Muista salasana

Mies ryömii nääntyneenä erämaassa. Vastaan tulee uljas rakennus, katolla kyltti Aavikon Vesi, ulkona valtavia terässäiliöitä.
Äijä raahautuu porttipuhelimelle ja painaa nappia. Vihreä valo syttyy.
”Tervetuloa Aavikon Veteen. Jos haluatte palvelua englanniksi, painakaa yksi. Mikäli haluatte palvelua ranskaksi, painakaa kaksi. Jos haluatte palvelua arabiaksi, painakaa kolme.”

Mies vapisee ja painaa ykkösen.
”Jos olette kanta-asiakkaamme, painakaa yksi. Jos olette uusi asiakas, painakaa kaksi.”
Hän painaa kakkosen, katse harhailee.
”Hei, olen Aavikon Veden automaattinen asiakaspalvelija. Jos haluatte asioida yksityispalvelumme kanssa, painakaa yksi. Jos asianne liittyy julkispalveluihin, painakaa kaksi. Muissa tapauksissa, painakaa kolme.”

Mies painaa kolmosta huohottaen.
”Hei, kertokaa asianne selvästi puhelimeen. Äänilaitteemme ymmärtävät puheenne. Asiakaspalvelumme parantamiseksi nauhoitamme puhelun.”
Mies kähisee:
– Auttakaa, tarvitsen lasin vettä!
”Olkaa hyvä ja toistakaa viestinne.”
– Tarvitsen...lasin...ve...ve...vettä...pian...pyydän...vain lasillinen...
”Olen pahoillani, emme saa selvää viestistänne. Voitte hoitaa asianne kätevästi myös internetissä osoitteessamme weeweeweepisteaavikonvesipisteaf. Kiitos luottamuksestanne – Aavikon Vesi – paras vesi. Hyvää päivänjatkoa, pimpelipompeli.”

Aavikon Veden kiinteistönhoitajat löytävät illan suussa portilta kuolleen miehen. Hänen älypuhelimensa tekninen tutkinta osoittaa, että hän on seitsemän kertaa yrittänyt nettiyhteyttä AV:n osoitteeseen onnistumatta. Salasana on ollut virheellinen: hän on vain yhtäjaksoisesti painanut pelkkää huutomerkkiä.
Tapauksen jälkipuinnin tuloksena AV:n turvayksikön, kiinteistönhoidon ja asiakaspalvelun kesken Aavikon Veden kaikkien toimipaikkojen ulko-oviin kiinnitetään kyltti:
Muista salasana!
Pekka Piri

Julkaistu 23.09.2015 09:14