Yleisöltä
Heinäkuun 16. päivä Laivarantaamme rantautui sateisessa kelissä lähes neljäkymmentä vesijettiä: jettisafari oli lähtenyt Ruoveden laivarannasta.
Virtain paikallislehdessä oli juttu jettisafarista otsikolla "Uusi näkökulma kotiseutuun vesijetin selässä". Näitä uusia näkökulmia tarvittaisiin monissa muissakin asioissa, jos mielimme pitää maaseutumaiset kunnat elinvoimaisena.
Virtain, Ruoveden, Vilppulan, Ylöjärven (Kuru) ja Tampereen laajat vesistöt ovat osin "vajaakäytössä"! Vesistöjen parempaa aktivointia eri harrastuksille pitäisi hyödyntää paremmin. Avovesikauteen sopii täten hyvin niin jetit kuin muutkin kulkupelit, vanhaa kunnon tervantuoksuista puusoutuvenettä unohtamatta, tilaa riittää kaikille.
Ehkä vesijettiharrastajien olisi hyvä järjestäytyä (yhdistys), esim. Virrat–Ruovesi ja toki muutkin kunnat vesireittien varrelta. Aktiiviharrastajille täten miettimistä järjestäytymisen suhteen. Jettiharrastuksessa, kuten monilla muillakin vesikulkuneuvoilla on myös elinkeinopoliittinen näkökulma. Eri vesiliikenne harrastajilla on suuri merkitys kuntien satamapalvelujen kehittämiseen ja tuoden tulovirtaa, euroja ja työpaikkoja.
Muailma muuttuu ja uudet harrastusvälineen myös vesille on nähtävä uusien sukupolvien ja pidempään eläneittenkin menopeleinä ja mitä suopeammin suhtaudumme, sitä paremmin luomme myös huomista. Miten sitten poliittisen "vallan-vartijoina" tai rannan asukkaina asioita haluamme nähdä, reittivesiin kuitenkin oikeutus.
Osuneeko vanha sanonta: "kateus vie kalatkin järvestä"? Toivottavasti jettiharrastukselle löytyy suopeamielisyyttä. Toivoin että vesistöjen varrella olevat kunnat laittaisivat tulevaan budjettiin vesijetin hankinnan (vakavaraiset kunnat), omalla logolla ja omin värein. Kuntajohtajat, elinkeinopäälliköt ym. virkamiehet (rakennustarkastaja, saarien huvila/sauna rakennusten rakennusvalvonta) voisi tutusta uudesta näkökulmasta omaan kuntaansa.
Vesistöjen varrella olevat kunnat ja kaupungit voisivat kehittää yhteishankkeella vesistöjen kehittämistä matkailuun , harrastustoimintaan, myös talven jäälakeudet huomioiden. Melkoinen pinta-ala reittivesistöllä Virrat–Ruovesi–Tampere. Laineet liplattelee yksinäisyyttään, valtaisa voimavara !
Risto Saarinen
Virrat
P.S. Huomisen ajatuksilla ladattuna!
Helena Puonti kuvailee innostuneesti 9.3. Ruovesi-lehdessä tuulivoiman hyviä puolia ekologisena vaihtoehtona. Etuina muun muassa hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ja energiatuotannon omavaraistaminen. Kaikki kannatettavia asioita, ja niistä tuskin syntyy riitaa Ruovedellä tuulivoimakeskustelussa.
Helena Puonti kuvailee innostuneesti 9.3. Ruovesi-lehdessä tuulivoiman hyviä puolia ekologisena vaihtoehtona. Etuina muun muassa hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ja energiatuotannon omavaraistaminen. Kaikki kannatettavia asioita, ja niistä tuskin syntyy riitaa Ruovedellä tuulivoimakeskustelussa.
Turvallisemman tilan periaatteet ja niille perustettu tapahtumamme ovat herättäneet kysymyksiä. Ensiksi on tärkeää ymmärtää mitä käsite ”turvallisempi tila” tarkoittaa, ja miksi se on tärkeä. Pääasiallisena tarkoituksena on luoda tila, jossa jokainen osallistuja, myös vähemmistöryhmiin kuuluvat, saavat kokea olevansa turvassa sekä henkisesti että fyysisesti. Tila, jossa osallistujien ei tarvitse pelätä erilaisia syrjinnän muotoja, edes mikroaggressioita.
Turvallisemman tilan periaatteet ja niille perustettu tapahtumamme ovat herättäneet kysymyksiä. Ensiksi on tärkeää ymmärtää mitä käsite ”turvallisempi tila” tarkoittaa, ja miksi se on tärkeä. Pääasiallisena tarkoituksena on luoda tila, jossa jokainen osallistuja, myös vähemmistöryhmiin kuuluvat, saavat kokea olevansa turvassa sekä henkisesti että fyysisesti. Tila, jossa osallistujien ei tarvitse pelätä erilaisia syrjinnän muotoja, edes mikroaggressioita.
Toimitukseen soittanut mieshenkilö oli kuunnellut radiosta, että tamperelaisia katujen kunnossapitäjiä jopa uhkaillaan. Sitä hän ei voi ymmärtää.
Toimitukseen soittanut mieshenkilö oli kuunnellut radiosta, että tamperelaisia katujen kunnossapitäjiä jopa uhkaillaan. Sitä hän ei voi ymmärtää.
Kristillisdemokraattien hyvinvointialuevaltuustoryhmänä vierailimme tapaamassa ruovesiläisiä. Moni kuntalainen toi toistuvasti esille huolen maatalouden ja koko kunnan elinvoimaisuudesta.
Kristillisdemokraattien hyvinvointialuevaltuustoryhmänä vierailimme tapaamassa ruovesiläisiä. Moni kuntalainen toi toistuvasti esille huolen maatalouden ja koko kunnan elinvoimaisuudesta.
Kokemäenjoen reitti syntyi ja kehittyi tuhansien vuosien aikana. Eliöstö, kasvillisuus, kalasto kehittyi tänä aikana omaksi erityiseksi lajistokseen. Ihmisasutusten tultua joen rannoille siellä kalastettiin, metsästettiin ja viljeltiin. Jokea hyödynnettiin rakentamalla myllyjä/sahoja, sitä perattiin ja muokattiin mutta se virtasi kuitenkin vapaana. Vapaa joki tuotti paljon vaelluskalaa.
Kokemäenjoen reitti syntyi ja kehittyi tuhansien vuosien aikana. Eliöstö, kasvillisuus, kalasto kehittyi tänä aikana omaksi erityiseksi lajistokseen. Ihmisasutusten tultua joen rannoille siellä kalastettiin, metsästettiin ja viljeltiin. Jokea hyödynnettiin rakentamalla myllyjä/sahoja, sitä perattiin ja muokattiin mutta se virtasi kuitenkin vapaana. Vapaa joki tuotti paljon vaelluskalaa.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Arto Petäjä kuvasi Pouruntien varrella kauniin kukan, joka googletettuna vaikuttaa olevan kielikämmekkä.
Arto Petäjä
Valtuusto kokokouksessa on käsiteltävänä vain kaksi asiaa. Kuva maaliskuulta 2023.
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste