Kirjoittajalle sanat ovat työkalu ja leikkikalu.
Lukeminen on uudelleen kirjoittamista
Kolumni
Kirja on mainio esine, johon on helppo tarttua. Kirjaa on kätevä kuljettaa mukana, siihen voi turvautua aina kun haluaa. Kirjoja on myös helppo hankkia. Jos ei halua täyttää omaa hyllyään kirjoilla, niitä voi lainata kirjastosta. Edesmennyt elokuvamies Peter von Bagh on todennut kirjassaan Muisteja, että kirjasto on ihmisen paras ystävä. Tiedän tämän siksi, että lainasin hänen kirjansa Tampereen pääkirjasto Metsosta. Monet ovat sanoneet myös, että kun hyvä kirja loppuu, tuntuu siltä kuin olisi menettänyt hyvän ystävän.
Tuossa on varmaan ollut leikkauskohta.
Äänikirjan lukija antaa kirjalle äänen. Äänikirjan myötä on ilmaantunut uusi ammatti: korjauskuuntelija. Kun kirja on luettu nauhalle, käytännössä biteiksi tietokoneen muistiin, äänitiedosto toimitetaan korjauskuuntelijalle. Hän kuuntelee äänikirjan ja samaan aikaan käy kirjaa läpi. Jos korjauskuuntelija huomaa lukuvirheitä, hän kirjaa ne ylös. Operaation jälkeen kirjan lukija paikkaa tekstin virheelliset kohdat. Äänikirjan kuunteleminen on mainio tapa tutustua kirjallisuuteen. Jotkut ovat sitä mieltä, että kuunteleminen ei vastaa lukemista, mutta ei se haittaa. Ennen kirjapainon keksimistä tarinankertojat koukuttivat nuotion ääressä lumoutuneet kuulijansa. Olen kokeillut kuunnella äänikirjoja, mutta huonolla menestyksellä. Kiinnitin liikaa huomiota lukijan lukutekniikkaan ja siihen, että kas, tuossa on varmaan ollut leikkauskohta; lukijan äänensävy muuttuu aivan selvästi.
Sammon muruset levisivät ympäri maata.
Tietokirjailija Raimo Jussilalla on jännittävä ajatus. Hänen tulkintansa mukaan seppä Ilmarisen takoma ihmelaite Sampo on käsin kopioitu kirja ja sitä kannatteleva patsasmainen lukuteline. Kalevalan alussa mainitaan, että ”Sammosta ei puuttunut sanoja” ja että Sampoa väsätään ”ohran pienestä jyväsestä ja kesäuuhen untuvasta”. Lukutaidottoman silmissä kirjaimet näyttivät jyviltä ja untuva liittyy siihen, kun muste kuivataan. Mikael Agricola taas kirjoittaa, että ”Väinämöinen virret takoi”, jolloin voi ajatella, että takominen viittaa kirjan painamiseen. Jännittävien vaiheiden jälkeen Sampo särkyy ryöstöretken tiimellyksessä pieniksi palasiksi. Tästä Väinämöinen ei ollut lainkaan pahoillaan, sillä näin Sammon muruset levisivät ympäri maata. Tässä korostuu kirjallisuuden merkitys: tieto leviää ja sitä jaetaan kaikkialle. Uudenlainen tietoyhteiskunta on siten syntynyt.
Lukeva ihminen on kaunis näky.
Lukeminen on uudelleen kirjoittamista, muistuttaa kirjailija Olli Jalonen. Se on omien kuvien luomista mielen valkokankaalle. Kirja tarjoaa lukijalle mahdollisuuden monenlaiseen kohtaamiseen, sillä kirjan avulla lukija voi kohdata myös itsensä. Opimme jotain itsestämme, kun vietämme aikaa yhdessä kirjan kanssa. Lukeva ihminen on kaunis näky.