AVI: Pelastuslaitoksen toistuva henkilöstövaje rikkoo palvelutasoa Pirkanmaalla
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto (AVI) on antanut Pirkanmaan hyvinvointialueelle huomautuksen pelastustoimen palvelutason toistuvasta rikkomisesta. Aluehallintovirasto katsoo, että pelastustoimen tehtäviä ei voida hoitaa tehokkaasti ilman riittävää henkilöstöä. Henkilöstön minimivahvuuden toistuva alittaminen vaarantaa kansalaisten turvallisuuden ja perusoikeudet, AVI tiedottaa
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto aloitti Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastuslaitoksen ohjaus- ja valvontamenettelyn sille tulleen kantelun perusteella. Kantelussa esitettiin huoli pelastustoimen palvelutason harkitusta alittamisesta.
Aluehallintoviraston 4. marraskuuta tekemän päätöksen mukaan Pirkanmaan pelastustoimen vuorokohtaisen minimivahvuuden toistuva alittaminen rikkoo alueen pelastustoimen palvelutasoa. Minimivahvuus on määritelty riskianalyysin ja riskiruutuaineiston perusteella, ja sen avulla varmistetaan, että pelastustoimen tehtävät voidaan hoitaa viivytyksettä ja tehokkaasti. Vähimmäisvahvuudesta poikkeaminen edellyttää erityisen painavia perusteita.
Hyvinvointialueen tulee aluehallintoviraston päätöksen mukaan käyttää palvelutason turvaamiseksi ensisijaisesti muita keinoja palvelujen heikentämisen sijaan, eivätkä esimerkiksi haasteet pelastuslaitoksen käyttötaloudessa voi olla syy olla noudattamatta lakia.
Tarkastelujaksolla 1.10.2024–31.8.2025 havaittiin 150 työvuoroa, joissa palvelutasopäätöksen edellyttämä minimivahvuus ei toteutunut. Lisäksi yhdeksässä työvuorossa henkilöstövaje oli yli 10 henkilöä, ja yksi paloasemista oli ollut suljettuna yhteensä 18 työvuoron ajan. Aluehallintovirasto toteaa, ettei alueen riskeissä tai palvelutarpeessa ollut tapahtunut muutoksia, jotka perustelisivat palvelutason heikentämisen.
Pelastajien samanaikainen käyttö ensihoidossa on kestämätön ratkaisu henkilöstövajeen aikana.
Aluehallintoviraston saamien selvitysten mukaan pelastajia on ollut sijoitettuina ensihoidon tehtäviin samaan aikaan, kun pelastusyksiköitä ja -asemia jouduttiin sulkemaan henkilöstöpulan vuoksi. Kyseisen kaltainen resurssien kohdentaminen on perustuslailla turvattujen perusoikeuksien näkökulmasta ristiriitaista ja kestämätöntä.
Aluehallintovirasto muistuttaa, että hyvinvointialue ei voi laissa sille määrättyjä tehtäviä järjestäessään ja tuottaessaan määritellä ensisijaisesti tai toissijaisesti hoidettavia tehtäviä, vaan lailla annetut tehtävät on hoidettava riippumatta siitä, käytetäänkö henkilöstöä synergiamallin mukaisesti molempien tehtävien hoitamiseen. Pelastustoimi on oma erillinen toimialansa, eikä osa sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
Vaikka pelastustoiminnan toimintavalmiudessa ei havaittu merkittäviä puutteita tarkastelujaksolla, on palvelutaso aluehallintoviraston mukaan tosiasiassa pudonnut. Tilapäiset henkilöstövajeet heikentävät pitkällä aikavälillä pelastustoimen palveluiden saatavuutta erityisesti sellaisilla riskialueilla, joilla on havaittu entuudestaan puutteita.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto antoi hyvinvointialueelle huomautuksen pelastustoimen järjestämisestä annetun lain 3 §:n 2 momentissa säädetyn velvollisuuden rikkomisesta. Lisäksi aluehallintovirasto velvoitti hyvinvointialuetta selvittämään toteutuneet työvuorovahvuudet valvovalle viranomaiselle kuuden kuukauden välein 1.10.2025 alkaen vuosilta 2025 ja 2026.


