Autot ja liikenne: Nopeusnäytöiltä selviää, että Harakkalassa ajetaan kiltisti, Kuruntiellä joskus todella kovaa
Ruoveden keskustassa on paikkoja, joissa ajamme niin varovasti ja rajoitusten mukaan, että asiantuntijakin yllättyy.
Vaihtelua kuitenkin on. Esimerkiksi Kuruntiellä lähestyttäessä koulukeskusta kantatieltä päin likimain kaksi kolmesta autosta ajoi ylinopeutta, vaikka edessä on suojatie, jota käyttävät koululaiset. Tämä käy ilmi ely-keskuksen siirrettävien nopeusnäyttöjen avulla kerätystä tiedosta vuosilta 2018 ja 2019.
Eri vuosien tuloksissa suurin ero on Muroleessa kanavan kohdalla.
– Siinä alennettiin viime vuonna nopeusrajoitusta 40 km/h:sta 30 km/h:iin, mikä selittää ylinopeuksien määrän kasvua kohteessa. Muutos vaatii vielä totuttelua, kommentoi liikenneturvallisuusasiantuntija Roosamari Leppälä ely-keskuksesta.
Muissa kohteissa eri vuosien tulokset ovat hyvin samankaltaisia.
Nopeusjakauma Muroleen kanavantiellä
Muroleen kanavantiellä näyttötaulu oli sillan edustalla pohjoiseen ajettaessa 30.9.–14.10.2019. Nopeusrajoitus on 30 km/h. Rajoituksen ylitti 68 % ajoneuvoista. Maksiminopeus tällä paikalla oli 84 km/h.
Lähde: ely-keskus
Automaattinäytöt tallentavat ohi ajavien ajoneuvojen ajan ja nopeuden. Ely-keskus laskee tiedoista havaintoarvoja: keskinopeuden, prosenttimäärän rajoituksen ylittäneistä ajoneuvoista, prosenttimäärän niistä, jotka ovat ajaneet enemmän kuin 10 % yli rajoituksen ja maksiminopeuden. Taulukosta löytyy myös 85 % persentiilinopeus eli se nopeus, jonka 85 prosenttia mitatuista nopeuksista alitti.
Jokaisessa ely-keskuksen kohdekortissa verrataan myös sitä, mikä on ollut tuntikohtainen keski- ja maksiminopeus vuorokauden eri tunteina, ja miten liikennemäärät, maksimi- ja keskinopeudet ovat vaihdelleet eri viikonpäivien aikana.
Nopeusjakaumapiirakasta voi yhdellä vilkaisulla nähdä, ovatko nopeudet vihreitä vai punertavia – rajoitusten mukaisia vai ne ylittäneitä.
Mikä näistä luvuista on liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä, mihin huomio kannattaa kiinnittää? Onko tärkeää se, miten suuri osa ajajista ylitti nopeusrajoituksen? Vai hurjat maksiminopeudet?
– Mikä tahansa mainitusta vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, riippuu näkökohdasta, mitä halutaan nostaa esille, vastaa Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
– Usein saatetaan ajatella, että pieni ylinopeus ei mitään haittaa. Mutta sitten, kun jotakin tapahtuu, nopeudella on suuri merkitys. Nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan ja pysäytysmatkaan.
Törmäysnopeuden kasvu vaikuttaa, varsinkin jos törmäyksen toinen osapuoli on jalankulkija tai pyöräilijä. Ihminen kestää hyvin huonosti törmäysvoimia. Jalankulkijan kuolemanriski nousee huomattavasti, kun ajoneuvon nopeus on yli 30 km/h.
– Siksi mittauksissa sillä, mitä arvoa painotetaan, on merkitystä liikennepaikalla, esimerkiksi sillä, onko lähistöllä suojatie.
Näytöt ja kamerat alentavat nopeuksia
Liikenneturvallisuuteen vaikuttaa vauhti. Siihen Valtosen mukaan voidaan vaikuttaa parhaiten liikenneympäristöä muuttamalla. Suorat ja leveät tiet houkuttavat ajamaan lujempaa, vaikka merkeillä muuta kerrottaisiinkin. Hidastamisen keinoina käytetään rakenteellisia muutoksia, joista kiertoliittymä on yksi esimerkki. Suojatien kohdalla voidaan käyttää keskikoroketta ja hidasteita. Automaattivalvonta, siis nopeuskamerat, alentavat nopeuksia.
– Valvontakameroita on tulossa lisää taajama-aluelle, kun uudet kameratyypit ovat tullet käyttöön.
Kaikkein parhaiten rajoitusnopeudessa Ruovedellä autoilevat pysyivät Ruovedentiellä Harakkalassa. Näyttötaulu, joka sijaitsi Kokukkuvuorentien ja Kotviontien liittymien välisellä suoralla ja mittasi nopeuksia pohjoiseen eli keskustan suuntaan ajettaessa näytti esimerkillisiä lukemia. Rajoitus tällä alueella on 40 km/h. Sen ylitti vain 5 % autoilijoista kahden viikon mittausjaksolla lokakuun lopulla 2018. Yli 10 km/h ylinopeutta ajaneita oli nolla prosenttia eli todella vain muutamia.
Tämä lukema on jo sellainen, että asiantuntijakin pysähtyy sen kohdalle.
– On todella hyvä tulos, sanoo Juha Valtonen.
Tosin tässäkin kohtaa joku yksittäinen kuski päästeli reilua ylinopeutta: maksiminopeudeksi mitattiin 82 km/h.
Automaattiset nopeusnäyttötaulut myös tallentavat tietoa ajoneuvojen nopeuksista. Kuljettajan suuntaan taulu kertoo ohitusnopeuden. Näyttö hehkuu ylinopeuslukemaa punaisena, mutta jos sen ohittaa sallittua nopeutta, lukema on vihreä.
Nopeusnäytöt hillitsevät kaasujalkaa, vaikka ylityksestä ei ole tiedossa rangaistusta, kuten poliisin kameratolpilla.
Liikennevirasto tutki nopeusnäyttöjen vaikutusta nopeuksiin vuonna 2018. Nopeusnäytöt alentavat nopeuksia, kun näytöt ovat päällä. Eniten vähenevät suuret ylinopeudet. Siksi niitä voidaan käyttää ajajien huomion herättämiseen kohteissa, joissa ylinopeudet ovat erityinen ongelma.
Vuodessa näyttötaulu ehtii olla 240 eri paikassa Pirkanmaalla. Samalla paikalla näyttöä pidetään kahden viikon ajan.
Nopeusnäyttöjä käytetään vain alueella, jossa nopeusrajoitus on alle 60 km/h. Ely-keskuksen siirrettävät nopeusnäytöt vaihtavat paikkaa Pirkanmaalla muutaman viikon välein.
Ruovedellä näyttöjä oli vuonna 2018 ja 2019 yhteensä 13 eri paikassa.
Kameroita on mahdollisesti tulossa jossain vaiheessa myös kantatie 66:lle.
– Kantatie 66 on mukana Pirkanmaan ely-keskuksen esittämissä automaattivalvontajaksoissa, mutta ei priorisointilistan kärjessä, kertoo liikenneturvallisuusasiantuntija Roosamari Leppälä ely-keskuksesta.
Ely-keskus esittää tarpeellisia kohteita Väylävirastolle. Väylävirasto tekee päätökset. Mahdollisten päätösten jälkeen ely osallistuu tolppien paikkojen valintaan.
Nopeusjakauma Kuruntiellä koulun lähellä:
Kuruntiellä Urheilutietä edeltävällä suoralla kohti keskustaa ajettaessa maksiminopeus oli pahimmillaan 116 km/h alueella, jossa rajoitus on 40 km/h. Suurimmat nopeudet on ajettu iltakymmenen aikoihin. Rajoituksen ylitti tässä 58 % ajoneuvoista. Yli 10 km/h ylinopeutta ajoi 12 %. Liikennettä oli vuorokaudessa noin 1060 ajoneuvon verran. Mittaustulokset 15.–29.4.2019.
Lähde: ely-keskus
Kovia ylinopeuksia koulun lähellä
Yksi keskustan vaarallisista paikoista on Kuruntiellä lähellä koulukeskusta. Mittauspaikka oli Urheilutietä edeltävällä suoralla keskustaa kohti ajettaessa. Mittauskohdan näköetäisyydellä on risteys, josta käännytään koulukeskukseen ja linja-autoasemalle. Risteysalueen jälkeen on suojatie keskikorokkeineen. Nopeusrajoitus alueella on 40 km/h.
Automaattisten nopeusnäyttötaulujen keräämien tietojen mukaan maaliskuun lopussa 2019 kahden viikon huhtikuisen mittausjakson aikana liki 60 % ajoneuvoista ajoi tässä kohdassa ylinopeutta. Yli 10 km/h ylinopeutta päästeli noin 12 % kuskeista. Mitattu maksiminopeus oli peräti 116 km/h – siis 40 km/h rajoitusalueella.
Edellisen vuoden arvot lokakuulta 2018 ovat hyvin lähellä samoja: 58 % ajoi ylinopeutta, 13% yli 10 km/h ylinopeutta, maksiminopeus 115 km/h.
Alueelle suunnitellaan kiertoliittymää. Liikennemäärät kasvavat uuden päiväkodin valmistumisen myötä.
– Kiertoliittymän idea on pakottaa autoilija hiljentämään vauhtia. Sen se tekee, jos liittymä on oikein suunniteltu. Tähän liikennevalot eivät välttämättä pysty. Toinen ympyrän hyöty on se, että jos ajoneuvot kuitenkin törmäävät, ne törmäävät kulmittain, ei nokat vastakkain tai suoraan sivusta, kuten risteyskolarissa usein käy, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
Nopeusjakauma Pihlajalahdentiellä kantatielle tullessa:
Pihlajalahdentiellä nopeusnäyttötaulu oli pysäköintialueen ja suojatien välisellä suoralla lähestyttäessä kantatie 66:ta Kurun suunnasta. Mittausaika 10.–24.6. 2019. Nopeusrajoitus paikalla on 50 km/h. Ylinopeutta ajoi 62 % ajoneuvoista, yli 10 km/h ylinopeutta 23 %. Maksiminopeudeksi mitattiin 110 km/h.
Lähde: ely-keskus
Eniten punaista Pihlajalahdentiellä
Nopeusnäytöissä eniten punaista näkyi Pihlajalahdentiellä kohdassa, jossa Kurun suunnasta lähestytään teollisuusalueen ja Pihlan risteystä. Siinä 50 km/h rajoituksen ylitti liki kaksi kolmasosaa (62%) autoilijoista ja yli 10 km/h ajoi vielä reilu viidennes (23%) vuoden 2018 mittausjaksolla.
Kantatie 66:lla Kuruntien liittymän eteläpuolella 60 km/h rajoituksen ylitti 59 prosenttia kuljettajista syyskuun 2019 mittausjaksolla. Yli 10 km/h ylinopeutta ajaa 17 % ajoneuvoista. Maksiminopeus oli 132 km/h.
Kantatiellä nopeusrajoitus ei ole jalankulkijoiden takia – kevyen liikenteen väylä alittaa kantatie 66:n Kuruntien kohdalla – vaan suhteellisen vilkkaan risteysalueen takia.
– 60 km/h on kantatiellä perusteltu, nopeusrajoitus voisi olla alempikin. Sivusuunnasta tulevassa törmäyksessä henkilöiden loukkaantuminen on todennäköisempää. Törmäysturva on parempi, kun törmäys tulee edestäpäin, siinä on tilaa, turvatyynyt ja auton rakenteet. Sivusuunnassa tilaa ei ole kuin 10 senttiä eikä auton ovissa suojausta ole samalla tavalla kuin edestä, kertoo Valtonen.