Lemminkäisen äiti säilyttää salaisuutensa
Luonnos, kopio, toisinto, väritutkielma, aito vai väärennös?
Kirja-arvio
”Jos isäni omia sanoja ei uskota, tutkimukset voivat jatkua loputtomiin”, kirjoitti Akseli Gallen-Kallelan tytär Kirsti 6.2.1978, kun keskustelu Lemminkäisen äiti -maalauksen aitoudesta kävi kuumimmillaan Ruovesi-lehden ja Kuorevesi-Mänttä-Vilppula-lehden mielipidepalstoilla. Kirsti oli elokuussa 1976 vieraillut Gösta Serlachiuksen taidemuseossa Mäntän Joenniemessä ja piti siellä esillä olevaa guassityötä Lemminkäisen äidistä väärennöksenä.
Tuosta vierailusta käynnistyneet tutkimukset eivät antaneet kysymykseen taulun alkuperästä varmaa vastausta. Guassimaalausta säilytettiin tuolloin useita vuosia Ateneumissa, ja useat asiantuntijat selvittelivät sen aitoutta. Osa heistä uskoi Lemminkäisen äidin olevan Akseli Gallen-Kallelan teos ja osa piti sitä väärennöksenä.
Myös viimeisin taidehistoriaa ja uusinta huipputeknologiaa yhdistelevä selvitystyö päättyi pattitilanteeseen. Kirsti Gallen-Kallelan ennustus näyttää siis toteutuvan. Paljon on edelleenkin sen varassa, uskooko Akseli Gallen-Kallelan sanoja siitä, että hän ei ole tuota taulua tehnyt eikä ylimalkaan mitään muutakaan toisintoa Lemminkäisen äidistä, joka valmistui temperamaalauksena 1897 ja on yksi Akseli Gallen-Kallelan tunnetuimmista teoksista.
Viimeisin yritys Lemminkäisen äidin guassiversion aitouden selvittämiseksi käynnistyi 2015. Tällöin Serlachius-museot päätti kokoelmapäällikkönsä Tarja Talvitien aloitteesta lähteä ratkomaan Lemminkäisen äidin arvoitusta. Aisaparikseen Talvitie sai Gallen-Kallela Museon kokoelmapäällikön Minna Turtiaisen, minkä lisäksi nelivuotiseen projektiin osallistui taideteosten aitoutta nykytekniikan keinoin selvittelevä jyväskyläläinen tutkimusryhmä Recenart.
Työn tulokset Talvitie ja Turtiainen keräsivät yhdessä kirjoittamaansa kirjaan Lemminkäisen arvoitus. Erään taulun tarina. Se ilmestyi viime vuoden lopulla Parvs-kustantamon julkaisemana. Paljon uutta tietoa on perusteellisen tutkimuksen aikana löydetty ja useita aikaisempia oletuksia osoitettu vääriksi, mutta siitä huolimatta Lemminkäisen äiti säilyttää edelleen salaisuutensa eikä sen syntyhistoriasta voida vieläkään esittää muuta kuin arveluita.
Eteenpäin on kuitenkin menty. Neljä vuosikymmentä sitten, jolloin Lemminkäisen äidin aitoudesta käytiin vilkasta keskustelua, väärennösväittämän puolesta puhuivat vahvasti Akseli Gallen-Kallelan omat sanat siitä, että taulu ei ollut hänen tekemänsä. Myös hänen tyttärensä mielipiteillä oli suuri painoarvo, olihan Kirsti Gallen-Kallela paitsi perheenjäsen myös isänsä oppilas sekä tämän elämäntyön tallentaja ja hänen taiteensa asiantuntija.
Nämä perustelut pätevät edelleen, mutta uusi tutkimus paaluttaa ne uudelleen. Akseli Gallen-Kallela on todennut Joenniemen Lemminkäisen äidin väärennökseksi, mutta ei 1920, kuten Kirsti Gallen-Kallela otaksuu, vaan kymmenen vuotta myöhemmin. Kirstin muistot tapahtuneesta koskevat joko jotain muuta taulua tai sitten hän muistaa vuosiluvun väärin.
Kirstin muistot tapahtuneesta koskevat joko jotain muuta taulua tai sitten hän muistaa vuosiluvun väärin.
Tämä tieto puhdistaa samalla Buclanin eli Eric Ehrströmin mainetta ja vie taulun alkuperän jäljittämisessä pari askelta eteenpäin. Taulun myi Serlachiukselle kapteeni Antti Pohjanheimo, joka oli perinyt sen isältään, 1929 kuolleelta Werner Blomqvistilta, joka oli ollut Virallisen lehden päätoimittaja ja siinä ohessa harrastanut pienimuotoista taiteen keräämistä. Siitä, miten hän oli taulun saanut, ei ole löydetty varmaa tietoa.
Maalauksen alkuvaiheista voidaan esittää vain otaksumia olemassa olevien tietojen pohjalta. Lemminkäisen arvoituksen tutkijoista Tarja Talvitie kallistuu sille kannalle, että Lemminkäisen äiti -guassi saattaa olla aito, kun taas Minna Turtiainen pitää väärennöstä todennäköisempänä. Teknisen tutkimusryhmän Recenartin työn tulosten suhteen käy samaten: osa löydetyistä tiedoista tukee aitousväitettä, osa puoltaa väärennysoletusta ja osalla voi perustella kumpaa tahansa vaihtoehtoa.
Lemminkäisen arvoitus – erään taulun tarina -kirjan toinen kirjoittaja Tarja Talvitie Göstassa.
Susanna Yläjärvi
Lemminkäisen arvoitus -kirjansa lopussa sen tekijät tekevät välitilinpäätöstä tähänastisista tutkimustuloksista. Tarja Talvitie tuo esiin mahdollisuuden, että guassityö olisi ollut Akseli Gallen-Kallelan kadonneeksi mainitsema luonnos, joka vuosikymmenten saatossa olisi väreiltään haalistunut ja jossain vaiheessa kehystetty, joten Akseli Gallen-Kallela ei sitä enää olisi tunnistanut tekemäkseen nähdessään sen 1930 Joenniemessä.
Minna Turtiainen puolestaan arvelee, että guassi saattaisi olla 1910-luvulla Ateneumissa esillä olleesta temperamaalauksesta tehty taitava kopio, jonka Werner Blomqvist sai haltuunsa ja otaksui sen Gallen-Kallelan aidoksi työksi. Jos teos olisi aito, se olisi hänen mukaansa Gallen-Kallelan temperamaalaustaan varten tekemä väritutkielma, jonka värit olisivat haalistuneet.
Toisin kuin guassimaalauksesta, Lemminkäisen äidin temperamaalauksesta ja sen syntyvaiheista löytyy runsaasti arkistotietoja. Ne tarjosivat Lemminkäisen arvoituksen tutkijoille hyödyllistä tausta-aineistoa. Samalla tuli perusteellisesti käydyksi läpi Akseli Gallen-Kallelan muidenkin kalevalaisen kauden taideteosten syntyhistoriaa.
Kirjasta saa hyvän käsityksen myös siitä, miten Kalelassa elettiin ja työskenneltiin Gallen-Kalleloitten siellä asumisen alkukaudella 1894–1900. Työn vastapainona oli vilkas seuraelämä. Sukulaisten lisäksi Kalelassa vieraili ja oleskeli lukuisia aikansa kulttuurivaikuttajia ja eri alojen taiteilijoita.
Akseli Gallen-Kallelan ansiosta Ruovesi maalattiin tuolloin Suomen kulttuurikartalle. Vastapalveluksena olisikin paikallaan, että ruoveteläiset päivittäisivät tietonsa Akseli Gallen-Kallelasta ja hänen paikkakuntaan liittyvästä taiteestaan. Tähän tarkoitukseen Tarja Talvitien ja Minna Turtiaisen kirja Lemminkäisen arvoitus on ihan omiaan.
Akseli Gallen-Kallelan guassityö Lemminkäisen äiti on nähtävillä maaliskuun loppuun saakka Serlachius-museo Göstassa osana Kartanon klassikot -kokoelmaripustusta.
Lemminkäisen arvoitus – erään taulun tarina -kirjan kirjoittajat Tarja Talvitie ja Minna Turtiainen pohtivat Lemminkäisen äiti -aiheisen, Serlachius-museoiden kokoelmiin kuuluvan teoksen alkuperää sunnuntaina 1.3. klo 13 Gallen-Kallela Museolla Espoon Tarvaspäässä. Haastattelijana on Maija Koskinen.