Veteraanikelkka kiiruhtaa hitaasti: "Melkein että juoksemalla kiinni saapi" – Ruoveden kerhotapaamisen helmi oli Eliason vuosimallia 1947
Vuoden varrelta
Räntäsateen keskeltä kuuluu voimistuvaa pörinää. Keltainen kelkkaveteraani Eliason halkoo lumista peltoa vakaata menoa ihastelevan väkijoukon edestä.
Veteraanikelkkakerho kokoontui helmikuun puolivälissä viikonlopputapaamiseen Ruovedelle Mäkelän lomatuville. Kerhon puheenjohtaja Markku Rajala laskee, että paikalle saatiin ihasteltavaksi reilut parikymmentä veteraanikelkkaa.
Tapaamisen helmi oli Suomen vanhin rekisterissä oleva sarjavalmisteinen moottorikelkka Eliason vuosimallia 1947, jonka aihion tyrnäväläinen Marko Parttimaa hankki vuosi sitten Ruotsista vaihtokaupalla.
Keltaisen värityksen perusteella voi päätellä, että kanadalaisvalmisteinen kelkka on ilmeisesti hankittu aikoinaan ruotsalaiselle sähköyhtiölle.
Parttimaa on joutunut uusimaan kaikki puuosat tammilaudoilla ja -vanerilla. Siinä on toistaiseksi kiinalainen Yamahan kopiomoottori.
– Siinä pitäisi olla Indian-moottoripyörän moottori, mutta sen löytäminen on varmasti vaikeaa. Alkuun ei ollut kelkan moottoreita olemassakaan, vasta 60-luvulla alkoi tulemaan kelkkoihin sopivia moottoreita, Rajala selvittää.
Kelkkatapaamisen helmi, Eliason.
Veteraanikelkkakerho
Eliason-kelkkaa vuosimallia 1947 kelpaa ihastella.
Veteraanikelkkakerho
Rauli Soininen lähdössä aika-ajoon Ski-Doo R8:lla. Etualalla Eliason vuodelta 1947.
Veteraanikelkkakerho
Rajala sanoo monen luulevan, että Suomeen tuli ensimmäisiä kelkkoja vasta 1960-luvulla.
– Mutta kyllä niitä on ollut ennemminkin. Niitä hankkivat aikoinaan poromiehet, ammattikalastajat, sähköyhtiöt, puolustusvoimat.
Mikä on isoin ero nykykelkkaan?
– Nykyajan kelkoilla pitää ajaa monta sataa kilometriä, että tuntuu joltain. Vanhoilla kelkoilla saa kaiken tärinän, metelin ja hajun itselleen, eihän niissä ole juuri jousitustakaan.
Millaisia desibelejä niistä irtoaa?
– Kyllä niistä aikoinaan ääntä lähti niin kuin kaikista taivaan vanhoista vehkeistä. Jos pitemmästi haluaa ajaa, niin kyllä korvatulpat pitää panna korviin.
Entä huippunopeus?
– Melkein että juoksemalla kiinni saapi. Mutta kyllä kuuttakymppiäkin parhaimmillaan menee, jos oikein sattuu kantava, hyvä keli.
Veteraanit rivissä: Evinrude Skeeter 67, Ockelbo, Mercury ja Johndeere.
Veteraanikelkkakerho
Hyryn veljesten Ockelbo-kelkkoja ja Terhi 10.
Veteraanikelkkakerho
Johnson Skeeter 67.
Veteraanikelkkakerho
Veteraanikelkkailua harrastetaan ympäri vuoden osallistumalla tapahtumiin ja näyttelyihin. Kelkkojen rakentaminen ja ylläpito on osa viehätystä – ja pääseehän niillä toisinaan myös ajelemaan.
Kemiläisen Rajalan omassa tallissa on melkoinen kokoelma.
– Kolmeenkymmeneen lopetin laskemisen, mutta ei ne kaikki liiku vielä. Kymmenen on rekisterissä.
Ruovedelle niistä pääsivät uusin hankinta, harvinainen Mercury -70 ja kotikonnuilleen palannut Johnson -65.
Välillä paistettiin makkaraa.
Veteraanikelkkakerho
Aika-ajon pienimpiä kuskeja.
Veteraanikelkkakerho
Viikonlopputapaamisen ohjelmassa oli aika-ajo, jossa jokaisen piti ajaa pellon ympäri kaksi kertaa samassa ajassa. Pienimmän aikaeron saavuttanut oli voittaja.
Kisan kestomenestyjä ja tämänkin kerran voittaja Kari Koskela laittaa yleensä kaasun pohjaan startissa ja toistaa sen seuraavalla kierroksella.
– Näissä meidän kelkoissa ei ole oikein paljon tehoja, joten tämä onnistuu. Siinä on joku neljätoista hevosvoimaa, niin sen pystyy ajamaan näin, Rajala kertoo.
Yhtenä iltaohjelmana oli moottorikelkkojen osien tunnistus silmät ummessa ja paksut hanskat käsissä. Kelkkoja rassanneet tunnistivat helposti kaasuttimen tai ohjaustangon pehmusteen.
Kerran vuodessa järjestettävän Veteraanikelkkakerhon tapaamisen nimi on Telahumpa.
– Se on vain keksitty nimi tapahtumalle. Alkuun se oli Hulibumba, mutta se ei kuulemma tuntunut hyvältä, niin se vaihdettiin humpaksi. Ei viittaa tanssiin, Rajala nauraa.
Veteraanikelkkakerho perustettiin 2002. Jäseniksi kelpuutetaan yli 20 vuotta vanhan kelkan omistaja tai muutoin asiasta kiinnostunut henkilö. Jäseniä on satakunta.
Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 24.2.2023.