Tarjanne ja kapteeni Sami Salmi Mustalahden satamassa valmiina lähtöön.
Jyrki Liikka
Perinne jatkuu elävänä: Tuhansien tarinoiden Tarjanne toi jälleen kesän
Lyhyesti kerrottuna tarina on tämä: höyrylaiva Tarjanne lähti kesän ensimmäiselle matkalleen 8. kesäkuuta Mustalahden satamasta kello 10 ja saapui Ruovedelle kello 14.30.
Emme kuitenkaan tyydy tähän.
Laivan kokki Pekka Keinänen on työskennellyt 50 vuotta ravintola-alalla. Vuoropäällikkö Lotta Pelkonen on nyt ensimmäistä kesää Tarjanteella. Lotan mukaan parasta työssä ovat mukavat työtoverit.
Jyrki Liikka
Tätä eivät varmaan ihan kaikki tiedä, mutta 1908 valmistunut Tarjanne on maailman ainoa edelleen alkuperäistä reittiä liikennöivä höyrylaiva.
– Tarjanne on klassikko. Se on yksi kokonaistoimintamme alla olevista laivoista, kertoo Hopealinjat Oy:n ja Oy Runoilijantien toimitusjohtaja Mari Vuorinen.
Vuosien saatossa maailma on muuttunut. Vuorinen haluaa kaivaa esiin laivan matkailullisen potentiaalin ja päivittää sen 2020-luvulle.
Kun yhdistetään höyrylaiva, digitaalisuus ja tuotteistaminen, ollaan asian ytimessä. Listaan on lisättävä ostettavuus, saavutettavuus, näkyvyys ja markkinointi.
On luotava jotain uutta.
Nykykuluttajat eivät tule laivaan pelkästään matkustamaan. Asiakkaat haluavat elämyksiä ja esimerkiksi monipuolisia ravintolapalveluita.
- Nykykuluttajat eivät tule laivaan pelkästään matkustamaan, sanoo toimitusjohtaja Mari Vuorinen.
Jyrki Liikka
Tarjanne on osa sukupolvien jatkumoa. Laivalla on tavattu puoliso, tehty lapsia ja lapsia on laivalla syntynyt.
– Matkustajien joukossa on usein isovanhempia, jotka ovat pienenä matkustaneet laivassa ensimmäisen kerran ja haluavat tuoda myös lapsenlapsensa Tarjanteelle. Näin perinne siirtyy sukupolvelta toiselle.
Monille Tarjanne-laiva on tärkeä osa kesää. Sen huomaa siitä, että reitin varrella vilkutetaan, kun laivan visseli ilmoittaa merkkiäänellä tulostaan. Sen huomaa erityisesti Ruoveden satamassa, kun suuri väkijoukko otti laivan vastaan.
Muroleessa tavattiin tuttuja.
Jyrki Liikka
Konemestari Puttonen pienellä hengähdystauolla laivan kannella.
Jyrki Liikka
Laivan henkilökunnalle Tarjanne on sesonkityöpaikka, mutta ei pelkästään sitä.
– Heille tulee kiintymyssuhde laivaan ja rakastuvat kapineeseen. He puhuvatkin Tarjanne-rouvasta, Vuorinen sanoo.
Elintärkeää Tarjanteelle on niin sanottu höyrylaivapiiri, jonka jäsenet ovat aina valmiit auttamaan kunnostustöissä.
– Heiltä löytyy vielä osaamista korjata ja ylläpitää höyrylaivoja. Höyrylaivat ovat heidän intohimonsa.
Laivaa on aina kunnostettu vanhoja ratkaisuja kunnioittaen.
Melkein perillä, satama näkyy jo.
Jyrki Liikka
Ikuisesti Tarjanne ei liikennöi. Laiva seilaa museolaivastatuksella ja se on vaikuttava historiallinen nähtävyys. Laivan ylläpito mahdollistaa kulttuurielämyksen.
Pientä huolta on saattanut aiheuttaa se, että Tampereen kaupunki on kehittämässä Mustalahden satama-aluetta.
– Miljöö muuttuu, mutta Tarjanteen näkökulmasta projektista ei ole haittaa, Vuorinen toteaa.
Tarjanne voi lähteä edelleen keskeiseltä paikalta – ja tuoda kesän – tiedätte kyllä minne.
Tarjanne-laivan kesän ensimmäinen matka saapui Ruovedelle keskiviikkonan 8.6. kello 14.30.
Jyrki Liikka
Kapteeni Sami Salmen mukaan kesän ensimmäisessä matkassa on aina jotain erityistä. - Kun 2008 kipparoin aivan ensimmäistä kertaa, silloin laiva täytti 100 vuotta. Ruovedellä oli meille yllätys: paikalle tuodut tykit ampuivat kunnialaukauksia.
Jyrki Liikka