Kävelysilta tukisi molempien Ruoveden keskeisten matkailukohteiden yhteistyötä. Kuvan silta on Nackassa, Tuhkolman lähellä.
Tapio Sarkola /Rti-Group Oy
Kelluva silta yhdistää matkailun helmet – Olisiko tässä Ruoveden uusi vetonaula?
Jos kävelysilta Haapasaaresta laivarantaan päätetään toteuttaa, se tapahtuu aikaisintaan kesällä 2026.
Vuosi sitten keväällä ensi kerran uutisoitu Haapasaaren ja laivarannan välinen kävelysilta-ajatus on edelleen vireillä.
Kunnan tekninen johtaja Waltteri Martelin näkee ajatuksen kävelysillasta positiivisena: silta yhdistäisi molempien paikkojen parhaat puolet.
– Veneilijät voisivat käyttää Haapasaaren saunoja ja leirintäalueen vieraat käydä syömässä Laivarannassa, sanoo Martelin.
– Laivaranta on ehdottomasti Ruoveden hiomaton timantti, siellä on älyttömästi potentiaalia.
Sillan ohella kunta saisi kävelysillan reunaan reilusti lisää kipeästi kaivattuja venepaikkoja.
Vanhaan ideaan puhalsi kipinää työryhmä, johon kuuluvat Ruoveden Yrittäjät, LC Ruovesi ja Ruovesi-lehti. Siltahankkeen selvittämiseen työryhmä sai rahaa Leader Pokon kautta Euroopan maaseuturahastolta 4400 euron verran eli 80 prosenttia hankkeen kustannuksista.
Mikäli puuhaan ryhdytään, kunnallisessa päätöksenteossa, suunnitellussa ja lupien hakemisessa menee aikaa. Optimistisin arvio on, että siltaa voitaisiin alkaa rakentaa 2026 kesällä, mikäli kaikki soljuu joutuisasti ja ongelmitta.
Silta olisi osa rengasreittiä Haapasaari - laivaranta -Runebegin lähde. Kartassa reitti vaaleanruskealla viivalla.
Suunnitelmaa työstää vastaavia siltoja toteuttanut RTI-group oy. Konsultti Tapio Sarkolan mielestä ruovesiläisten idea on loistava.
–Sillalla olisi merkitystä koko seutukunnalle. Sen avulla saadaan luontevasti kävelylenkki Haapasaaren, sataman ja Runebergin lähteen välille, hän näkee.
Parhaiten tarkoitukseen soveltuisi ponttoonilaiturin kelluva rakenne, joka on halvempi ja vähemmän maisemaa muuttava kuin kiinteä silta. Ympäristön sekä vesistössä että maalla Sarkola tuntee hyvin. Työ on vielä alkuvaiheessa.
– Tutkin vähän erilaisia vaihtoehtoja, miltä ne näyttävät tässä ympäristössä, hän kertoo toimeksiannosta.
Reunaehtoina on kustannustehokkuus ja ympäristönäkökohdatkin on selvitettävä ennen pidemmälle meneviä suunnitelmia.
Ponttoonisiltaan voidaan rakentaa alikulku, kuten tässä Poriin rakennetussa sillassa.
Tapio Sarkola
Ponttoonilaituri ei ole mikään kertakäyttöratkaisu, 50 vuotta ei ole ponttoonisillalle vielä ikä eikä mikään.
– Senkin jälkeen silta on käyttökunnossa, kun sille tekee telakoinnin.
Sarkola kertoo, että kokemuksen myötä on hänen yritykselleen on muodostunut perusperiaatteeksi, että rakentamisessa käytetään mahdollisimman paljon terästä erityisesti sellaisissa pysyvissä rakenteissa, joita on vaikea huoltaa.
Teräsrakennetta huolletaan samaan tapaan kuin laivoja. Sarkola ottaa esimerkiksi Tarjanne-laivan, joka on periaatteessa samasta materiaalista ja seilannut jo reilusti yli 120 vuotta.
– Eikä sitäkään ole kovin usein telakassa käytetty.
Kustannuksia mietittäessä on hyvä tietää, että silta voidaan suunnitella niin, että jos jostain syystä siitä halutaan luopua, se voidaan myydä ja kuljettaa toiseen paikkaan tai käyttää laituriksi.
Tällä hetkellä selvitetään eri vaihtoehtoja ja niiden hintoja. Myöhemmin kunta arvioi, onko kävelysillan toteuttaminen mahdollista vai ei.
Sammakkolammen elämyslaituri Kuopiossa.
Tapio Sarkola/Rti-Group Oy
Etäisyys laivalaiturin jatkeena olevien laiturien päästä saaren kärkeen on noin 160 m, mutta käytännössä niitä ei voi käyttää sillan osina.
– Kelluvan osuuden pituudeksi tulee noin 280– 400 m riippuen siitä, mihin kohtaan saaressa rantaudutaan, laskeskelee Sarkola.
Siltaa yhteyteen sijoitettavat venepaikavähentävät laiturien hankintatarvetta jatkossa.
Toisaalta teknisesti projekti ei ole erityisen haastava, sillä suunniteltu paikka on suojainen, joten suurta ongelmaa tuulista tai jäiden liikkeestä ei ole odotettavissa.
Martelin sanoo, että yksi olennainen kysymys sillan rakennetta mietittäessä tulee siitä, onko sillassa alikulku vai ei. Hän itse ajattelee, että mikäli alikulku on, sen voisi rauhoittaa pienemmille veneille.
– Se tukisi myös sillan esteettömyyttä.
Suurin kysymys tiukkana aikana on raha. Martelin arvioi, että joka tapauksessa hintahaarukka liikkuu sadoissa tuhansissa, sen tarkempaa hinta-arviota ei vielä ole.
Fakta
Kävelysilta
Suunnitteilla Haapasaaren matkailualueen ja laivarannan välille.
Pituus n 150 metriä.
Haapasaaren leirintäalueen, laivarannan ja Runebergin lähteen muodostuu yhtenäinen matkailualue.
Lisää venepaikkoja.
Mahdollinen rakenne kelluva, teräsrakenteinen ponttoonisilta.