Kirkonkellot
Kertomus fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa on monelle tuttu. Siinä Jeesus muistuttaa meitä, ettei ole oikein ylentää itseään, väheksyä toista ihmistä tai tuomita häntä. Rohkenen omasta kokemuksestani väittää, ettei varmasti ole kovin montaa kristittyä, joka ei jossain vaiheessa olisi ollut rinnastettavissa fariseukseen.
Ainakin omaan mieleeni, niin häpeällistä kuin se on tunnustaakin, nousee tilanteita, joissa olen kuvitellut tulkitsevani Raamattua tai toimineeni kristittynä oikeaoppisemmin kuin joku toinen. Omasta mielestä teot ovat usein oikeutettuja ja perusteltuja, ne jyräävät usein jopa lähimmäisen rakkauden ohitse.
Fariseus kertomuksessa on moralisti, joka lakia ja sääntöjä noudattamalla tuudittautuu omaan erinomaisuuteensa ja omassa hurskauden kuvitelmassaan sivuuttaa Jumalan kaikkialle ulottuvan rakkauden ja armon. On niin helppoa olla omasta mielestään varma vanhurskaudestansa.
Entäpä publikaani joka rintaansa lyöden sanoi: Jumala ole minulle syntiselle armollinen! Publikaani on kertomuksessa kuvattu fariseuksen miltei fariseuksen vastakohdaksi.
Jos meistä silloin tällöin löytyy fariseusta, niin samoin taitaa meistä jokaisesta löytyä myös publikaania. Se on ihmisyyttä ja ihmisenä elämistä, sitä ettei meistä kukaan ole täydellinen. Kaiken ytimessä on kuitenkin Kristuksen rakkaus meitä kohtaan.
Tunsimmepa sitten itsetutkiskelun jälkeen itsemme fariseukseksi tai publikaaniksi, saamme kuitenkin luottaa Jumalan rakkauteen, armoon ja anteeksiantamukseen, siihen että se riittää ja on tarkoitettu meille aivan jokaiselle.
Ruovedellä on piintynyt tapa ratkaista asioita juoruamalla. Siihen sisältyy myös se, että oma mielipide muodostetaan sen mukaan, kenen kanssa ei haluta olla samaa mieltä. Ikivanhat juorut haittaavat edelleen naapurisuhteita.
Ruovedellä on piintynyt tapa ratkaista asioita juoruamalla. Siihen sisältyy myös se, että oma mielipide muodostetaan sen mukaan, kenen kanssa ei haluta olla samaa mieltä. Ikivanhat juorut haittaavat edelleen naapurisuhteita.
Oletko avannut karkkipussin aina väärin? Vai oletko solminut kengännauhat aina väärin? Olet ehkä kävellyt aina väärin.
Oletko avannut karkkipussin aina väärin? Vai oletko solminut kengännauhat aina väärin? Olet ehkä kävellyt aina väärin.
Ritoniemen kartanoon tuli kotiopettajaksi Runebergin jälkeen nuori yliopisto-opiskelija Niilo Kustaa Malmberg. Kartanon omistaja tuolloin oli Erik Gustaf av Enehjelm. Niilo Kustaa solahti säätyläisnuorten seuraelämään sujuvasti.
Ritoniemen kartanoon tuli kotiopettajaksi Runebergin jälkeen nuori yliopisto-opiskelija Niilo Kustaa Malmberg. Kartanon omistaja tuolloin oli Erik Gustaf av Enehjelm. Niilo Kustaa solahti säätyläisnuorten seuraelämään sujuvasti.
Johanneksen evankeliumista muistamme, kuinka Magdalan Maria seisoi haudan suulla ja itki. Hän etsii Herraansa. Etsi, muttei heti löytänyt.
Johanneksen evankeliumista muistamme, kuinka Magdalan Maria seisoi haudan suulla ja itki. Hän etsii Herraansa. Etsi, muttei heti löytänyt.
Pienen seurakunnan työntekijänä olen tottunut tekemään milloin mitäkin seurakuntaelämään liittyvää työtä, johon minulla ei ole opintojen tuomaa pätevyyttä.
Pienen seurakunnan työntekijänä olen tottunut tekemään milloin mitäkin seurakuntaelämään liittyvää työtä, johon minulla ei ole opintojen tuomaa pätevyyttä.
Otsikon huudahduksesta mieleen nousee helposti kuva henkensä puolesta armoa kaipaavasta ihmisestä, joka on jollakin tavoin joutunut alakynteen. Armon antaminen ja pälkähästä pääseminen ovat silloin jonkun sellaisen käsissä, joka on anojaansa paremmassa asemassa. Hän voi olla rikkaampi, vahvempi tai viisaampi. Onnettomaan asemaan joutuneen asiat, jopa loppuelämä, ovat silloin hänen käsissään, jolta armoa anotaan. Armon anoja ei voi tilanteessa tehdä itsensä hyväksi kovinkaan paljon. Rukoilla korkeintaan hiljaa mielessään.
Otsikon huudahduksesta mieleen nousee helposti kuva henkensä puolesta armoa kaipaavasta ihmisestä, joka on jollakin tavoin joutunut alakynteen. Armon antaminen ja pälkähästä pääseminen ovat silloin jonkun sellaisen käsissä, joka on anojaansa paremmassa asemassa. Hän voi olla rikkaampi, vahvempi tai viisaampi. Onnettomaan asemaan joutuneen asiat, jopa loppuelämä, ovat silloin hänen käsissään, jolta armoa anotaan. Armon anoja ei voi tilanteessa tehdä itsensä hyväksi kovinkaan paljon. Rukoilla korkeintaan hiljaa mielessään.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Syyskuun aurinkoiset terveiset Kurusta!
Terttu Kylmäniemi
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste