Rakkaus vai halpa tontti? – kumpi houkuttaa enemmän?
Asta-messuilta otin mukaani rakentamisen ja remontoinnin mainoskatalogin. Kiiltävälle, painavalle paperille painetun liki 200-sivuisen lehden alkupuolella kunnat houkuttelevat uusia asukkaita ilmoituksilla.
32 kuntaa ilmoittaa itsestään, lisäksi muutama juttumuodossa. Ruovesi ei ollut tässä joukossa mukana.
Opin asiat, joita kunnalla täytyy olla, mutta joilla ei vielä erotu edukseen: upea luonto, hyvä sijainti ja sujuvat yhteydet kasvukeskuksiin, tontteja omakotirakentamiseen. Ja hyvät palvelut.
Kovin samanlaisilla asioilla kunnat muuttajista kilpailevat. Asiat, joita täytyy olla, mutta joilla ei vielä erotu edukseen ovat otokseni mukaan seuraavat: upea luonto, hyvä sijainti ja sujuvat, mielellään lyhyet yhteydet kasvukeskuksiin, tontteja omakotirakentamiseen. Ja hyvät palvelut.
Reilusta 30 kuntailmoittajasta kaksi kolmasosaa mainitsi luonnon ilmoituksessaan. Aina luontoa ei mainittu, mutta kuva toi tunnelman, kuten Pyhtään merenrantakuvassa tai Kirkkonummen auringonkukkapellolla.
Puolet kunnista (16) katsoi, että kohtuullinen etäisyys suurista kasvukeskuksista on on ilmoittamisen arvoinen asia. Todella monessa mainoksessa oli tyylitelty kartta, johon oli piirretty kilometrimäärä lähikaupunkeihin. Pikkukartan sijoittivat mainokseensa muun muassa Pukkila, Loviisa, Masku, Janakkala, Laitila ja Loppi, Askola, Kerava, Asikkala ja Somero. Jotkut kunnat ilmoittivat asian tekstissä: Ikaalinen kertoi rantamaisematontteja olevan tarjolla puoli tuntia Tampereelta, Pyhtää taas sijoittuu tunti Helsingistä itään.
Tontit ja niiden laatu on tärkeää. Puolet ilmoittajista kertoi erikseen joko halvoista (7) tai jollain tavalla tavallista paremmista (12) tonteista. Mainitsemisen arvoista on, jos saatavilla on rantatontteja (Merenrantatontti Pyhtäältä, järvenmaisematontti Ikaalisista) tai erityisen edullisia tontteja (Omakotitontti tonnilla Läyliäisistä, Vihdistä 27 670 e). Tonttien houkuttavuutta kunnat korostivat myös sillä, että tarjonta on monipuolista: on isoa, pientä, keskustassa palvelujen äärellä tai väljästi maalaismaisemassa. Tai kaikkea sitä, kuten Kajaanissa, Orimattilassa ja Kirkkonummella.
Monen paikkakunnan mainoslauseessa yhdistyi maaseutu ja kaupunki, ideana hyvät puolet molemmista: Muuta maalle pikkukaupunkiin (Ikaalinen) tai: Pikkukaupungin fiilis, kiireetön elämä (Uusikaupunki)
Hyviä palveluita yleensä mainostaa kolmannes. Suosittu mainosajatus on myös "hyvä, sujuva arki" (9) ja aika usein "unelma" (5). Harrastusmahdollisuudet vetoavat (11). Asikkala kertoo, että kunnan liikuntapaikat ovat kuntalaisille ilmaisia kuntosalia myöten. Maksuton varhaiskasvatus olisi tarjolla Kustavissa.
Mahdollista muuttajaa kosiskellaan monilla tyyleillä. Artikkelimuotoisia ilmoituksia en mukaan edes laskenut, mutta samoja asioita laveammalla tekstillä. Sastamala luottaen faktojen luettelemiseen, Uusikaupunki ja Somero taas tyytyväisen muuttajaperheen haastattelemiseen.
Toiseen ääripäähän kurottaa Multia, joka ainakin erottuu: kunnan mainos on tyylitelty m-kirjain, nettiosoite ja kunnan slogan: Elämisen laatua ja rauhallisuutta. No, tuotahan yrittävät kaikki tarjota, mutta meneekö viesti kaikessa yksinkertaisuudessaan perille?
Masku ja Pukkila onnistuvat vaikeimmassa: erottumaan massasta, tosin eri keinoilla.
Masku iskee haaveita, unelmia ja luontohöttöä vastaan visuaalisesti karulla, tummalla kuvattomalla koko sivun ilmoituksella. Se luottaa kylmiin numeroihin. 2 rakennusluvan käsittelyaika keskimäärin viikko. 50 rakennuslupaa asumiseen vuonna 2021. 0 lasta väistötiloissa. Ja lisäksi isolla etäisyydet lähikaupunkeihin. Ei selittelyjä.
Pukkilan teema on tunnevetoinen: Me uskallamme puhua rakkaudesta. Kunta profiloi itsensä edelläkävijäksi, jossa yhteisöllisyys, aito välittäminen ja uudistuminen saavat viihtymään. Faktoina mainitaan vain valokuitu ja ilmaiset etätyötilat.
Itselleni kuitenkin mieleen jäi parhaiten Kustavi karulla merenrantakuvallaan. Suorasanaisesti kehutaan luontoa ja sijaintia. Lisäksi muutama tiukka fakta: Manner-Suomen alhaisimpia tuloveroprosentteja. Maksuton varhaiskasvatus, hyvin resursoitu kyläkoulu, yritystoimintaan haettavissa tukea 20–35%. Osui järkeen ja tunteeseen.
Ruoveden osasto Asta-messuilla houkutteli luokseen mahtavalla taustakuvalla kesämaisemasta, jossa joku työskentelee läppärillä laiturinnokassa. Viesti toimii mainiosti, meillä onnistuu työ ja vapaa-aika yhdessä.
Muutkin vain ovat keksineet sen: Hollolan markkinointilause on Lomaa arkenakin. Artikkelin kuvana on tyyni järvenselkä – ja laituri.
Ruovedellä on kansallispuisto, Helvetinkolu, luonto ja järvet, tontteja, yhteisöllisyyttä, kiinnostava lukio, uusi päiväkoti, hyvät koulut.
Siksipä viisastenkivi etsittäväksi onkin se, mitä sellaista meillä on, mitä ei ole muualla? Miten tuomme kaiken hyvän esiin niin, että erotumme rivistä?