Ikimuistoisia ajokokemuksia
Kolumni
Muistan lapsuudesta, kun meillä ei ollut autoa, niin yleisillä kulkuneuvoilla tietysti matkustettiin. Välillä se osoittautui aika työlääksi.
Kyyjärveltä Kurun mummulaan kun haluttiin mennä joulun viettoon, niin reilusti yli 200 kilometrin matkaan piti lähteä jo vähän ennen kuin kukko heräsi. Taksilla, postiautolla, junalla ja linja-autolla kun eteenpäin keploteltiin, niin perille päästiin kyllä iltaan mennessä, mutta tuli siinä asemat, pysäkit ja odottaminen jo aika lailla tutuiksi.
Sitten isä meni ja osti yllättäen Kuplavolkkarin. Se ei ollut mistään kohtaa enää uudenkarhea ja siinä oli 6 voltin virtavehkeet. Voi että se oli mahtava peli.
Matka Kuruun kesti silläkin monta tuntia, mutta pihasta lähdettiin ja pihaan tultiin. Se oli niin hienoa.
Sen ajan Volkkarissa ei ollut paljon varusteluja. Ei ollut radiota, ei ABS:ää, ei ohjaustehostinta, eikä edes turvavöitä, mutta niin vaan matka taittui. Volkkarissa moottori oli takana, eli tavaratila oli edessä konepellin alla, heti siinä bensatankin ja vararenkaan välissä. Paljon ei tilaa ollut, mutta ei sitä paljon tarvittukaan. 7-henkisen perheen petivehkeistä kasseihin ei tarvinnut pakata juuri mitään. Suurin osa kasattiin takapenkillä matkustavien syliin, etteivät he jäätyisi.
6-voltin auto oli siitä helppo, että siellä ei koskaan tullut talvella kuuma.
Vaikka ajoi koko päivän yhteen menoon, niin lasit olivat aina osittain jäässä.
Minä istuin etupenkillä talouspaperirulla kädessä ja minun tehtävänäni oli koko ajan pyyhkiä tuulilasia, että isä olisi edes vähän nähnyt, mitä edessäpäin tapahtuu.
Minun tehtävänäni oli koko ajan pyyhkiä tuulilasia, että isä olisi edes vähän nähnyt, mitä edessäpäin tapahtuu.
Kaikki kuulostaa ehkä ikävältä, mutta silti se oli oikeasti niin mukavaa, että pysyy aina mielessä, todella kivana ikimuistoisena ajokokemuksena.
Vertailun vuoksi tuli tässä mieleeni, kun tarvitsin vähän aikaa sitten välttämättä kunnollista autoa, niin vuokrasin sellaisen. Sen ilmastointi ja lämmitys pitivät matkustus mukavuuden huipussaan. Karttaohjelma neuvoi tarkasti ajoreitin.
Näyttöruutu jakoi infoa ajamisesta ja radio soi särähtämättä millä kanavalla tahansa. Tuulilasin pyyhkijät lähtivät automaattisesti liikkeelle, kun lasille kertyi vettä.
Penkki oli lämmin ja sitä pystyi säätämään sähköisesti mihin suuntaan tahansa.
Auto osallistui ajamiseen ja moitti äänekkäästi heti jos ajoin liian lähellä reunaa, tai keskiviivaa. Samoin silloin kun olin liian lähellä toista, peruutin ahtaaseen paikkaan, tai pidin liian kauan kättä irti ratista. Jos laitoin kokeeksi silmäni kiinni, niin auto vinkui kuin palovaroitin. Olin liikkeellä päivällä, mutta jos olisin ajanut pimeässä, se kuulemma olisi vaihtanut itse valoja, kun toinen auto olisi tullut vastaan.
Että hieman on autoilu muuttunut, eikä missään mielessä huonompaan suuntaan. Aina tämä uusikin reissu pysyy mielessäni, kivana ikimuistoisena ajokokemuksena.
Toisaalta, eihän siinä oikeastaan mitään uutta ole, että kuskille koko ajan tulee moitetta huonosta ajotavasta, mutta ennen vanhaan se tuli vierestä, tai takapenkiltä.