heinäkuun viidentenä päivänä.

Sampsa Heinonen syntyi samassa talossa, missä Runeberg aikoinaan asui, joten hän jo pienestä pitäen eli Runeberg-hypetyksen ja Runeberg-kultin ytimessä. Perimätietoon liittyvien myyttien murtajaksi hänet johdatti Ruovedellä Runebergin kanssa samaan aikaan majaillut virkaheitto vänrikki Adolf Fredrik Pelander.
   Pelander on Heinosen mielestä vänrikki Stoolin mahdollinen, ehkä todennäköinenkin esikuva. Sitä vastoin Runebergin Kurun yhteydet ovat hänestä silkkaa kansanperinnettä, joka ei perustu historiallisiin tosiasioihin. Runeberg ei hänen mukaansa koskaan tavannut vänrikki Karl Gustav Polvianderia. Heidän väliltään ei myöskään ole löytynyt kirjeenvaihtoa tai muuta historiallista lähdetietoa.
   – Luetettaviin lähteisiin perustuvaa tietoa siitä, että Polviander olisi ollut tekemisissä J. L. Runebergin kanssa, ei ole, saati siitä, että hän olisi ollut tämän ystävä, metsästystoveri tai vänrikki Stoolin esikuva. Myös Runeberg itse kielsi muistavansa tai tavanneensa koskaan Polvianderia, kun hänen vaimonsa Fredrika sitä Runebergin viimeisinä elinaikoina kysyi, huomautti Heinonen.

Heinosen arvion mukaan Polviander omaksui viimeisinä vuosikymmeninään jonkinlaisen Kurun ”Taatan” roolin, ja hänen puustellinsa oli matkailukohde, jonne tultiin kuulemaan hänen tarinointiaan. Tarinankertojat yleensäkin mehevöittävät juttujaan ja lisäilevät niihin omiaan. Varmaankin joku on ottanut ne ihan tosissaan, koska osassa Polvianderin muistokirjoituksia hänet mainitaan vänrikki Stoolin esikuvana ja Runebergin tietolähteenä.

Kurun merkitys Runebergille sai Ruoveden Runeberg-illassa toisenkin kolauksen. Ei riittänyt, että uskomukset Runebergin ja Polvianderin yhteyksistä osoitettiin vääriksi. Myös Hirvenhiihtäjien tapahtumapaikkojen ja henkilöitten kurulaisuus kyseenalaistettiin. Niille kun ei ole löydetty historiallisesti yhteensopivia esikuvia. 
   – Mitäpä, jos Kurun urhea Matti, den raske Mattias från Kuru, olikin oikeasti bonden Riekkola Pihlajalahdelta, Riekkolan isäntä, jonka maille suuntautuneella metsästysretkellä Runeberg todistetusti on ollut mukana, olihan hänen etunimensä Matti? letkautti toinen paikalla ollut Runeberg-asiantuntija Veikko Önkki.

Lue juttu kokonaisuudessa paperilehdestä.

Edit: Raili Pietilän nimi on korjattu Raili Pietikäiseksi. 18.2. klo 14.47.

Julkaistu 10.02.2016 19:33