Eija Kangasmäki-Kurtti avaa vuosikymmeniä sitten kehystetyn taulun. Mitä löytyy aukkopahvin alta? Jännittävää hetkeä todistamassa Tiina Lamminen (vas,) Aila Luikku ja Waltteri Isotalo
Sirkku Somero
Mysteeritaulu kiinnitti taiteilijan huomion: Onko se Sesemann?
Vuoden varrelta
Työhuoneeni seinällä on vuosikausia ollut voimakkaan värinen kukkataulu. Sireeneiksi olen ajatellut läpinäkyvässä maljakossa olevat kukkatertut.
Eräänä päivänä keskustelin työhuoneella poikenneen taiteilija Tiina Lammisen kanssa Taiteen katsomisen päivästä, jolloin Kulttuuriparantolassa katsellaan ja keskustellaan ripustettavasta taiteesta.
Tiina huomasi takaseinän taulun ja ehdotti, että voisin tuoda sen esimerkkityöksi Kulttuuriparantolan päivään.
Nostin taulun seinältä toimituksen pöydälle tarkempaa tutkimista varten. Lasi oli likainen ja taustapahvi kellastunut.
– Ainakin se pitäisi vaihtaa, kellastuminen tarkoittaa, että se on hapan.
Tutkimme teosta lähempää. Signeerausta työssä ei näkynyt, mutta taustapahvissa on kehystysliikkeen nimi – Kehys-Meka – ja vuosiluku 1973.
Kukaan toimituksessa ei tiennyt taulun historiasta. Lamminen lupasi yrittää selvittää.
Euroopasta tuotu työ näyttää maalaukselta, mutta on grafiikkaa: keskusteluun tuotu työ on kromolitografia. Federik Morgan Napoleon III:n tyyliä. 1847 syntynyt, kertoo Visa Norros (edessä). Tarkastelemassa myös Tuukka Peltonen (vas.) ja Pasi Karjula.
Sirkku Somero
Hetken kuluttua Lamminen palasi, hieman salaperäisen näköisenä.
– Taulu saattaa olla Elga Sesemannin!
Pienellä salapoliisityöllä Lamminen oli ottanut selvää, että vuonna 1973 Ruovedellä pidettiin taidenäyttely, jossa oli esillä myös Sesemannin kukkatauluja. Lisäksi netissä Sesemannin taidetta esittelevillä sivuilla on kaksi muuta samana vuonna valmistunutta kukkataulua, jotka tyyliltään muistuttavat kovasti Ruovesi-lehden omistamaa teosta. Molemmissa on värikkään kankaan päällä läpinäkyvä maljakko, jossa rehevä kimppu kukkia.
Vielä yksi johtolanka, joka viittaa mahdollisuuteen, on Ruovesi-lehden taidekokoelman muut työt samalta ajankohdalta.
Kangasmäki-Kurtti irrottaa varovasti maalausta pohjapahvista.
Sirkku Somero
Kaikki nämä vuodet olen siis ehkä katsellut työhuoneeni seinällä Elga Sesemannin kukkia!
Nyt työ on melkeinpä pakko viedä Kulttuuriparantolaan, jossa Tampereen taidemuseon paperikonservoija Eija Kangasmäki-Kurtti ottaa taulun lähempään tarkasteluun.
Hän irrottaa taustapahvia paikallaan pitävät pienet naulat ja teipin. Kehys ja lasi nostetaan pois ja työn värit kirkastuvat. Nolon likainen lasi.
Kulttuuriparantolaan kokoontunut väki kerääntyy hieman jännittyneenä taulun ympärille, kun Kangasmäki-Kurtti nostaa viimein maalauksen päältä paspartuurin, joka sekin on kellastunut. Toivo elää...
– Täällä on signeeraus! Elga 1973, toteaa Eija.
Taideväki innostuu hillittyyn tuuletukseen. Arvio oli oikea!
Taulu on aikanaan kehystetty niin, että signeeraus on jäänyt aukkopahvin alle kokonaan. Miksi, sitä ihmettelevät kaikki ääneen.
Kangasmäki-Kurtti jatkaa taulun tutkimista valolla. Hän toteaa maalipinnan hyväkuntoiseksi. Huono asia vain on se, että maalaus on kiinnitetty pohjapahviin teipeillä. Hän alkaa irrotella kangasta pienellä kirurginveitsellä, mutta toteaa työn vievän sen verran aikaa, että tänään sitä ei ehditä tehdä.
Jatkotoimenpiteet ovat selvät: taulu pitää viedä uudelleen kehystettäväksi, jotta taustapahvi ja aukkopahvi vaihdetaan uuteen hapottomaan materiaaliin. Kehys ja lasi kelpaavat edelleen, niitä ei tarvitse vaihtaa.
Juttu julkaistu ensimmäisen kerran 20.7.2023