Kirkonkellot
”Ei voi vähempää kiinnostaa!” Reilut parikymmentä vuotta sitten käyttöön tullut lausahdus kertoo, että nykyihminen valitsee itse kiinnostuksensa kohteet. Hän jättää toiset asiat huomioimatta.
Esimerkiksi taide, kulttuuri, viihde, politiikka, historia, psykologia, urheilu, kevyt musiikki, uskon kysymykset ja ihmisen olemassaolon pohtiminen ovat tällaisia elämänalueita, joille helposti sanotaan EVVK! Lausahtaja ei anna arvoa, vaikka joidenkin toisten mielestä jokin näistä asioista onkin merkityksellinen, jopa keskeinen mielenkiinnon kohde. Voidaan kysyä, onko tällainen EVVK-asenne oikea?
Jumala on toisenlainen. Jumala on kiinnostunut juuri sellaisista ihmisistä, jotka eivät ole kiinnostuneita Hänestä.
Tämän väitteen loppuosa ilmaisee totuuden meistä kaikista. Emme kiinnostuneita Jumalasta. Olemme syntisiä. Oma itse on keskus. Jumala jää taustalle, kuin varjoon, kulisseihin. Siellä annamme Hänen mieluusti pysyäkin. Hurskainkin juoksee karkuun, pakenee Jumalaa niin kuin Eeva ja Aatami aikoinaan. Mutta – onko meillä varaa olla kiinnostumatta Hänestä, joka jo nimensä perusteella on Hyvä? (Juuri sanaan ”Hyvä” viittaavaa nimitystä useimmissa kielissä Jumalasta käytetään – Gud, Gott, God).
Väite, että Jumala on kiinnostunut ihmisestä, perustuu siihen, miten Jeesus toimi. Hän kohtasi juuri heitä, jotka tuntuivat olevan totutun uskonnollisen toiminnan ulkopuolella.
Luukkaan evankeliumi kertoo paljon juuri tällaisista ihmisistä, syrjässä olevista, tavallisista tallaajista, kadunmiehistä ja -naisista, lapsistakin. Näiden ihmisten ajattelusta ja uskon mielipiteistä emme voi paljoakaan tietää. Mutta sen kuitenkin tiedämme, että Jeesuksen kohtaamisen kautta tällaiset ihmiset pääsivät jollain uudella tavalla kiinni Jumalan valtakuntaan. Jotkut lähtivät hänen seuraansa välittömästi.
Jeesuksen tavasta hakeutua syntisten seuraan on vuosisatojen varrella tehty johtopäätöksiä hänen seuraajakuntansa elämään. On katsottu, että seurakunnan tulee lähteä toimimaan ns. mukavuusalueensa ulkopuolelle. Ei tule toimia ja tavoittaa vain heitä, jotka ovat kiinnostuneita kirkosta ja sen sanomasta.
Jeesus tuli etsimään syntisiä eikä vanhurskaita. Kun Jeesusta halutaan seurata, on mentävä niin sanotusti ”leirin ulkopuolelle”. On luotava yhteyksiä eri tahoille, on kunnioitettava kaikkia ihmisiä. On haastettava ja kutsuttava tavalla tai toisella juuri heitä, joilla ei näytä olevan uskonnollista kiinnostusta. Sillä pelastussanoma synnin, kuoleman ja pahan vallan voittamisesta kuuluu kaikille, heillekin, jotka ovat etääntyneet Jumalasta eivätkä hänen hyvyyttään tunne.
Kaikki muu häviää, vain Jumalan valtakunta on ikuinen.
Opiskeluaikana olin töissä Hesperian sairaalassa. Psykiatrisen sairaalan nuoriso-osasto tuli tutuksi, potilaat ja monet heidän asiansa. Ganesia kuunneltiin, juteltiin, tehtiin kaikenlaista. Yhden juhannuksen vietin stadin kesäyössä kahden hengen potilaskävelyllä aina Seurasaareen asti. Remu, Cisse ja Albert tulivat tutuiksi tuon reilun puolen vuoden ajanjakson aikana. He eivät olleet potilaita, potilaiden suosikkeja kuitenkin. Itsekin hankin Roadrunnerin. Albumin vertaista ei suomirokissa taida olla.
Opiskeluaikana olin töissä Hesperian sairaalassa. Psykiatrisen sairaalan nuoriso-osasto tuli tutuksi, potilaat ja monet heidän asiansa. Ganesia kuunneltiin, juteltiin, tehtiin kaikenlaista. Yhden juhannuksen vietin stadin kesäyössä kahden hengen potilaskävelyllä aina Seurasaareen asti. Remu, Cisse ja Albert tulivat tutuiksi tuon reilun puolen vuoden ajanjakson aikana. He eivät olleet potilaita, potilaiden suosikkeja kuitenkin. Itsekin hankin Roadrunnerin. Albumin vertaista ei suomirokissa taida olla.
Ukrainassa käydään kasakkasotaa. Sota on mieletön, vailla järkeä. Molemmat osapuolet kantavat isiensä perinnettä. Siinä ei vältytä julmuuksilta, laumat kulkevat pilvien alla, tuhkavyöryt salamoivat. Sota on aina syntistä touhua, jossa voittajaa ei ole.
Ukrainassa käydään kasakkasotaa. Sota on mieletön, vailla järkeä. Molemmat osapuolet kantavat isiensä perinnettä. Siinä ei vältytä julmuuksilta, laumat kulkevat pilvien alla, tuhkavyöryt salamoivat. Sota on aina syntistä touhua, jossa voittajaa ei ole.
Runoja lauletaan. Loiri lauloi Leinoakin. Perttu Hietasen 1980-luvulla säveltämät runot jättivät jälkensä moniin. Mestarin kirjoitus alkoi elää kansan keskuudessa uudella tavalla. Joku voisi kysyä, olisiko joku toinen taiteilija sittenkin ollut parempi laulujen tulkitsija?
Runoja lauletaan. Loiri lauloi Leinoakin. Perttu Hietasen 1980-luvulla säveltämät runot jättivät jälkensä moniin. Mestarin kirjoitus alkoi elää kansan keskuudessa uudella tavalla. Joku voisi kysyä, olisiko joku toinen taiteilija sittenkin ollut parempi laulujen tulkitsija?
– Hei! Mä oon Roby Andersson stadista. Mua ei parane muuten sekottaa Ronyyn. Se on mun broidi siitä tsemppareista, teevee sarjasta, jos tiätte…
– Hei! Mä oon Roby Andersson stadista. Mua ei parane muuten sekottaa Ronyyn. Se on mun broidi siitä tsemppareista, teevee sarjasta, jos tiätte…
Rukoilijasirkat, martit, tapiot ja tellervot ovat kuolleet. Ilmastonmuutos, myös hengellinen, on totta. Rukoilijoita on yhä vähemmän. Olemmeko arvojen muutoksessa saaneet mitään kestävää tilalle? Tauti on tullut ja tuntuu jäävän pysyväksi.
Rukoilijasirkat, martit, tapiot ja tellervot ovat kuolleet. Ilmastonmuutos, myös hengellinen, on totta. Rukoilijoita on yhä vähemmän. Olemmeko arvojen muutoksessa saaneet mitään kestävää tilalle? Tauti on tullut ja tuntuu jäävän pysyväksi.
Kansalla ei ole lainkaan itsekritiikkiä. Kukaan ei arvioi enää omaa elämäntapaansa. Toisin pitää olla. Kun on sen aika niin elämän suuntaa pitää tarkistaa ja suunta kääntää. Ja se aika on nyt!.
Kansalla ei ole lainkaan itsekritiikkiä. Kukaan ei arvioi enää omaa elämäntapaansa. Toisin pitää olla. Kun on sen aika niin elämän suuntaa pitää tarkistaa ja suunta kääntää. Ja se aika on nyt!.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Pidetään valot päällä, Ruovesi!
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste