Vastine
Ruoveden kunta on jo usean kuukauden ajan käynyt yt-neuvotteluja henkilöstöjärjestöjen kanssa yhteistyössä ja hyvässä hengessä. Yt-neuvottelut saatiin päätökseen 20.2. yhteistyökomitean kokouksessa ja 21.2. kunnanhallitus hyväksyi yt-neuvottelujen lopputuloksen muutoksetta yksimielisesti.
Ruoveden opetusalan paikallisosaston hallitus on yleisönosastokirjoituksessaan 4.3.2020 paheksunut kunnassa toteutettavia lomautuksia / vaihtoehtoista viiden päivän palkatonta vapaata. Opettajien paikallisyhdistys on edustajiensa välityksellä kuitenkin yhteistyökomiteassa hyväksynyt yt-neuvottelujen tuloksen kuten kaikki muutkin työntekijäjärjestöt. Eriäviä mielipiteitä tai muuta vastustusta ei annetulle ehdotukselle tullut.
Yhteistyökomitean päätös yt-neuvottelujen tuloksista ja sen vaihtoehdoista oli yksimielinen. Eikö opettajien ammattiyhdistys haluakaan sitoutua yhteistyökomiteassa sovittuun lopputulokseen, jonka opettajien ammattiyhdistyksen edustaja on allekirjoittanut?
Palkattoman vapaan valitessaan opettaja teki valinnan oppilasta ajatellen.
Opettajien ammattiyhdistyksen huoli oppilaiden turvallisuudesta, työrauhan heikkenemisestä sekä opetussuunnitelman toteutumattomuudesta on ennenaikainen, koska opettajilla oli mahdollisuus myös valita viiden päivän palkaton vapaa.
OAJ:n alueasiamies Jussi Savolaisen samassa lehdessä olevassa kirjoituksessa on maininta siitä, että tarjottu valinnan mahdollisuus olisi näennäinen. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan todellinen valintamahdollisuus oli myös opettajille olemassa. Palkattomat vapaat voidaan toteuttaa joustavasti oppilaiden koulupäivien ulkopuolella. Jussi Savolainen on otsikoinut kirjoituksensa: ”Opettajien lomauttaminen on aina arvovalinta.” Loppujen lopuksi kysymys oli tässä tapauksessa opettajien omasta arvovalinnasta. Palkattoman vapaan valitessaan opettaja teki valinnan oppilasta ajatellen.
Kunnan taloustilanne on heikkenemässä koko ajan. Mikäli kunta ei toiminnallaan puutu tilinpäätösten alijäämäisyyteen, on edellisten vuosien ylijäämät nopeasti käytetty. Ruovesi ei ole ainoana kuntana tänä keväänä järjestämässä yt-neuvotteluja. Samanlaisia viestejä on kuultu myös isoista kaupungeista. Vastuullinen taloudenpito luo edellytykset sille, että jatkossakin voimme turvata laadukkaan perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen koko kunnan alueella.
Marko Kivi, valtuuston puheenjohtaja
Jouni Neste, kunnanhallituksen puheenjohtaja
Markku Simula, kunnanhallituksen jäsen
Aila Luikku, sivistystoimenjohtaja
Lueskelin Akseli Gallen-Kallelan Kallela-kirjan näköispainosta (alkuperäinen: WSOY, 1924). Huomiotani kiinnitti kirjassa otsikko Katkelma metsiemme tarinasta. Akseli Gallen-Kallela kirjoittaa sen alla:
Lueskelin Akseli Gallen-Kallelan Kallela-kirjan näköispainosta (alkuperäinen: WSOY, 1924). Huomiotani kiinnitti kirjassa otsikko Katkelma metsiemme tarinasta. Akseli Gallen-Kallela kirjoittaa sen alla:
Ruoveden kunnan elinkeinotoimen tulevaisuus on herättänyt viime aikoina paljon keskustelua. Hyvä niin, sillä vilkas keskustelu kertoo asian tärkeydestä niin kuntalaisille, luottamushenkilöille kuin yrittäjille.
Ruoveden kunnan elinkeinotoimen tulevaisuus on herättänyt viime aikoina paljon keskustelua. Hyvä niin, sillä vilkas keskustelu kertoo asian tärkeydestä niin kuntalaisille, luottamushenkilöille kuin yrittäjille.
Kiitos Juhanille, Pekalle ja Anna-Leenalle, että nostitte esille Ruovesi-lehdissä joukkoliikenteen ongelmia. Ruoveteläisten liikkuminen on tuonut yrityksellemme osan elannosta kohta vuosisadan ajan, joten olemme päässeet näkemään joukkoliikenteen kehitystä aitiopaikalta. Valitettavasti yhteiskunnassa tapahtuneet monet muutokset, jotka kaikki tietävät ja joita on tässä tarpeetonta toistaa, ovat johtaneet siihen, että Ruovedellä ollaan joukkoliikenteen suhteen täysin yhteiskunnan järjestämän liikenteen varassa. Nykyisin hoitamastamme Virrat-Orivesi-välin liikenteen tuloista reilut 2/3 tulee valtiolta ja kunnilta ostokorvauksena ja vain vajaa 1/3 suoraan asiakkailta saatavista lipputuloista. Koska Ruovesi ei sijaitse minkään isojen kaupunkien välisen yhteyden varrella, ei ole realistista odottaa, että liikennöitsijöiden omalla riskillä ajamaa liikennettä tulisi tulevaisuudessa nykyistä perjantaisin ja sunnuntaisin kulkevaa Ahon Pohjanmaan pikavuoroa enemmän.
Kiitos Juhanille, Pekalle ja Anna-Leenalle, että nostitte esille Ruovesi-lehdissä joukkoliikenteen ongelmia. Ruoveteläisten liikkuminen on tuonut yrityksellemme osan elannosta kohta vuosisadan ajan, joten olemme päässeet näkemään joukkoliikenteen kehitystä aitiopaikalta. Valitettavasti yhteiskunnassa tapahtuneet monet muutokset, jotka kaikki tietävät ja joita on tässä tarpeetonta toistaa, ovat johtaneet siihen, että Ruovedellä ollaan joukkoliikenteen suhteen täysin yhteiskunnan järjestämän liikenteen varassa. Nykyisin hoitamastamme Virrat-Orivesi-välin liikenteen tuloista reilut 2/3 tulee valtiolta ja kunnilta ostokorvauksena ja vain vajaa 1/3 suoraan asiakkailta saatavista lipputuloista. Koska Ruovesi ei sijaitse minkään isojen kaupunkien välisen yhteyden varrella, ei ole realistista odottaa, että liikennöitsijöiden omalla riskillä ajamaa liikennettä tulisi tulevaisuudessa nykyistä perjantaisin ja sunnuntaisin kulkevaa Ahon Pohjanmaan pikavuoroa enemmän.
Koronan tuomien vaikeuksien lisäksi Ruoveden Yrittäjät ovat tänä vuonna joutuneet kamppailemaan kunnan elinkeinopalvelujen turvaamisen puolesta. Keväällä saimme kuulla, että määräaikaista kehityspäällikön työsuhdetta ei oltaisi lokakuun jälkeen jatkamassa.
Koronan tuomien vaikeuksien lisäksi Ruoveden Yrittäjät ovat tänä vuonna joutuneet kamppailemaan kunnan elinkeinopalvelujen turvaamisen puolesta. Keväällä saimme kuulla, että määräaikaista kehityspäällikön työsuhdetta ei oltaisi lokakuun jälkeen jatkamassa.
Juhani Vahtokarin huomiot julkisten kulkuneuvojen autuudesta olivat enemmän kuin osuvia.
Juhani Vahtokarin huomiot julkisten kulkuneuvojen autuudesta olivat enemmän kuin osuvia.
Joukkoliikenne toimi pitkään Ruovedeltä ja Ruovedelle seuraavasti. Arkisin lähti linjavuoro aamulla kello 6 alkaen noin tunnin välein Tampereelle, vuoroin Teiskon ja Oriveden kautta. Viikonloppuisin oli myös vuoroja. Suora linja Helsinkiin ja Helsingistä päivittäin. Tampereelta lähti arkisin ensimmäinen linjavuoro pitkään kello 6. Myös noin tunnin välein arkivuoroja, sunnuntaisin riittävästi Tampereelta ja Helsingin liikennettäkin, meno- ja paluuvuorot.
Joukkoliikenne toimi pitkään Ruovedeltä ja Ruovedelle seuraavasti. Arkisin lähti linjavuoro aamulla kello 6 alkaen noin tunnin välein Tampereelle, vuoroin Teiskon ja Oriveden kautta. Viikonloppuisin oli myös vuoroja. Suora linja Helsinkiin ja Helsingistä päivittäin. Tampereelta lähti arkisin ensimmäinen linjavuoro pitkään kello 6. Myös noin tunnin välein arkivuoroja, sunnuntaisin riittävästi Tampereelta ja Helsingin liikennettäkin, meno- ja paluuvuorot.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Petri Kangasniemi sai ikuistettua varpuspöllän tuiman ilmeen 3.1.2021 Kekkosella.
Petri Kangasniemi
Luetuimmat
Tuoreimmat
Petri Kangasniemi sai ikuistettua varpuspöllän tuiman ilmeen 3.1.2021 Kekkosella.
Petri Kangasniemi
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste