Ajattelin, että kun kerran tehdään, niin tehdään kunnolla, sanoo Juha Oja. Satu Oja on valinnut värit niin ulko- kuin sisäpuolellekin.
Sirkku Somero
Volkkarikaunokainen on viimeistä nippeliä myöten mietittyä rakentamista – Ajaako intohimoinen volkkariharrastaja myös arkiajot Volkswagenilla?
Junakeulavolkkari VW Suomi Samba restomod näyttää kiiltävältä luksusautolta – mitä se itse asiassa onkin, vain 1200 kilometriä mittarissa – mutta lähtökohta oli supermätä umpipakettiauto.
– Vanha päältä, mutta siellä on nykyaikainen tekniikka ohjaustehostin, levyjarrut ja kytkimet. On kiva käyttää, mutta on 63 vuotta vanha, selittää ajoneuvon rakentanut forssalainen Juha Oja.
Se valittiin viime viikonloppuna vuoden 2025 Volkkariksi Haapasaaren harrastajatapahtumassa.
Juha ja Satu Ojan retkeilyautolla on ajettu 1200 kilometriä. Kaikki on mietitty ja toteutettu viimeisen päälle.
Sirkku Somero
Juha Ojalla oli joskus 50 Volkswagenia, sitten hän hukkasi ne kaikki pois.
Niin kuin arvata saattaa, volkkaririippuvuudesta ei niin vain päässytkään eroon. 4-5-vuotta sitten hän aloitti alusta.
– Ajattelin, että tehdään viimeisen päälle priimaa. Jokaikinen mutteri ja nippeli on käyty läpi ja ollut irti. Tämä on totaalisesti rakennettu uusiksi.
Värityskin takuulla herättää huomion.
Sirkku Somero
Neljä vuotta kestäneestä rakennusprojektista on paksu kansiollinen kuvia.
Keula on ollut poikki, katossa oli reikä, ovet mätiä puoli metriä alhaalta ja pohja tehty kokonaan uusiksi. Umpipakettiautossa on ollut putkikehikot sisällä ja kaikki ikkunat esimerkiksi on tehty jälkeenpäin.
– Penkit ja verhoilut on tehty mukavaksi käyttää. On myös kaikki luksusvarusteet, mitä on aikanaan ollut, kellot ja kattoikkunat ja muut, Oja kertoo.
Päivätyössä Oja on yläasteen teknisen työn lehtori, joten materiaalien työstön hän osaa. Volkkarit ovat myös verenperintöä, hän sanoo kasvaneensa isänsä vanhassa Variant-volkkarissa.
Vaimo Satu Oja kertoo, että on tempautunut miehen harrastukseen hiukan mukaan.
– Sen verran täytyy kunniaa ottaa, että olen auton värit päättänyt ulkona ja sisällä.
Aikaa ja ajatusta on projektiin mennyt, mutta Ojaa ei kaduta.
– Jossain vaiheessa projektia meinasi epätoivokin iskeä ja usko loppua, mutta kyllä tekeminen ja ajaminen on kivaa!
Juha Kähkönen ja vuosimallin 1965 Sandels-junakeulavolkkari. Tyyne-kissa on toista kertaa volkkaritapaamisessa.
Sirkku Somero
Juha Kähkösen lempivolkkari on 1965 junakeulainen pakettiauto, josta on tehty retkeilyauto. Tänne perhe mahtuu kokonaan. Seinästä laskettavan sängyn leveys on 120 metriä, siksi 2,5 -vuotiaalle pojalle on keksitty laittaa peti ratin päälle.
– On se vähän ahdas, tunnustaa Juha.
Ihmisten lisäksi mukaan on mahduttava lemmikki.
– Emäntä halusi kissan. Ensin olin vähän vastaan, mutta tuossahan tuo menee.
Auto tunnetaan harrastajapiireissä Sandelsina, sillä sen väri toi mieleen olutmerkin ja sen logo kylkeen lopulta maalattiin.
Ratin päälle mahtuu 2,5-vuotiaan pojan peti, esittelee Juha Kähkönen retkeilyautonsa niksejä.
Sirkku Somero
Auton kunnostuksessa meni reilut puoli vuotta, kun perhekunta teki töitä rivakasti, liki yötä päivää, kertoo Juha. Volkkarit ovat koko suvun harrastus: Juha on autopeltiseppä, veli Jari on automaalari. Toinen veli ja isä ovat taitavia puuhommissa
– Verhoilut ovat ainut asia, mihin on käytetty ulkopuolista apua.
Kähkösten volkkareiden uusin tulokas on Juhan pojalle hankittu leikkisähköauto.
Sirkku Somero
Juha Kähkönen on reissannut Sandelsilla vuodesta 2018, keskimäärin 10 tapahtumaa vuodessa niin koti- kuin ulkomailla.
Onko se luotettava kumppani?
– On, ehtii Juha vastata, kunnes Jari-veli korjaa:
– Kyllä se vähän huijaa, ei se ihan luotettava ole. On sitä joskus hinattu. Muun muassa yksi Porin reissu on semmonen, että on Kokkolasta lähdetty Poriin ajamaan ja 30 kilsan päässä meni moottori. Oli laittanut someen kuvaa ja porukka näki että jaa – nyt ei Sandels tule tapahtumaan. Hinattiin se Kokkolaan, vaihdettiin muutamassa tunnissa uusi moottori lähdettiin uudestaan matkaan. Porukat Porissa vähän ihmetteli.
Näitä Kähkösen veljeksillä riittää - volkkareita nimittäin. Ruovedelle saatiin näytille yhdeksän, kotona niitä on yhteensä 40. Takana Juha, edessä Jari.
Sirkku Somero
Jari Kähkösellä volkkareita kotipuolessa 40, niistä 30 käyttökunnossa katsastettu ja liikenteessä. Ruovedelle tuli 9.
Volkkariharrastaja yllättää:
– Mutta käyttöautona pitää olla BMW.
Sirkku Somero