Sirkku Somero
Sirkku Somero
Sirkku Somero
Kirkonkellot
”Sinulla on kyllä kivinen sarka kynnettävänäsi.”
Jäin pohtimaan tutun miehen minulle kohdistamaa lausahdusta. Oliko hänellä käsitys siitä, että Jumalan valtakunta on monille täysin vieras asia? Vai kokiko hän niin, että papin tehtävä olisi jollain tavalla todistaa Jumalan olemassaolo?
Näen tehtäväni toisenlaisesta näkökulmasta. On etuoikeus tehdä työtä ihmisten keskellä. En myöskään ole todistamassa Jumalan olemassaoloa. Yksinkertaisesti, uskon häneen. Ymmärrän heitäkin, jotka eivät usko.
Sinänsä on sangen ilmeistä, että ihminen kysyy Jumalan olemassaolon todisteluiden perään. On heitä, jotka laativat jumalatodisteluja. On myös heitä, jotka laativat jumalaepäilyjä – siis perusteluita näkemykselle, ettei Jumalaa ole. Kolmantena ovat he, joille Jumalan olemassaolo tai olemattomuus on täysin yhdentekevää.
En kuulu jumalatodistelijoiden joukkoon. En vaadi itseltäni tai laadi itselleni niin sanottuja järkeviä perusteluita sille, miksi uskon. En usko omasta voimastani ja järjestäni. Havaintoni Jumalasta, hänen olemassaolostaan ja ominaisuuksistaan eivät ole ns. ”mielipiteeni”. Löytöni Jumalasta eivät perustu omaan ajatteluuni. Kun jotain olen ymmärtänyt, niin se on tapahtunut Jumalan avulla.
Järjen ymmärryksen rinnalla on uskon ymmärrys. Se on jotain enemmän kuin pelkkä inhimillinen järki ja ajattelu. Siksi uskoa on syytä arvostaa ja sitä on syytä pyytää.
Jumalan olemassaoloa en voi pitää yhdentekevänä. Aavistan, että se olisi jotenkin kohtalokasta. Jollain tavalla tunnen olevani vastuussa koko elämästäni jollekin ”ihmistä suuremmalle”. Kutsun häntä Jumalaksi.
Liityn uskollani siihen, mitä uskontunnustus lausuu Jumalasta ja hänen työstään tässä maailmassa.
Jumalan luomislahjat, joita uskontunnustuksen alussa todetaan, ovat ilmeiset ja runsaat. Taivas ja maa mainitaan, mutta lahjoja on vaikka mitä: luonto, luomakunta, ilma, valo, vesi, aurinko, ihmiset, kaikki elämälle välttämätön.
Uskon kautta olen kiinnittynyt myös siihen, mitä kristillisessä kielenkäytössä kuvataan ilmaisulla lunastuslahja. Tällä tarkoitetaan Jumalan armoa. Jeesuksen Kristuksen kautta Jumala on antanut pelastuksen synnin, pahan ja kuoleman valtaan hukkuvalle maailmalle, minullekin. Jumalan pyhittävä teko, uskon lahja, jonka hän meille ihmisille antaa, on kolmas perusteluni sille, että Jumala on hyvä. Usko tuntuu hyvältä, se valaisee sekä Jumalan että oman olemassaoloni salaisuutta.
Pietarin, järkevän ammattikalastajan, lausahdus Jeesukselle (Joh. 6:69) avaa uskon ja tiedon suhdetta erityisellä tavalla. Osa opetuslapsista hylkäsi Jeesuksen. Jeesus kysyi oppilailtaan:” Tahdotteko tekin mennä pois?”
Pietari vastasi: ”Herra, kenen tykö me menisimme. Sinulla on iankaikkisen elämän sanat. Me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan pyhä.”
Usko, tieto ja ymmärrys kuuluvat yhteen. Järjen ymmärryksen rinnalla on uskon ymmärrys. Se on jotain enemmän kuin pelkkä inhimillinen järki ja ajattelu. Siksi uskoa on syytä arvostaa ja sitä on syytä pyytää.
Uskon ymmärryksellä saamme tarttua kiinni Jumalan valtakuntaan ja pitää kiinni hänen lupauksistaan. Usko on rohkeutta ja tietoisuutta siitä, että Jumala kantaa meitä ihmislapsiaan läpi elämän ja ajan, ylitse kaikkien rajojen.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Pidetään valot päällä, Ruovesi!
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste