Juha Roiha kirjoitti Vinhalla kahta kirjaa. Hyllystä löytyi myös oma teos.
Sirkku Somero
Viikon Vinha: Roiha vaihtaa sujuvasti kanavaa – ortodoksimunkkien enkelimaailmasta vauhdikkaseen studiomurhaan
Vuosi sitten Juha Roiha pääsi Vinhan residenssivierailullaan aitiopaikalle: suoraan kulmahuoneen ikkunan alla sinisen valon välkkeessä tapahtui dramaattinen pidätys. Tänä vuonna Ruovesi on ottanut kirjailijan vastaan rauhallisemmin: tutuksi ovat tulleet Siikanevan pitkospuut.
Työn alla hänellä on kaksi hyvin erilaista teosta, tietokirja ja dekkari.
Tietokirjan työnimenä on Muualla kuin Valamossa ja Lintulassa kilvoittelevat suomalaiset munkit ja nunnat.
Roiha kertoo, että Pohjois-Kreikassa Athosvuorella sijaitsee tuhatvuotinen, autonominen munkkitasavalta, jossa toimii parikymmentä luostaria. Roiha on kirjan tiimoilta vieraillut kolme kertaa ja tavannut kaikki neljä sillä asuvaa suomalaista.
– Ajatus on, että mä vaellan näiden ihmisten enkelimaalimaan, kuten he itse elämäänsä kutusuu. Näiden pyhien, munkin osan valinneiden ihmisten luona mä opin aina jotain.
Kirja on myös hänen oma vaelluskertomuksensa ja kasvutarinansa. Roiha haluaa ymmärtää munkkien harvinaisen elämänvalinnan syyt.
– Minkä takia he ovat lähteneet siihen maailmaan, jossa arkea on vapaaehtoinen selibaatti ja hirveä kuuliaisuus, hän pohtii.
Kun olen viettänyt bysanttilaisessa munkkien kilvoittelumaailmassa jonkun aikaa, niin sitä kirjoittaa mielellään jotain fiktiota.
Syntymässä olevan dekkarin maailmassa näkyy Roihan mediatausta toimittajana radiossa ja televisiossa.
– Kirjan työnimi on Murhasuora. Siinä on menossa suora lähetys, jossa alkaa ihmisiä kuolla. Studio on miinoitettu, kukaan ei saa poistua tai tulla sisälle, konna uhkaa räjäyttää koko studiotalon. Onneksi siellä on paikalla poliisi, joka alkaa ratkoa ongelmaa, kuvailee Roiha.
Vinhan viikko kului siis pääasiassa munkkien ja nunnien seurassa, sillä tietokirjasta on jo julkaisusopimus SKS:n kanssa. Dekkari sopi silti hyvin välipalaksi.
– Kun olen viettänyt bysanttilaisessa munkkien kilvoittelumaailmassa jonkun aikaa, niin sitä kirjoittaa mielellään jotain fiktiota.
Hyppy maailmasta toiseen sujuu Roihan mukaan ongelmitta, sillä toimittajana sellaiseen on tottunut.
– Iltalähetyksessä minulla saattoi olla neljä tai viisi haastateltavaa – eikä ne olleet samasta aiheesta. Kirjamessuillakin teen paljon haastatteluja, joissa on sama homma. Pitää vaan napsauttaa päähän eri asentoja.
Juha Roiha kirjoitti Vinhalla kahta kirjaa. Hyllystä löytyi myös oma teos.
Sirkku Somero
Kirjailija ei kuitenkaan voi inspiraatiota odotella. Pitää istua kirjoittamaan, ja luottaa siihen, että päässä on mistä kirjoittaa: täytyy olla sanoja, tarinoita.
Jotta sanoja on, pitää lukea paljon.
– Meidän kieli ja kulttuuri on niin tärkeitä voimavaroja, että ilman niitä – sanoja ja sen hengen omaksumista – ihminen ei ole mitään. Ne, jotka puhuvat kulttuurista luksuspalveluna, sanovat siis, että ihminen on luksuspalvelu. Jos ihminen on luksuspalvelu, niin kelle tämä yhteiskunta sitten on?
Vinhan residenssivierailun jälkeen Roiha matkaa Jyväskylän kirjamessuille, jossa Roiha haastattelee muita kirjailijoita. Hän käy valmistautuessaan läpi 14 haastateltavansa kirjoja.
– Parasta aikaa luettavana on Pirkka-Pekka Peteliuksen kirja, Osmo Soininvaara ja Tieto-Finlandia-ehdokkaina olleita kirjoja. Ja on muutakin, Tapani Bagge ja Markku Ropponen ainakin. Joskus vielä koittaa aika, että saan itse päättää, mitä luen, mutta tällä hetkellä siitä päättävät muut, nauraa Roiha puoliksi tosissaan.
– Tykkään hirveästi dekkareista. Juuri luin yhden arvostetuimmista suljetun huoneen arvoituksista, eli Carter Dicksonin Juudaksen ikkuna, hän heittää esimerkin muusta lukemisesta.
Meidän kieli ja kulttuuri on niin tärkeitä voimavaroja, että ilman niitä – sanoja ja sen hengen omaksumista – ihminen ei ole mitään.
Vastapainona kirjoittamiselle on luonto, niin on aina ollut.
– En voi kuvitella suurempaa nautintoa kuin metsässä kävely ja sen aistiminen.
Kirjoittamisesta irti pääsee myös jumalanpalveluksissa.
– Tykkään käydä ortodoksissa palveluissa, koska ne ovat läpisävellettyä. Siellä kun kaikki resitoi, pönttö tyhjenee kummasti.
Omaan elämäänsä ortodoksisen uskon Roiha on löytänyt vanhemmalla iällä. Hänen vanhempansa olivat karjalaisia, mutta evankelis-luterilaisia.
– Äiti kyllä maalasi ikoneita. Niistä olen aina tykännyt, mutta luterilaisesta kirkosta erosin heti, kun täytin 18. Ortodoksiseen kirkkoon liityin kymmenisen vuotta sitten, tosin vaimoni ja lapseni liittyivät ensin.
Ortodoksiseen uskoon kääntyminen liittyy myös työskentely Valamon luostarissa.
Itäisen ja läntisen kirkon eroa Roiha kuvaa sillä, että lännen kirkko on Rooman kirkko, jonka kieli on latina, lain kieli. Itäisen kirkon kieli on kreikka, filosofian, kauneuden ja estetiikan kieli.
– Jumalan toinen nimi on kauneus.