Markuksen evankeliumissa luvussa 10 kerrotaan miehestä, jolle oli epäselvää, miten hän perisi ikuisen elämän. Kysymys oli hänelle polttava, koska hän tuli sitä kysymään juoksujalkaa Jeesukselta. Hän tunsi juutalaisen lain ja oli sitä tunnollisesti noudattanut. Sisimmässään hän kuitenkin epäili, vaikka hän oli elänyt fariseusten ja lainopettajien ohjeiden mukaan. Puuttuiko vielä jotain?
Evankeliumi kertoo myös, että mies oli rikas. Siitä huolimatta miehen sielussa ei ollut rauhaa, vaikka hänen ajalliset tarpeensa oli tyydytetty ja nuhteeton elämä antoi hänelle sosiaalisen arvostuksen. Häneltä puuttui jotain, jota hän itsekään ei osannut selittää. Oliko Jumalan käskyjen pitäminen sittenkään tae ikuisesta elämästä vai tarvittiinko vielä muutakin?
Jeesus näki miehen sisimpään saakka. Hän näki siellä esteen, jota mies ei osannut ajatella. Hänen elämänsä oli keskittynyt omaan hyvinvointiin. Olisiko miehen elämä muuttunut, jos hän olisi myynyt omaisuutensa ja antanut rahansa köyhille, niin kuin Jeesus kehotti? Olisiko hän sittenkään ollut siihen sisimmässään valmis vai olisiko hän jäänyt suremaan menetettyä omaisuuttaan? Jeesus näki, että edelleenkin hän olisi ollut sisimmässään sidottu varallisuuteensa. Vaikka mies sanoi noudattavansa käskyjä, pitikö hän myös ensimmäisen käskyn? Rikkaudesta oli tullut hänelle elämän keskipiste, johon hän halusi turvautua.
Kun opetuslapset kyselivät, kuka voi pelastua, Jeesus antoi yllättävän vastauksen: ”Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle kaikki on mahdollista.” Hän ei puuttunut miehen omaisuuteen.
Miehen rauhattomuuden syy ei ollut omaisuudessa, vaan siinä, että omaisuus ei ollutkaan hänen elämässään renki vaan isäntä, joka sai hallita. Hänen omat tekonsa, lain käskyjen pitäminen ei antanut rauhaa. Jeesus halusi osoittaa, että elämän levollisuus tulee ihmisen ulkopuolelta. Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo: ” Oman rauhani minä annan teille, en sellaista, jonka maailma antaa.” (Joh.14:27)
Heikki Vilenius
Jumala kyllä tietää, mitä minä haluan. Miksi pitäisi rukoilemalla selittää, minkä Hän jo tietää. Lisäksi vaikuttaa, että harvemmin Jumala täyttää toiveeni. Onko Jumala siis palvelija, jonka pitäisi automaattisesti täyttää toiveemme? Meillä on helposti sama asenne kun yhdellä tyttäristäni pienenä: Kun hän ei saanut, mitä halusi, tuli tiukka vaatimus: ”kyllä teidän pitää mua palvella, kun ootte kerran mut hankkinu!”. Toisinaan teini-ikäisenkin suhde vanhempiinsa kiteytyy
Jumala kyllä tietää, mitä minä haluan. Miksi pitäisi rukoilemalla selittää, minkä Hän jo tietää. Lisäksi vaikuttaa, että harvemmin Jumala täyttää toiveeni. Onko Jumala siis palvelija, jonka pitäisi automaattisesti täyttää toiveemme? Meillä on helposti sama asenne kun yhdellä tyttäristäni pienenä: Kun hän ei saanut, mitä halusi, tuli tiukka vaatimus: ”kyllä teidän pitää mua palvella, kun ootte kerran mut hankkinu!”. Toisinaan teini-ikäisenkin suhde vanhempiinsa kiteytyy
Lauri Viidan viimeiseksi jäänyt runo Onni päättyy niin herkästi, ettei sitä voi itkemättä lukea.
Lauri Viidan viimeiseksi jäänyt runo Onni päättyy niin herkästi, ettei sitä voi itkemättä lukea.
Maa viheriöi, uutta syntyy koko ajan; tunnen selvästi valon voiman, Pyhän Hengen kirkkaan kutsun hennon alkukesän raikkaan tuulen juoksussa.
Maa viheriöi, uutta syntyy koko ajan; tunnen selvästi valon voiman, Pyhän Hengen kirkkaan kutsun hennon alkukesän raikkaan tuulen juoksussa.
On se aika vuodesta, kun puutarhaharrastajat kylvävät siemeniä esikasvatukseen tulevan kesän sato mielessään. Itsekin olen muutamana vuonna näin tehnyt, vaihtelevalla menestyksellä.
On se aika vuodesta, kun puutarhaharrastajat kylvävät siemeniä esikasvatukseen tulevan kesän sato mielessään. Itsekin olen muutamana vuonna näin tehnyt, vaihtelevalla menestyksellä.
Ilmastonmuutokseen liittyvät huolet ovat tuoneet keskuuteemme ilmiön nimeltä päästökompensaatiot. Niissä omaa hiilijalanjälkeä hyvitetään lahjoittamalla rahaa hiilitasetta parantaviin toimiin jossain päin maailmaan. Tarkoitus on hyvä, mutta toiminnassa on paljon keskiajan anekauppaa muistuttavia piirteitä.
Ilmastonmuutokseen liittyvät huolet ovat tuoneet keskuuteemme ilmiön nimeltä päästökompensaatiot. Niissä omaa hiilijalanjälkeä hyvitetään lahjoittamalla rahaa hiilitasetta parantaviin toimiin jossain päin maailmaan. Tarkoitus on hyvä, mutta toiminnassa on paljon keskiajan anekauppaa muistuttavia piirteitä.
Joulun juhlakausi on nyt sitten ohi. Näin ovat alkaneet härkäviikot, reikäleivät ja presutupakat, kuten vanha kansa sanoi etenkin Pohjanmaalla. Samaten on puhuttu selkäviikoista. Se viittaa keskitalveen eli talvenselkään. Kevättä kohti siis ollaan menossa.
Joulun juhlakausi on nyt sitten ohi. Näin ovat alkaneet härkäviikot, reikäleivät ja presutupakat, kuten vanha kansa sanoi etenkin Pohjanmaalla. Samaten on puhuttu selkäviikoista. Se viittaa keskitalveen eli talvenselkään. Kevättä kohti siis ollaan menossa.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Syksyisenä aamuna Pihlajanmarjat hehkuvat Ruoveden Pilkotulla.
Esko Lahtinen
Vuoden noidan syytelista on pitkä.
Terhi Kääriäinen
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste