Ruoveden kotihoito on tiukilla henkilöstöpulan takia. Arkistokuva.
Terhi Kääriäinen
Kotihoidon henkilöstö on tiukilla – "Työtapoihin tulee muutoksia, että saadaan työajat riittämään"
Kotihoidon työntekijöillä on huoli. Tämän osoittaa kirjelmä, jonka kotihoito on osoittanut perusturvalautakunnalle.
Kotihoidon esihenkilön Minna Pentinmäen mukaan kirjeessä kannetaan huolta hyvinvointialueen tuomista palvelutoiminnan muutoksista ja asiakaskontaktien lisäyksen tavoittelusta.
Kotihoidon työntekijäpulaa ovat kasvattaneet irtisanoutumiset. Kuinka moni on irtisanoutunut tämän vuoden puolella?
– En osaa äkkiseltään sanoa, kuinka paljon on irtisanoutunut. Valtakunnan tasolla ala on sellainen, että vaihtuvuus on suurta. Valitettavasti moni vaihtaa alaakin, kuka minkäkin takia.
Pentinmäen mukaan ei ole ollut sellaista tilannetta, että johonkin vuoroon ei olisi saatu työntekijää.
– Kyllä kaikki asiakkaat ovat saaneet palvelunsa. Totta kai itsekin menen silloin heti hoitotyöhön. Meillä on vastuullisia työntekijöitä: autetaan kaveria siinä hetkessä, että saadaan toiminta pyöritettyä.
Pentinmäki toteaa hoitajia olevan riittävästi, jotta palvelut pystytään tuottamaan. Ostopalvelutyötekijöihin jouduttiin turvautumaan keväällä ja kesällä.
Kotihoito elää kädestä suuhun.
Keiturin Soten toimitusjohtaja Kari Nuuttila myöntää, että kotihoito on tiukilla henkilöstöpulan takia. Kotihoidon työntekijöiden kanssa neuvotellaan kirjelmään liittyvistä asioista keskiviikkona 23. marraskuuta.
– Kotihoito elää kädestä suuhun. Me joudutaan miettimään, miten mennään eteenpäin. Työtapoihin tulee muutoksia, että saadaan työajat riittämään.
Nuuttilan mukaan muutos tuntuu aina hankalalta, mutta se on pakko tehdä, jotta palvelut voidaan toteuttaa. Kirjelmän ydin on henkilöstön tilanne: heikosti saatavat sijaiset ja muutokset työjärjestelyissä.
Hyvä, jos työvuorot täyttyvät tasaisesti. Mutta jos aamulla on kymmenen ja illalla kaksi, mitäs sanot.
Virroilla on ollut käytössä pitkään optimointi, eli tietokoneperusteinen järjestelmä, joka määrittelee, kuinka paljon kunkin asiakkaan luona voi käyttää aikaa. Optimointi on keino lisätä asiakkaan luona vietettävää työaikaa ja vähentää esimerkiksi pitkiin ajomatkoihin käytettävää aikaa.
Nuuttilan mukaan järjestelmä toimii hyvin Virroilla, ja samaa toimintamallia ajetaan Ruovedelle. Täällä siihen on suhtauduttu vastahakoisesti.
Ruovedellä on käytössä kolmen tiimin järjestelmä, joka on saanut päättää omia työvuorojaan.
– Hyvä, jos työvuorot täyttyvät tasaisesti. Mutta jos aamulla on kymmenen ja illalla kaksi, mitäs sanot.
Nuuttilan mukaan hyvinvointialuekin odottaa, että kotihoito saadaan järjestettyä – henkilöstöpulasta huolimatta.
– Kotihoidossa ei ole hoitajamitoitusta. Tärkeintä on se, millaisia asiakkaita on: se määrittää työvuorot. Vaatii esihenkilöltä paljon, että aamuisin ja iltaisin on riittävä määrä hoitajia.
Ruovesi-lehti aloitti viime viikolla juttusarjan, jossa pureudutaan hyvinvointialueen tuomiin muutoksiin sote-palveluissa. Viime viikolla kysymme, mikä muuttuu ikäihmisten asumispalveluissa, vai muuttuuko mikään? Tällä viikolla tarkastelussa ovat kotihoito, yksityiset hoivayritykset ja omaishoito.
Lue muut jutut näistä linkeistä:
Sote-sarja I ja II
Ikäihmisten palveluasuminen: Iltaruskossa ollaan kotona
Kotirannassa sote-siirtymää tuskin huomaa
Sote-sarja, osa III
Sairaalaosasto toimii kuin ennenkin
Sote-asemalla palvelut saadaan saman katon alle
Neuvolat ja sosiaalityö yhdessä yläkertaan remontin jälkeen