Luotettavuus on kova sana
Sanomalehtien ylivoimaisuus luotettavimpana mediana on kasvanut. IRO Researchin elo-syyskuussa tekemän Tuhat suomalaista -tutkimuksen mukaan sanomalehtien ykkösasema luotettavimpana mediana on vahvistunut aivan erityisesti 18–24-vuotiaiden keskuudessa.
Nuorista aikuisista 88 prosenttia pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Tulos on 8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Koko aikuisväestöstä kolme neljästä luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin.
Toiseksi sijoittuvaa televisiota pitää luotettavana vain 35 prosenttia nuorista aikuisista. Googlen, verkossa olevien uutisportaalien, sosiaalisen median, tubettajien ja blogien luotettavuus on kaikkien aikuisten keskuudessa hyvin alhaisella 2–6 prosentin tasolla.
Sanomalehtien erittäin vahva asema luotettavuudessa on merkityksellinen, koska luotettavuus on suomalaisten mielestä uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus. Sanomalehtien merkitys myös yhteiskunnassa ja paikallisesti korostuu nuorten aikuisten keskuudessa. Sanomalehti nähdään paikallisten asioiden edistäjänä ja sen toiminta merkityksellisenä.
Tulokset ovat lohdullisia, sillä lehdet elävät tällä hetkellä rajua murroskautta ja pohtivat, miten parhaiten saavuttaa tulevaisuuden lukijat, lapset ja nuoret aikuiset.