Tervatut sulkuportit vuosikymmeniksi

Rakentaminen. Muroleen kanavan uudet sulkuportit on asennettu paikoilleen. Kanava on vielä jonkun päivän vedestä tyhjänä, mutta vapun jälkeisenä perjantaina 6. toukokuuta veneet pääsevät jälleen sen läpi.

Sulkuporttien uusimiseen ryhdyttiin, kun kolmisenkymmentä vuotta palvelleet liimapuiset rakenteet olivat tulleet auttamatta käyttöikänsä päähän.

– Portit tehtiin täsmälleen entisen mallisiksi, kertoo koneteknikko Jukka Tuovinen Liikenneviraston kunnossapito-osastolta.

Työt aloitettiin jo joulukuussa kanava-alueen patoamisella molemmilta puolilta niin, että sulkuportit jäivät niiden väliin. Tilapäisiä patoja pystyttämään tarvittiin sukeltajia, koska asennukset tehtiin pääosin veden alla.

Tämän jälkeen patojen väli pumpattiin tyhjäksi.

Vanhat sulkuportit irrotettiin ja kuljetettiin pääurakoitsijana toimivan Normivalaistus Oy:n pajalle Tampereelle. Työpäällikkö Ville Hirvilammi selventää, että siellä porteista otettiin mitat ja malli uusia varten.

Padon ohi päästettiin pieni vesipuro koko talven.

Toisen kerran kanava pumpattiin kuivaksi kaksi viikkoa sitten, jolloin aloitettiin uusien porttien asennus.

Rakentamisessa on käytetty Ville Hirvilammen mukaan vanhoja tekniikoita.

Umpimäntyiset portit on laudoitettu siltä puolelta, mihin tulee järven veden paine. Pintaan on sivelty tervaa. Lankkujen väleissä on yhteensä parisataa metriä tervattua hamppuköyttä, ja kaikki kolot on tiivistetty kuumalla piellä.

Jokainen sulkuportin neljästä ovilevystä painaa seitsemän tonnia.

– Kyllä ne kestävät 25–30 vuotta, arvioi Jukka Tuovinen.

Myrkyllisellä kreosiitilla kyllästetyt osat vietiin loppukäsittelyyn ongelmajätelaitokselle.

Sulkuporttien uusimisesta koituu Liikennevirastolle kustannuksia noin 130 000–140 000 euroa.

Ville Hirvilammi sanoo, että urakka on sujunut ongelmitta, eikä rakentamisesta ole aiheutunut mitään haittaa tieliikenteelle.

Sukeltajat tulevat purkamaan padot joko tämän viikon lopulla tai seuraavan alussa, jonka jälkeen päästään koekäyttöön. Hirvilammi on huomannut, että jokunen kiinnostunut ohikulkija on pysähtynyt seuraamaan työmaan etenemistä. Hänestä siitä ei ole ollut haittaa, kunhan katselijat pysyvät aidatun työmaan ulkopuolella.

Julkaistu 20.04.2016 09:36