Opettaja Arto Martikainen etäopettaa ja koulusihteeri Taija Paussu seuraa vieressä.
Simo Sinervo
Opettaja Arto Martikainen etäopettaa ja koulusihteeri Taija Paussu seuraa vieressä.
Simo Sinervo
Opettaja Arto Martikainen etäopettaa ja koulusihteeri Taija Paussu seuraa vieressä.
Simo Sinervo
Ruoveden koululaiset siirtyivät eilen keskiviikkona 18. maaliskuuta kaikki etäpetukseen hallituksen päätettyä sulkea koulut. Ruoveden lukion opetus siirtyi etätoimiin jo päivää aiemmin.
Ruovesi-lehti selvitti, miten opetus lähti käyntiin ensimmäisenä etäpäivänä.
Sivistystoimenjohtaja Aila Luikun mukaan oppilaat pyritään pitämään tavallisessa koulurytmissä eli he opiskelevat pääosin lukujärjestyksen mukaan.
– Ilmeisesti ensimmäinen etäopetuspäivä on sujunut kohtuullisen hyvin. Muutostilanne on vaatinut todella paljon työtä ja joustavuutta opetushenkilöstöltä, jotta etäopetus on pystytty käynnistämään näin nopeasti, Luikku kertoo.
Osa opettajista on jo etätyössä, mutta suurin osa on työskennellyt vielä kouluilla. Yhteydenotot oppilaisiin on hoidettu käyttämällä muun muassa Wilmaa, Peda.net-ympäristöä ja Whatsappia. Perheille on lainattu noin useita kymmeniä läppäreitä.
– Tämä on todellinen digiloikka, ja mahdollisuus uusien taitojen oppimiseen. Tekniikan toimiminen korostuu myös, mutta mielestäni kaikkein tärkeintä on nyt kodin ja koulun vuorovaikutuksen sujuminen. On selvää, että kaikki asiat eivät tässä uudessa tilanteessa hoidu ongelmitta.
– Toivon, että kodin ja koulun yhteistyö pysyy rakentavana ja kannustavana, jotta oppilaat, opettajat ja vanhemmat jaksavat uusien haasteiden kanssa. Yhdessä tästä selvitään!
Kaikkein tärkeintä on nyt kodin ja koulun vuorovaikutuksen sujuminen.
Lähiopetuksessa oli keskiviikkona yhtenäiskoulussa 7, kirkonkylän eskarissa 4 ja Visuvedellä 1 oppilas. Esiopetukseen oli ennakkoon ilmoittautunut Kirkonkylällä 3, Yhtenäiskoulussa 6 ja Pekkalassa ja Visuvedellä ei yhtään lasta.
Varhaiskasvatukseen oli ennakkoon ilmoittautunut tuleviksi neljäksi viikoksi: päiväkotiin 16 lasta, Jäminkipohjan ryhmikseen 8, Visuveden ryhmikseen 11–12 (+ 1 esikoululainen) ja kirkonkylän vuoropäiväkotiin 18 lasta. Aila Luikku muistuttaa, että näissä luvuissa on paljon vaihtelua. Osa lapsista on myöskin ollut jonkin verran sairaana.
Vanhemman työn takia lähiopetuksessa olevien kokonaismäärä ei ole tarkasti tiedossa. Myös erityisoppilaat saivat osallistua lähiopetukseen.
– Ymmärtääkseni tilanne on se, että vanhemmat ovat kyllä ottaneet nyt paljon vastuuta ja pitävät lapset kotona. Tilannehan voi muuttuakin, jos oppiminen muodostuu liian haasteelliseksi kotoa käsin, Aila Luikku sanoo.
Arto Martikainen tsekkaa että etäopetuslaitteet ovat ok.
Simo Sinervo
Ruoveden lukiossa etäopetus on käynnistynyt sopivaa toimintatapaa hakien. Välineitä on monipuolisesti käytössä.
– Nyt näyttää siltä, että toimivimmaksi osoittautuu e-urheilupiirien käyttämä Discord-sovellus. Kiitos vaan pojille Jesse Ojalehto ja Johannes Laihorinne! Muutenkin opiskelijat ovat hyvin mukana ja opettajat innostuneita, kertoo rehtori Simo Sinervo.
– Tietynlainen digiloikka taitaa nyt toteutua ainakin meillä. Näyttää siltä, että pystymme hyvin simuloimaan luokkaopetuksen sosiaalista ulottuvuutta verkon yli. Samalla näyttää opiskelijoiden vastuunotto kasvavan. Voisi jopa epäillä, että käytettyä aikayksikköä kohden teho kasvaa.
Pystymme hyvin simuloimaan luokkaopetuksen sosiaalista ulottuvuutta verkon yli.
Ruoveden lukion opetus on pääasiassa samanaikaisopetusta verkon yli, joten poissaolot seurataan myös.
Ylioppilaskirjoitukset Laurinsalissa ovat Sinervon mukaan sujuneet vakaasti. Kirjoitukset jatkuvat vielä tänään torstaina.
Jukka Taipale kertoo, että etäopetuksen alku on yhtenäiskoulussa sujunut hyvin.
Sirkku Somero
Yhtenäiskoulussa ensimmäinen koulupäivä etänä meni myös hyvin.
– Oppilaat olivat suurimmaksi osaksi motivoituneita ja tekivät annetut tehtävänsä hyvin. Opettajat puolestaan venyivät poikkeustilanteessa aivan uskomattoman hyvin. Onnistumisen pohjana voikin pitää sitä, että opettajat usein jopa ylittivät itsensä tavalla, jota en olisi uskaltanut edes toivoa, kertoo rehtori Jukka Taipale.
– Tästä eteenpäin jatkamme toimivalla konseptilla. Toki hienosäätöä voi tapahtua kun opettajat ja oppilaat osaavat paremmin käyttää uusia sähköisiä työvälineitä.
Huoltajat ja oppilaat ovat Taipaleen mukaan olleet hyvin valveilla siten, että koulun tietokoneita on lainattu hyvin ahkerasti. Keskiviikkona meni neljäskymmenes lainakone etäopetukseen oppilaan kotiin.
On ollut hienoa nähdä miten hyvä henki opettajilla on ollut haasteellisessa tilanteessa
Yhtenäiskoulussa vanhempien vuoksi lähiopetuksessa oli noin puolenkymmentä oppilasta. Heitä opettaa yksi opettaja apunaan koulunkäynninohjaaja. Koska oppilaita on usealta eri vuosiluokalta, on ollut välttämätöntä antaa kaksi ihmistä lähiopetukseen.
– Lähiopettajamme olikin hyvin uupunut päivän jälkeen, mutta toisaalta hänkin haluaa kokeilla sähköisiä oppimisalustoja oppilaiden kanssa. Minusta tämä kuvaa hyvin opettajien asennetta tämän päivän jälkeen: Väsyneitä, mutta toisaalta on ollut hienoa nähdä miten hyvä henki opettajilla on ollut haasteellisessa tilanteessa, ja heillä on ollut vahva usko siihen, että pärjäämme yhdessä, rehtori summaa.
Ainoa huolenaihe Taipaleen mukaan tällä hetkellä on se, että työntekijät ja oppilaat uuvuttavat itsensä työtaakan alla.
Johtajaopettaja Hanna Juurakko etäopettaa
Sanna Leponiemi
Pekkalan koulussa varautuminen alkoi jo viime viikolla.
– Keräsimme oppimateriaalia ja teimme valmistavaa aivojumppaa tulevaa varten. Viikonloppu on mennyt töitä tehden, kertoo koulunjohtaja Hanna Juurakko.
Maanantaina annettiin osalle oppilaista jo etäopetusta, ja tiistaina lähes kaikki opetus annettiin "etänä", osan ollessa kotona, osan vielä koulussa. Tiistaina testailtiin etäyhteyksiä ja annettiin lähiopetuksena viimeisiä ohjeita.
– Tiistai oli todella tärkeä päivä. Pystyimme muuttamaan muutamia käytäntöjä ja ehdimme ratkaista ensimmäiset ongelmat.
Opettaminen ja etäopiskelu on Pekkalassa aloitettu Wilman ja Pedanetin avulla. Lisäksi Whatsapp-viestintää käytetään tukemaan muun muassa tehtävien tarkistusta. Oppilaisiin on oltu yhteydessä myös puhelimitse. Pekkalan koululaisilla on kaikilla älylaite, jolla yhteys on luotu.
– Vanhemmat ovat lähettäneet myönteistä palautetta. Ongelmakohtia on ratkottu myös yhdessä vanhempien kanssa.
– Hämmästyttävintä ehkä keskiviikossa oli se, että opettaja tavoitti 1.–2.luokan oppilaat heti aamulla Wilmassa - vaikka oppilaiden Wilma-tunnukset oli jaettu vasta tiistai-iltapäivällä vanhemmille! Kiitos vanhemmille tunnusten luomisesta!
Wilman välityksellä opettaja sai oppilaat koodaamaan kotonaan. Se vaati aluksi opettamista.. "Avatkaa uusi välilehti." "Ope, mikä on välilehti?" , "Ope, mä teen tabletilla..", "Mä oon koneella.." Lopulta kaikki koodasivat.
– Koulunjohtajana olen todella kiitollinen opetushenkilöstön tekemästä työstä: asenteesta ja työpanoksesta. Arvostan! Myös ohjaushenkilöstön työpanos oppilaiden tukemisessa etäopiskeluun siirtymisessä maanantaina ja tiistaina oli erittäin merkittävää.
Hämmästyttävintä ehkä keskiviikossa oli se, että opettaja tavoitti 1.–2.luokan oppilaat heti aamulla Wilmassa – vaikka oppilaiden Wilma-tunnukset oli jaettu vasta tiistai-iltapäivällä vanhemmille!
Koulupäivässä oli muun muassa liikuntaa, äidinkieltä, historiaa ja ympäristöoppia ja matematiikkaa. Liikunnassa oli lihaskuntoa ja keskustelua ja tehtäviä siitä, miten tämä etäjakso hoidetaan, kannustaen ja hyvinvoinnista huolehtien. Äidinkielessä oli sanaluokkia, oikeinkirjoitussääntöjä – oppikirjoista ja Wilmassa kirjoitellen. Pedanetissa opiskeltiin Historiaa ja ympäristöoppia. Matematiikkaa oli kaikilla luokka-asteilla oppikirjoista – sekä digitehtäviä.
– Toistaiseksi toivomme, että etäopiskelu päättyy aikanaan ja sen jälkeen pidämme pitkiä käsityön teemapäiviä, jolloin teemme shortsimme ja muut keskenjääneet käsityöt valmiiksi. Käsityötuntien paikalla opiskelemme nyt muita aineita, Hanna Juurakko kertoo.
Tänään torstaina Pekkalan koulun koulumummolan tunnilla keskustellaan isovanhempien "karanteenitilanteesta" ja siitä, miten voi auttaa omia isovanhempiamme tai ilahduttaa etänä.
– Koulumummolan tuttuja mummoja ja vaareja emme taida saada mukaan keskusteluun. Ei ainakaan vielä tänään..
Hanna Juurakon korvaan on kantautunut myös tieto, että kotona olisi vietetty välitunteja myös ulkona. Kello on laitettu soimaan merkiksi siitä, koska seuraava tunti alkaa.
Pekkalan koulussa mennään nyt olemassa olevilla ja lapsille tutuilla opeilla etänä eteenpäin ja toimivista tavoista pidetään kiinni. Sitten kerätään kokemuksia etänä oppimisesta.
– Pyrimme ylläpitämään rutiinia ja etenemään opinnoissa. Kehitämme sitä, mikä ei vielä onnistunut. Vanhempien kokemuksia kysymme viikon päätteeksi.
Visuveden koulun etäoprusta markkinoitiin myös koulun Facebook-sivuilla
Visuveden koululla käytettiin ensimmäisenä etäopetuspäivänä sekä Wilmaa että Pedanettiä
– Me ehdimme oman 5.–6. luokan kanssa jo tiistaina luoda Pedanet-tunnukset ja sähköpostien salasanat ja lisäksi luotiin Whatsapp-ryhmä, koulunjohtaja Anna Warséll kertoo.
Keskiviikkona Pedanetissä oli tehtäviä, joita palauteltiin kaikilla kolmella tavalla.
– Sovittiin, että koulupäivä alkaa ja loppuu tiettyyn aikaan ja sinä aikana hommat tehdään. Kaikki olivat innokkaasti mukana koko päivän ja tehtävät tehtiin ja palautettiin hyvin.
Opettajan näyttö Visuveden koulun etäopetuksessa.
Anna Warséll
3.–4. luokan opettaja aloitti Wilmalla, mutta siirtyy ainakin osittain tämän etäopetusjakson aikana myös pedanettiin. 1.–4. luokkien opettajat antoivat keskiviikkona tehtäviä Wilman kautta. Apua saatiin myös vanhemmilta.
– 1.–6.-luokkalaisten kanssa ei nyt kaikki suju ihan niin helposti kuin kuvittelisi, mutta onhan tämä myös hyvä opettelujakso erilaisten oppimisalustojen käyttöön. Yritämme, että tämä olisi nyt ainakin alkuun mahdollisimman helppoa, ettei tarvitse koko aikaa kikkailla koneiden kanssa.
Sovittiin, että koulupäivä alkaa ja loppuu tiettyyn aikaan ja sinä aikana hommat tehdään.
Visuveden koululaisilla kaikilla on jokin laite käytössä, jolla saa yhteyden nettiin. Koululta annetaan myös läppäreitä lainaksi niille, jotka tarvitsevat.
Visuveden koulussa lähiopetuksessa on yksi erityisoppilas, tulee joka päivä koululle opiskelemaan koulunkäynninohjaajan ohjauksessa. Myös muutamalle eskarille järjestetään esiopetusta sovelletusti yhdessä varhaiskasvatuksen kanssa. Ruokailu ja hoito tapahtuu päiväkodin puolella.
Opettajat tekevät työtään vaihtelevasti sekä koululla että kotona. Johtajaopettaja on paikalla joka päivä, samoin toinen opettaja.
– Me kaikki opettajat kokoonnutaan joka tapauksessa pari kertaa viikossa koululla niin, että kaikki ovat paikalla.
– Kokemuksia ei nyt näin yhden päivän perusteella ihan hirveästi ole jakaa. Mutta siitä olen varma, että opittavaa on paljon! Sekä oppilailla että meillä opettajilla, Warséll sanoo.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Pidetään valot päällä, Ruovesi!
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste