Kirkonkellot
Ruovedellä on piintynyt tapa ratkaista asioita juoruamalla. Siihen sisältyy myös se, että oma mielipide muodostetaan sen mukaan, kenen kanssa ei haluta olla samaa mieltä. Ikivanhat juorut haittaavat edelleen naapurisuhteita.
Juoruaminen on perinteisesti kuulunut Ruoveden päätöksentekoelinten kannanmuodostusprosesseihin. Jopa sen keskeisenä osana. Olen itsekin kuullut juoruja joistain viime vuosituhannen asioista. Ne on esitetty asioina, joiden pitäisi vaikuttaa nykyhetkeen.
Nämä on syytä jättää 1800-luvun lähetysompeluseuroihin. Syytä ei ole kymmenessä käskyssä ohjeistettu: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.”
Martti Luther selittää tämän käskyn näin: ” Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme puhu lähimmäisestämme perättömiä, petä hänen luottamustaan, panettele häntä tai tahraa juoruilla hänen mainettaan, vaan puolustamme häntä, puhumme hänestä hyvää ja tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen.”
Raju vaatimus: ”tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen”. Sille on kuitenkin syy. Lähimmäisen rakastamiseen kuuluu myös hänen maineensa ja kunniansa suojeleminen. Se on tae ihmisen arvoiselle elämälle ja sivistyneelle kanssakäymiselle. Ihmisen tehtävä ei ole syyttää toista, esittää hänen puolestaan hänen motiivejaan eikä paljastaa toisen ihmisen heikkouksia. Siinä satutamme eniten itseämme.
Monissa osissa Ruovettä, joissa liikun, on syvä keskinäinen kunnioitus. Vaikka erilaisia mielipiteitä ja toiveita on. Nyt kun pitäjämme alkaa keskeisiltä osiltaan olla siirtynyt iloon ja valoon, kannattaa vanha juorukulttuuri pyyhkiä Ruoveden todellisuudesta kokonaan pois.
Itsestämme toivomme sanottavan pelkkää hyvää. Siksi meidän on puhuttava lähimmäisistämme samalla tavalla kuin tahdomme heidän puhuvan meistä. Jos muut kertovat lähimmäisestämme pahaa, elämä ja Elämänantaja vaativat meitä tukemaan ja puolustamaan juorujen uhria.
Ville Vauhkonen
pastori
Oletko avannut karkkipussin aina väärin? Vai oletko solminut kengännauhat aina väärin? Olet ehkä kävellyt aina väärin.
Oletko avannut karkkipussin aina väärin? Vai oletko solminut kengännauhat aina väärin? Olet ehkä kävellyt aina väärin.
Kertomus fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa on monelle tuttu. Siinä Jeesus muistuttaa meitä, ettei ole oikein ylentää itseään, väheksyä toista ihmistä tai tuomita häntä. Rohkenen omasta kokemuksestani väittää, ettei varmasti ole kovin montaa kristittyä, joka ei jossain vaiheessa olisi ollut rinnastettavissa fariseukseen.
Kertomus fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa on monelle tuttu. Siinä Jeesus muistuttaa meitä, ettei ole oikein ylentää itseään, väheksyä toista ihmistä tai tuomita häntä. Rohkenen omasta kokemuksestani väittää, ettei varmasti ole kovin montaa kristittyä, joka ei jossain vaiheessa olisi ollut rinnastettavissa fariseukseen.
Ritoniemen kartanoon tuli kotiopettajaksi Runebergin jälkeen nuori yliopisto-opiskelija Niilo Kustaa Malmberg. Kartanon omistaja tuolloin oli Erik Gustaf av Enehjelm. Niilo Kustaa solahti säätyläisnuorten seuraelämään sujuvasti.
Ritoniemen kartanoon tuli kotiopettajaksi Runebergin jälkeen nuori yliopisto-opiskelija Niilo Kustaa Malmberg. Kartanon omistaja tuolloin oli Erik Gustaf av Enehjelm. Niilo Kustaa solahti säätyläisnuorten seuraelämään sujuvasti.
Johanneksen evankeliumista muistamme, kuinka Magdalan Maria seisoi haudan suulla ja itki. Hän etsii Herraansa. Etsi, muttei heti löytänyt.
Johanneksen evankeliumista muistamme, kuinka Magdalan Maria seisoi haudan suulla ja itki. Hän etsii Herraansa. Etsi, muttei heti löytänyt.
Pienen seurakunnan työntekijänä olen tottunut tekemään milloin mitäkin seurakuntaelämään liittyvää työtä, johon minulla ei ole opintojen tuomaa pätevyyttä.
Pienen seurakunnan työntekijänä olen tottunut tekemään milloin mitäkin seurakuntaelämään liittyvää työtä, johon minulla ei ole opintojen tuomaa pätevyyttä.
Otsikon huudahduksesta mieleen nousee helposti kuva henkensä puolesta armoa kaipaavasta ihmisestä, joka on jollakin tavoin joutunut alakynteen. Armon antaminen ja pälkähästä pääseminen ovat silloin jonkun sellaisen käsissä, joka on anojaansa paremmassa asemassa. Hän voi olla rikkaampi, vahvempi tai viisaampi. Onnettomaan asemaan joutuneen asiat, jopa loppuelämä, ovat silloin hänen käsissään, jolta armoa anotaan. Armon anoja ei voi tilanteessa tehdä itsensä hyväksi kovinkaan paljon. Rukoilla korkeintaan hiljaa mielessään.
Otsikon huudahduksesta mieleen nousee helposti kuva henkensä puolesta armoa kaipaavasta ihmisestä, joka on jollakin tavoin joutunut alakynteen. Armon antaminen ja pälkähästä pääseminen ovat silloin jonkun sellaisen käsissä, joka on anojaansa paremmassa asemassa. Hän voi olla rikkaampi, vahvempi tai viisaampi. Onnettomaan asemaan joutuneen asiat, jopa loppuelämä, ovat silloin hänen käsissään, jolta armoa anotaan. Armon anoja ei voi tilanteessa tehdä itsensä hyväksi kovinkaan paljon. Rukoilla korkeintaan hiljaa mielessään.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Syyskuun aurinkoiset terveiset Kurusta!
Terttu Kylmäniemi
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste