Vielä joukkoliikenteestä
Yleisöltä
Kiitos Juhanille, Pekalle ja Anna-Leenalle, että nostitte esille Ruovesi-lehdissä joukkoliikenteen ongelmia. Ruoveteläisten liikkuminen on tuonut yrityksellemme osan elannosta kohta vuosisadan ajan, joten olemme päässeet näkemään joukkoliikenteen kehitystä aitiopaikalta. Valitettavasti yhteiskunnassa tapahtuneet monet muutokset, jotka kaikki tietävät ja joita on tässä tarpeetonta toistaa, ovat johtaneet siihen, että Ruovedellä ollaan joukkoliikenteen suhteen täysin yhteiskunnan järjestämän liikenteen varassa. Nykyisin hoitamastamme Virrat-Orivesi-välin liikenteen tuloista reilut 2/3 tulee valtiolta ja kunnilta ostokorvauksena ja vain vajaa 1/3 suoraan asiakkailta saatavista lipputuloista. Koska Ruovesi ei sijaitse minkään isojen kaupunkien välisen yhteyden varrella, ei ole realistista odottaa, että liikennöitsijöiden omalla riskillä ajamaa liikennettä tulisi tulevaisuudessa nykyistä perjantaisin ja sunnuntaisin kulkevaa Ahon Pohjanmaan pikavuoroa enemmän.
Suomalaisen byrokratian yksi kukkanen on yhteiskunnan järjestämän joukkoliikenteen järjestämisvastuun jakautuminen maakuntien sisällä useammalle taholle. Esimerkiksi Pirkanmaalla Tampereen kaupunkiseudun liikenteen järjestää Tampereen joukkoliikenne (ns. Nysse), maakunnan reuna-alueiden kuntien välisen liikenteen järjestää Pirkanmaan ely-keskus ja kuntien sisäisen liikenteen jokainen kunta itse. Koska muun muassa Orivesi ja Ylöjärvi kuuluvat Nysse-alueeseen, on Ruovedeltä suorien vuorojen Tampereelle saaminen hyvin epätodennäköistä. Ainoa realistinen kehitysmahdollisuus on Oriveden kautta kulkevien vaihdollisten yhteyksien kehittäminen. Nykyisillä vuoroillamme pääsee Ruovedeltä Tampereelle kolme kertaa päivässä: kaksi kertaa Orivedellä viisi minuuttia jatkoyhteyttä odottaen ja kerran joko odottamalla noin tunnin jatkobussia tai vaihtamalla Orivedellä junaan. Toiseen suuntaan onkin vain kaksi yhteyttä iltapäivällä: toinen välittömällä vaihtoyhteydellä ja toinen Juhanin mainitsemalla reilun tunnin odotuksella Orivedellä.
Ely-keskukset saivat kahdessa tämän vuoden lisätalousarviossa lisämäärärahaa muun muassa koronan vuoksi lakkautettujen vuorojen korvaamisen uusilla ostovuoroilla, eli juuri tähän tarpeeseen, joka Ruovedellä on. Nyt vain tarvittaisiin pikaista toimintaa asian suhteen. Olen tehnyt Pirkanmaan ely-keskukselle ehdotuksen, jossa hyvin pienillä liikenteen lisäyksillä saataisiin sekä Ruoveden ja Virtain, ja samalla myös Juupajoen ja Mänttä-Vilppulan suuntien yhteyksiä Tampereelle ja Tampereelta parannettua. Näillä lisäyksillä Ruovedeltä onnistuisi neljä välittömällä vaihtoyhteydellä olevaa yhteyttä Tampereen suuntaan ja takaisin arkipäivinä. Nyt tarvittaisiin muidenkin, lähinnä kunnan virkamiesten, aktiivisuutta elyn suuntaan, koska olemme liikenteen operoijana hieman jäävejä liikenteen lisäystoiveiden esittämisessä. Oma-aloitteisesti ely-keskus tuskin lisäyksiä tekee.
Anssi Manninen
yrittäjä, Bussi-Manninen Oy