Hollantiin viety teiskolaisporukan rakentama sauna-auto perustuu Teijo-avolavapakettiinautoon, joka jo itsessään on melkoinen harvinaisuus. – Saa nähdä mitä hollantilaiset tuumaavat, Henri Syvälä toteaa.
Tuomas Lahtinen
Harvan auton kyydissä pääsee saunanlauteille, mutta teiskolaisporukan luomus on poikkeus
Kessan pihassa Kämmenniemessä odottaa lähtöä kohti Hollantia varsin uniikki autoluomus: suomalainen Teijo-avolavapakettiauto, jonka lavalle on rakennettu sauna. Projektin takaa löytyvät kuusihenkinen teiskolaisporukka sekä hollantilainen autoharrastaja Michel Deuling.
Deuling kertoo, että projekti sai viime kesänä alkunsa puolivahingossa vitsistä.
– Ajattelin, että Toni ei ikinä löytäisi Teijoa, mutta löysi sittenkin. Ja totta kai lavalle täytyi saada suomalainen sauna.
Deuling kertoo opiskelleensa Suomessa vuonna 2010 ja ystävystyneensä ensin Ville Pynnösen ja myöhemmin myös muun ryhmän kanssa. Myös Teisko on tullut hollantilaiselle tutuksi.
– Olen käynyt täällä lähes joka vuosi sen jälkeen.
Porukka on vienyt autoja Hollantiin aiemminkin, viimeisimpänä Kuplavolkkareita ja Rättisitikan.
– Nyt päädyimme Teijoon, koska se käytännössä perustuu Kuplavolkkariin.
Teijosta löytyy Volkswagenin vaihdelaatikko ja 45-hevosvoimainen moottori.
Saunaa oli rakentamassa seitsemän hengen porukka: Ville Pynnönen (vas.), Henri Syvälä, Toni Savilepo, Niklas Koskimies, Joonas Melartin, omistaja Michel Deuling sekä matkan varrelta Helsingistä mukaan liittynyt Syvälän veli Saku.
Tuomas Lahtinen
Kyseinen yksilö löytyi Velaatanniemestä, josta se haettiin syksyllä. Auto on sen jälkeen käyty läpi perusteellisesti.
– Toni on uudelleenrakentanut Teijon ladon takaa katsastuskuntoon. Me tehtiin poikien kanssa sauna siihen päälle, Joonas Melartin kertoo.
– Parisataa tuntia sitä väännettiin. Ei ole montaa osaa, joka ei ole käynyt irti, projektin päämekaanikoksi tituleerattu Toni Savilepo kertoo.
Valmistusvuodesta ei ole täyttä varmuutta.
– Se on vähän epäselvä, kun Teijo ei ole näitä montaa tehnyt ja kirjanpito on sekalaista. Auto on otettu käyttöön vuonna 1978, mutta voi olla tehty vuotta tai kahta aiemminkin.
Parisataa tuntia sitä väännettiin. Ei ole montaa osaa, joka ei ole käynyt irti.
Sauna rakentui lopputalvesta.
– Michel soitti meille kysyen, että tekisittekö saunan. Totesin että mikä jottei, kyllähän me sellainen saadaan tehtyä, Niklas Koskimies kertoo.
Teijo on jo sellaisenaan varsinainen harvinaisuus.
– Näitä ei ole montaa sataa valmistettu, noin 100-150, Koskimies kertoo.
– Nyt kun siinä on sauna, se on vielä harvinaisempi, Melartin nauraa.
Katsastuskelpoisuuden vuoksi sauna ei ole kiinteä rakenne.
– Pohdimme asiaa ja tulimme lopputulokseen, että sitä ei saa pultata kiinni, Melartin kertoo.
– Käytännössä se on aika kiinteästi kiinni, mutta siten, että se voidaan laskea vielä kuormaksi. Liinoilla ja ruuveilla on moneen kertaan varmistettu että pysyy kyydissä, Pynnönen jatkaa.
Sauna-Teijon löylyihin mahtuu kerrallaan kuusi henkeä. – Hyvät löylyt lähtee, aika tiukat alkuun, mutta kun saa kivistä hieman lämpöä pois, tulee hyvinkin lempeät, Joonas Melartin (oik.) kuvailee.
Tuomas Lahtinen
Saunan löylyjä kokeiltiin ensimmäisen kerran Kessalla matkaa edeltävänä lauantaina. Löylyjen lähteenä on Harvian pienin puukiuas.
– Hyvät löylyt lähtee, aika tiukat alkuun, mutta kun saa kivistä hieman lämpöä pois, tulee hyvinkin lempeät. Useampi siellä saunoi illan aikana, mutta minä olin ainoa, joka kävi uimassa Aunessalmessa, Melartin kertoo.
Deuling on hoitanut projektia Hollannista käsin, mutta saapui Tampereelle muutamaa päivää ennen reissun alkua.
– Näyttää hienolta, Deuling kehuu lopputulosta.
– Tämä projekti on kyllä yllättänyt kaikki. Tärkeintähän ei ole päämäärä vaan itse matka, Melartin pohtii.
Teijon mukana lähtee vanha paloauto, Volkswagen sekin. Koskimies kertoo auton löytyneen lokakuussa huutokaupasta.
– Oli muistaakseni Harjavallan terästehtaalla kaasuntorjunta-autona. Museoautohan tämä nykyään on, vuosimallia -87 tai -88, Henri Syvälä kertoo.
Auton vilkut on peitetty.
– Suomessa saa museoautossa olla hälytysajoneuvon varustus päällä, mutta ulkomailla ei, Savilepo selventää.
– Kun on Teijo, minkä päällä on sauna, on hyvä, että sen perässä ajaa paloauto. On alkusammutus taattu, Melartin naurahtaa.
Autojen omistaja on hollantilainen autoharrastaja Michel Deuling. Aiemmin Hollantiin on viety Kuplavolkkareita sekä Rättisitikka.
Tuomas Lahtinen
Autot lähtivät matkaan muutama viikko sitten. Matka alkoi lauttamatkalla Vuosaaresta Hampuriin ja sieltä edelleen ajamalla kohti Hollantia.
– Saa nähdä mitä hollantilaiset tuumaavat. Siellä ei saunakulttuuri ole kovin paljoa läsnä, ja sitten tällainen viritys tulee vastaan, Syvälä tuumii.
– Saatiin Salesta vielä kuivavihtoja mukaan, Melartin jatkaa.
Ryhmä varasi matkalle reilusti aikaa.
– Kun lähtee vanhojen autojen kanssa matkaan, voi sattua kaikkea.
Varautuminen tuli lopulta tarpeeseen, sillä Pynnönen kertoo jälkikäteen, että matkaan tuli vielä ylimääräinen haaste. Satamassa vastassa olleet poliisit nimittäin epäilivät saunan olleen varastettu.
– Janakkalasta oli joltakulta varastettu tynnyrisauna, josta luvattiin Facebookissa löytöpalkkiota. Joku oli bongannut meidät moottoritieltä ja auttanut poliisit perään.
– Aikamme selviteltiin asiaa, mutta sauna oli tietenkin väärä, ja meillä oli kuvadokumentit ja kuitit kaikesta.
Pynnönen kertoo, että lopulta ryhmä ehti kuitenkin ajoissa laivaan.
– Oli huvittava startti reissuun, muuten matka sujuikin ongelmitta.
Juttu on julkaistu 8.5. Teisko-Aitolahti-lehdessä. Sen julkaisija on Ruoveden Sanomalehti Oy.
Mikä
Teijo
Suomalainen avolavapakettiauto.
Tehty noin 100 kappaletta.
Valmistettiin vuosina 1975-1976 Wihuri-yhtymän tehtaall.
Perustuu Volkswagenin tekniikkaan.
45 hevosvoiman moottori, kantavuus 1500 kg.
Teiskolaismiehet rakensivat Teijosta uniikin sauna-auton.