Lepoa ja pieniä asioita

Elämässä on nykyään niin paljon alati muuttuvia tekijöitä, että niiden kaikkien hallinta ei kerta kaikkiaan enää onnistu. Ei ihme, jos iskee stressi ja uupumus.
     Vuodenvaihde on aina käännekohta. Silloin puntaroidaan mennyttä ja suunnitellaan tulevaa. Media on  täynnä ohjeita ruokavalioista, liikunnasta, elämänhallinnasta ja muutoksesta.

Minut pysäytti tässä vuodenvaihteessa artikkeli levon merkityksestä. Fysioterapeutti Marko Yrjövuori kertoi Helsingin Sanomien TerveysExtrassa, että liikunnan, urheilun, treenaamisen ja terveellisten elämäntapojen saralla kovin trendi juuri nyt on lepo. Väsyneen ja hyvin palautuneen urheilijan suorituskyvyssä valtava ero. Ihmiset vain eivät tiedä, miten levätä. Paino ja aerobinen kunto vaikuttavat uneen, samoin stressi, joka pitää saada pois. Unen laatu on tärkeää. Täytyy vaipua syvään uneen. Amerikkalaisen huippukorisjoukkueen fysioterapeuttina vuosia työskennelleen Yrjövuoren mukaan ennen nukkumaanmenoa pitäisi poistaa kaikki ulkoiset häiriötekijät illoista vähintään tuntia ennen nukkumaan menoa. Pois työsähköpostit sängyssä, loppuillan leffat, nuorison yölliset WhatsApp-viestit ja niin edelleen.

Lepo on oikeasti asia, joka pitäisi ottaa vakavasti. Sallia se itselleen. Jatkuva stressi tai ylikuormitus ei synnytä tuloksia, vaan ajaa piippuun. Otin kopin fysioterapeutin vinkistä joululomalla. Hiljensin vauhtia ja rauhoituin. Annoin itselleni luvan kääriytyä peiton alle. Nukuin. Luin kirjaa, kävin kävelyllä. Otin ajan itsekkäästi itselleni. Kiitos perheelle siitä! Ei se ihan helppoa ollut. Pääkoppa muistutti tuon tuosta tekemättömistä töistä. Iänikuinen siivoamaton vintti, tyhjentämätön tiskikone tai vuosisuunnitelman tekeminen tunkivat ajatuksiin vähän väliä. Eniten stressiä ja irrottautumista helpotti työpuhelimen täydellinen sulkeminen. Hullua, miten välineestä on tullut ihmiselle addiktio ja tavoitettavuudesta pakkomielle.

Kun elämäänsä hakee muutosta, on turha lähteä heti tekemään täysremonttia. Se oli toinen vinkki, josta päätin ottaa vaarin. Muutoksen voi aloittaa esimerkiksi laittamalla kännykkä kiinni riittävän aikaisin iltaisin. Anna itsesi levätä tarpeeksi ja tee vain pieniä muutoksia kerrallaan. Niin päätin uudenvuodenlupauksessa. En tiedä, toteutuuko se, kun sen näin julkisesti paljastaa. Vuoden päästä katsotaan, oliko päätös hyvä.

Julkaistu 10.01.2017 17:04