Uuden sopimuksen myötä suorat yhteydet Ruovedeltä Tampereelle ja päinvastoin lisääntyvät sekä aamulla että iltapäivällä. Bussi-Manniselle sopimus on merkittävä.
Anu Kuivasmäki
Linja-autoliikenteeseen saadaan lisää vuoroja syksyllä:"Tämän seudun kannattaa kyllä olla onnellisia tästä tilanteesta"
Pirkanmaan ely-keskus on kilpailuttanut Ylä-Pirkanmaan kuntien sekä Oriveden ja Tampereen välisen joukkoliikenteen.
Kilpailutuksen voittivat Bussi-Manninen, Valkeakosken Liikenne ja Tilausliikenne Lampinen. Ne perustivat aiempaa suuremman alueen reittiliikenteen kilpailutusta varten Pohjois-Pirkanmaan Liikenne -nimisen yhteenliittymän. Muita tarjoajia ei ollut.
– Liikenne on niin laajaa, että kellekään meistä ei yksin olisi ollut rahkeita liikenteeseen, kertoo Anssi Manninen Bussi-Manniselta.
Yhteisopimus on historiallinen.
– Ensimmäistä kertaa päätimme tehdä tarjouksen yhteenliittymänä. Tämä on aika harvinaista Pirkanmaalla. Yleensä pienemmät ovat tehneet tarjouksen pienistä kohteista ja isot vieneet isommat kohteet.
Liikennöinti sisältää myös Nysse-liikennettä Orivedellä, Kangasalla ja Tampereella.
Sopimus työllistää yhteensä 6 autoa ja 10 miestä. Bussi-Mannisella työllistävä vaikutus on vähän yli 4 kuljettajaa.
– On merkittävä asia meidän kannalta, että kerralla saadaan noin pitkä sopimus. Käytännössä sopimus koskee meitä ympäri vuoden. Vain joulupäivänä ja juhannuspäivänä ei ajeta.
On merkittävä asia meidän kannalta, että kerralla saadaan noin pitkä sopimus.
Sopimuksen on kaksivuotinen, lisäksi optiovuosia on 1+1. Sopimuksen kokonaisarvo on 758 000 euroa vuodessa. Bussi-Mannisen osuus sopimuksesta on vähät vajaat 300 000 euroa. Tämän päälle tulevat lipputulot
– Olen arvioinut, että elyn rahoituksen ja lipputulojen yhteissumma on noin puoli miljoonaa euroa.
Se on merkittävä siivu yrityksen liikevaihdosta. Viime vuonna Bussi-Mannisen liikevaihto oli 1,775 miljoonaa euroa.
Reitti- ja tilausajoliikenteen lisäksi yritys hoitaa koulukuljetuksia.
Uuden sopimuksen mukainen liikenne alkaa 5. elokuuta. Se tuo tullessaan myös lisää linja-autovuoroja Virrat-Ruovesi-Tampere -väliseen liikenteeseen.
– Tämän seudun kannattaa kyllä olla onnellisia tästä tilanteesta. Kaikkialla muualla Suomessa ollaan huolissaan liikenteen vähenemisestä.
Uuden sopimuksen myötä suorat yhteydet Ruovedeltä Tampereelle ja päinvastoin lisääntyvät sekä aamulla että iltapäivällä.
Aamullakin Tampereelta ajetaan uusi yhteys Ruovedelle puoli kahdeksaksi.
– Tampereelta pystyy tällä kyydillä tulemaan Ruovedelle tai Virroille kahdeksaksi töihin.
Lauantaisin on tarjolla myös kaksi yhteyttä Oriveden asemalle, josta on jatkoyhteys junalla eteenpäin joko Jyväskylän tai Tampereen suuntaan..
Sunnuntain vuoro pysyy entisellään. Silloin ajetaan yksi edestakainen vuoro Oriveden asemalle.
– Sitä on ajettu nyt kaksi vuotta ja siinä on ollut hyvin kulkijoita.
Kaikki vuorot ajetaan Oriveden kautta.
Lippujen hinnat pääasiassa laskevat syksyllä. Ruoveden sisällä tulee käyttöön myös tasataksa.
Anu Kuivasmäki
Paitsi, että liikennöinti lisääntyy, myös lippujen hinnat halpenevat pääosin.Tilalle tulee myös uusia lipputyyppejä. Esimerkiksi Ruoveden sisällä liikkuvalle tulee tasataksa.
– Se tarkoittaa sitä, että matkasta peritään sama hinta, matkustaako esimerkiksi Ruhalasta kirkonkylälle vai Jäminkipohjasta Visuvedelle.
Ruovedellä alkavat syksyllä liikkua myös Valkeakosken Liikenteen autot. Se johtuu autojen kierrosta.
– Ei siis pidä ottaa hernettä nenään meidän puolesta, sillä ollaan samaa yhteenliittymää, Anssi Manninen sanoo.
Ely-keskuksen tuki reittiliikenteelle on elintärkeä. Ilman sitä koko reittiliikennettä tuskin olisi.
– Jokainen asiakas voi olla onnellinen tästä, sillä ely tukee saman verran kuin matkustaja itse maksaa.
Syksyllä matkakustannusten osuudesta jopa 60 % on tuettua ja 40 % saadaan matkustajilta.
– Kulkijoiden määrän pitäisi 2,5-kertaistua tai lippujen hintojen nousta samassa suhteessa, että vuorojen ajaminen ilman tukea olisi kannattavaa.
Ilman elyn tukea reittiliikennettä ei olisi. Anssi Manninen toivoo matkustajamäärien myös lisääntyvän tarjonnan kasvaessa.
Anu Kuivasmäki
Tällä hetkellä elyn tukemilla vuoroilla matkustaa noin 150 matkustajaa päivässä.
– Ei ne ihan turhaan liiku.Toivotaan, että matkustajamäärä pysyy vähintään siinä ja jopa lisääntyy, kun tarjontakin nyt kerran paranee, Anssi Manninen toivoo.