Kasakkasotaa ja rauhanjuhla
Kirkonkellot
Ukrainassa käydään kasakkasotaa. Sota on mieletön, vailla järkeä. Molemmat osapuolet kantavat isiensä perinnettä. Siinä ei vältytä julmuuksilta, laumat kulkevat pilvien alla, tuhkavyöryt salamoivat. Sota on aina syntistä touhua, jossa voittajaa ei ole.
Kirkot ovat pohtineet jo pitkään oikeutetun sodan periaatteita. Laaditut julkilausumat ovat paperinmakuisia silloin, kun kansalla ei ole vettä, sähköä, lämpöä, asuntoa ja ruokaa. Heitä on paljon, jotka joulun lapsen lailla yöpyvät pimeissä karjasuojissa, kun muuta asuinsijaa ei ole.
Käytännön avustustoimia Ukrainaan tarvitaan. Sodan syyllisen osapuolen tunnistaminen ei ole vielä paljoakaan. Se ei sinällään vie rauhaan ja elämää eteenpäin. Rauha on aina kompromissi.
Tänä jouluna rukoilemme sitä syvin huokauksin myös täällä. Totta on varmasti sekin, että sodasta kärsivät molemmat osapuolet. Tämä meidän on syytä muistaa.
Pitäisikö Jeesuksen tulla takaisin ja ilmoittaa, että hän on luopunut ehdottoman väkivallattomuuden periaatteestaan? Pitäisikö meidän jo nyt, ennen hänen paluutaan, hylätä hänen ihanteellinen opetuksensa rakkaudesta, joka ulottuu aina vihamiehiin asti? Kysymykset tulevat kohti.
Jos hylkäämme sisimpäämme kirjoitetun rakkauden lain, niin samalla hylkäämme inhimillisyytemme. Väkivallan jatkamista olisi, jos vaatisimme kuolemantuomiota, täsmäiskua tai giljotiinin terän ratkaisua hänelle, jonka katsomme olevan vastuullinen sodasta. Se olisi yhtymistä siihen kuolemantuomiota vaatineeseen huutoon, joka kerran kuultiin väkijoukon suusta Jerusalemissa.
Jos hylkäämme sisimpäämme kirjoitetun rakkauden lain, niin samalla hylkäämme inhimillisyytemme.
Jeesus tulee kerran takaisin kunnian kuninkaana. Vastuuseen elämästämme joudumme kaikki. En kuitenkaan usko, että yksikään hänen sanansa katoaa, pikemminkin pysyy voimassaan. Sotien maailmassa jää ehkä ainoaksi keinoksi Suomen kansan hyvin tuntema periaate, että puolustustaisteluun voidaan nousta vain silloin, kun sillä estetään vielä suurempi pimeys ja pahan valta. Lisäksi tällaisella vastarinnalla tulee olla onnistumisen mahdollisuus. Ennakkoon tätä onnistumista on vaikea tietää. Mikä on tilanne Ukrainassa seitsemän vuoden kuluttua?
Jeesus syntyi väkivaltaisen maailman keskelle. Hän sanoi:”Autuaita ovat rauhantekijät, sillä he saavat Jumalan lapsen nimen”. ”Rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat”. Jeesuksen ihanne-etiikkaa ei saa unohtaa koskaan, ei edes silloin, kun pahan valta kasvaa ympärillä. Kolmannen adventtisunnuntain henkilön Johannes Kastajan kaula leikattiin valtaapitävien juhlassa.
Toisen maailman ääntä on syytä kuulla erityisesti tänä jouluaikana. Tule siis kirkkoon. Älä kiroa pimeyttä. Sytytä kynttilä ja rukoile. Se on parasta rauhantyötä. Luota siihen, että Jumala toimii pimeydenkin keskellä, joskus jopa pimeyden kauttakin. Hän luo uutta. Varmana merkkinä tästä on Jeesuksen, maailman Vapahtajan syntymä.