Koulupsykologi Eija Saarenmaan tehtävien ydintä ovat erilaiset testit, joilla seulotaan muun muassa oppilaiden ADHD-tarkkavaisuushäiriöt.
Terhi Kääriäinen
Koulupsykologi Eija Saarenmaan tehtävien ydintä ovat erilaiset testit, joilla seulotaan muun muassa oppilaiden ADHD-tarkkavaisuushäiriöt.
Terhi Kääriäinen
Koulupsykologi Eija Saarenmaan tehtävien ydintä ovat erilaiset testit, joilla seulotaan muun muassa oppilaiden ADHD-tarkkavaisuushäiriöt.
Terhi Kääriäinen
Koulujen lukuvuoden alkaessa Ruoveden koulukeskuksessa aloitti työnsä ensimmäinen varsinainen koulupsykologi. Tehtävään palkattu Eija Saarenmaa on maanantaisin ja tiistaisin Ruovedellä ja loppuviikot Virtain kouluilla. Hänen vastuullaan ovat ikäryhmät eskareista lukiolaisiin koulukeskuksessa sekä Visuveden ja Pekkalan kouluilla.
Ensimmäisinä viikkoina Saarenmaa on tavannut lapsia, vanhempia ja opettajia sekä miettinyt tehtäviensä tärkeysjärjestystä. Koska Ruovedellä ei ole ollut aiemmin koulupsykologia, vaan palveluja on hoitanut perheneuvolan psykologi, ykkösasiana on kasaantuneiden töiden purku, kuten oppilaiden psykologiset testit.
Ruoveden koulukkaat vaikuttavat hänen mukaansa tuiki tavallisilta ongelmineen ja iloineen. Aina joukkoon mahtuu silti vähän vilkkaampiakin, joista iso osa on ADHD-tyyppisiä tarkkaavaisuushäiriöitä.
– Lasten pienetkin murheet ovat isoja heille, Saarenmaa miettii.
Oppilasta koskevista huolista voi ottaa yhteyttä kehen tahansa oppilashuollosta vastaavaan: koulupsykologin lisäksi koulukuraattori Terhi Kangasmäkeen, kouluterveydenhoitaja Kati Apelliin tai psykiatriseen sairaanhoitajaan Lea Kultalahteen.
Sivistystoimenjohtaja Aila Luikun mukaan koulupsykologia tarvitaan tunnistamaan oppimiseen liittyviä ongelmia.
Koulukuraattori puolestaan on ehkäisevään lastensuojelutyöhön erikoistunut koulun sosiaalityöntekijä. Hän auttaa oppilaita, joilla on vaikeuksia koulunkäynnissä, ihmissuhteissa tai kehityksessä, sekä tukee kouluyhteisön hyvinvointia ja kotien ja koulun yhteistyötä.
Psykiatrisen sairaanhoitajan luo tullaan esimerkiksi mieliala-, ahdistus- ja päihdeasioissa, kriisitilanteissa ja sairauksien jatkohoidossa.
Kouluterveydenhoitaja vastaa kouluterveydenhuollosta ja toimii lääkärin työparina.
Luikku arvioi, että lakisääteisten koulupsykologin palvelujen myötä oppilashuollossa on riittävästi henkilöstöä.
– Asiakasmäärä ei tällä hetkellä ole Ruovedellä hälyttävä, mutta valtakunnallisesti mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat jatkuvasti kasvussa nuorten parissa. Ennaltaehkäisy perustuu riittävän nopeaan avun saantiin. Siksi onkin erittäin hyvä, että meillä oppilashuolto toimii, Luikku summaa.
Eija Saarenmaa kertoo, että koulupsykologilta saa matalan kynnyksen tukea koulunkäyntiin, kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa. Oppilaat, vanhemmat ja opettajat voivat ottaa yhteyttä hihasta nykäisemällä, puhelimitse, sähköpostitse, tekstiviestillä, Wilmassa tai WhatsAppilla. Tapaamiset ovat luottamuksellisia.
Tämän lisäksi koulupsykologi tekee tutkimuksia, joilla kartoitetaan lapsen oppimista ja kehitystä tukitoimien suunnittelemista varten.
Psykologin tekemää tutkimusta suositellaan, jos huoltaja tai opettaja on jatkuvasti huolissaan oppilaasta. Lisäksi voidaan selvittää, johtuuko heikko koulumenestys oppimis- tai tunnevaikeuksista, sosiaalisista vaikeuksista tai koulumotivaatiosta.
Tutkimuksia ei sen sijaan tarvita, jos oppilas pärjää yleisopetuksessa tai hänellä on kapea-alainen oppimishäiriö, kuten lukivaikeus, jonka kartoituksesta huolehtii erityisopettaja.
Opettajan vastuulla on ottaa huoli oppilaasta esille vanhempien kanssa ja suositella tarvittaessa koulupsykologin konsultaatiota. Koulupsykologi päättää, ovatko tutkimukset tarpeen. Jos niihin päädytään, koulupsykologi pyytää vielä huoltajilta luvan.
Tutkimukset sisältävät oppilaan havainnointia luokassa, keskusteluja oppilaan, opettajien ja huoltajien kanssa sekä psykologisten testien tekemistä. Tämän jälkeen koulupsykologi antaa palautteen koululla järjestettävässä tapaamisessa, jossa ovat läsnä yleensä oppilas, huoltajat, erityisopettaja ja luokanopettaja. Tapaamisessa suunnitellaan tukitoimia oppilaalle.
Varsinaisia tutkimustuloksia, diagnoosia tai yksityiskohtaisia terveystietoja ei kirjata Wilman pedagogisiin arvioihin, mutta yhteenveto tutkimuksista voidaan lisätä liitteeksi.
Koulupsykologin palkkaa Keiturin Sote. Toimitusjohtaja Jari Kolkkinen kertoo, että rekrytoiminen on osoittautunut hankalaksi, eikä tehtävään ollut muita hakijoita. Vakituisesti tehtävässä aloittanut Saarenmaa kertoo hakeneensa tehtävään pyynnöstä.
Kolkkinen korostaa koulupsykologin saamisen tärkeyttä sekä mahdollisuutta olla läsnä koulun arjessa ja osallistua oppilashuollolliseen työhön.
Eija Saarenmaa on koulutukseltaan psykologian ja teologian maisteri sekä aikuiskouluttaja. Hän on työskennellyt koulupsykologina pari vuotta ja viihtyy koulumaailmassa. Lisäksi hän on toiminut kouluttajana ja tehnyt työnohjausta, uravalmennusta, konsultointia, perheneuvontaa, rekrytointeja, soveltuvuusarviointeja ja traumatutkimusta.
Uusi koulupsykologi pitää tärkeimpänä ohjenuoranaan olla Tommy Hellsteniä lainaten ”ihminen tavattavissa”.
– Haluan kohdata ihmiset. Jos minusta on apua, niin hyvä on.
Eija Saarenmaa asuu Mänttä-Vilppulassa yorkshirenterrierinsä kanssa. Hän kiinnostui viittomakielestä kuuron lapsuuden leikkikaverinsa kautta. Lisäksi hän opettelee öljyvärimaalausta ja laulaa porukassa.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Vuoden noidan syytelista on pitkä.
Terhi Kääriäinen
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste