Älä lausu väärää todistusta
Kirkonkellot
Ruovedellä on piintynyt tapa ratkaista asioita juoruamalla. Siihen sisältyy myös se, että oma mielipide muodostetaan sen mukaan, kenen kanssa ei haluta olla samaa mieltä. Ikivanhat juorut haittaavat edelleen naapurisuhteita.
Juoruaminen on perinteisesti kuulunut Ruoveden päätöksentekoelinten kannanmuodostusprosesseihin. Jopa sen keskeisenä osana. Olen itsekin kuullut juoruja joistain viime vuosituhannen asioista. Ne on esitetty asioina, joiden pitäisi vaikuttaa nykyhetkeen.
Nämä on syytä jättää 1800-luvun lähetysompeluseuroihin. Syytä ei ole kymmenessä käskyssä ohjeistettu: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.”
Martti Luther selittää tämän käskyn näin: ” Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme puhu lähimmäisestämme perättömiä, petä hänen luottamustaan, panettele häntä tai tahraa juoruilla hänen mainettaan, vaan puolustamme häntä, puhumme hänestä hyvää ja tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen.”
Raju vaatimus: ”tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen”. Sille on kuitenkin syy. Lähimmäisen rakastamiseen kuuluu myös hänen maineensa ja kunniansa suojeleminen. Se on tae ihmisen arvoiselle elämälle ja sivistyneelle kanssakäymiselle. Ihmisen tehtävä ei ole syyttää toista, esittää hänen puolestaan hänen motiivejaan eikä paljastaa toisen ihmisen heikkouksia. Siinä satutamme eniten itseämme.
Monissa osissa Ruovettä, joissa liikun, on syvä keskinäinen kunnioitus. Vaikka erilaisia mielipiteitä ja toiveita on. Nyt kun pitäjämme alkaa keskeisiltä osiltaan olla siirtynyt iloon ja valoon, kannattaa vanha juorukulttuuri pyyhkiä Ruoveden todellisuudesta kokonaan pois.
Itsestämme toivomme sanottavan pelkkää hyvää. Siksi meidän on puhuttava lähimmäisistämme samalla tavalla kuin tahdomme heidän puhuvan meistä. Jos muut kertovat lähimmäisestämme pahaa, elämä ja Elämänantaja vaativat meitä tukemaan ja puolustamaan juorujen uhria.
Ville Vauhkonen
pastori