Kolumni
Ostaminen omalta paikkakunnalta lisää kunnan elinvoimaa ja takaa paikkakunnan hyvät palvelut. Siinä on kaksi vankkaa perustetta tekstin otsikolle. Ruoveden keskustakin olisi kovin toisennäköinen ilman kivijalkakauppoja – eikä ainakaan hyvässä mielessä.
Oman paikkakunnan tuotteiden ja palveluiden suosiminen lisää työpaikkoja. On laskettu, että jos jokainen pirkanmaalainen ostaisi kuukaudessa 10 eurolla lisää pirkanmaalaisia tuotteita tai käyttäisi oman maakuntansa yrittäjien palveluita, saataisiin Pirkanmaalle luotua 1 000 uutta työpaikkaa. Tämä on tärkeä asia, sillä erikoistavarakaupan loppuminen johtaa vääjäämättä myös muiden palveluiden häviämiseen. Kun paikallinen tarjonta vähenee, kuluttajat siirtävät yhä useammin ostostensa teon suurempiin kauppakeskuksiin tai verkkokauppaan.
Asian tärkeyttä lisää vielä se, että verkkokaupan merkitys on koko ajan kasvanut. On arvioitu, että nyt meneillään olevan joulusesongin aikana verkkokauppaan suomalaiset käyttävät 230 miljoonaa euroa. Se on valtava summa. Ajatusleikkinä on kiintoisa pohtia, mitä tapahtuisi, jos sama potti käytettäisiinkin kunkin oman paikkakunnan kivijalkakauppoihin. Uskon vahvasti, että meillä olisivat elinvoimaisemmat palvelut ja paikallisesti suuremmat tuotevalikoimat. Verotulotkin jäisivät omalle paikkakunnalle eivätkä menisi kansainvälisille verkkokaupoille. Silloin tänä vuonna noin 50 eri kunnassa nostettavia veroäyrejä olisi luultavasti pikemminkin kyetty laskemaan.
Valitettavasti kyseessä oli tosiaan vain ajatusleikki. Eri arvioiden mukaan joka kolmas suomalainen pohtii ostavansa tuotteensa verkkokaupasta. Naapurimaissa vastaava arvio on vielä kovempi. Verkkokauppaa miettii joka toinen kuluttaja. Suunta on siis verkkokauppaan päin. Verkkokaupan kilpailuetuna on ollut ostokäyttäytymisen muutos. Tuote haetaan verkosta ja usein tehdään ostopäätös jo ennen kuin se haetaan kaupasta tai ostetaan verkosta. Suurempien volyymien ja pienempien kulujen vuoksi verkkokaupalla on hintakilpailuetu. Lisäksi verkkokaupan markkinointi on yleensä varsin aggressiivista. Isolla rahalla on helppo näkyä.
Jottei synkistellä liikaa, niin kivijalkakaupallakin on edelleen lyömättömät etunsa. Kivijalkakauppa nimittäin kilpailee paremmalla palvelulla ja mahdollisuudella fyysisesti tutustua tuotteeseen ja ennen kaikkea sillä, että saat tuotteen yleensä heti mukaasi kaupasta. Selvää on silti, että kivijalkakaupalla on haasteensa.
Tulevan joulun alla niitä lisää myös se, että veronpalautukset siirtyivät nyt ensimmäistä kertaa maksettavaksi elokuun ja joulukuun välillä. Aiemmin ne kilahtivat tilille juuri ennen joulukaupan kuuminta sesonkia. Jotta verkkokaupan vaikutus ja veronpalautusten siirtyminen eivät vaikuttaisi sinun paikkakuntasi palveluita heikentäen, kannattaa jouluostokset nyt tehdä oman paikkakunnan liikkeestä.
Kirjoittaja on Pirkanmaan Yrittäjät ry:n toimitusjohtaja
Kivijalkakaupalla
on edelleen
lyömättömät
etunsa.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Pidetään valot päällä, Ruovesi!
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste