75 vuotta yhteistä taivalta: Matti ja Paula Jarkko.
Sirkku Somero
75 vuotta sitten Matti ja Paula sanoivat "tahdon" – "Ei olisi paremmin voinut käydä"
Rautahäät, timanttihäät, briljanttihäät. Sellaisia nimiä on tarjolla pariskunnalle, jolla 75 vuotta avioliitossa on tullut täyteen.
Matti ja Paula Jarkko juhlivat briljanttihäitään toukokuussa kahvitellen perheen kesken.
– Siunausta on ollut elämässä, sanoo Matti Jarkko, 97. Hän kiittää Taivaan Isää siitä, että on saanut aviopuolisokseen Paulan.
– Ei olisi paremmin voinut käydä, hän sanoo.
Matti Jarkko jatkoi sukutilan pitämistä Visuvedellä. Hän sanookin, että paras arvonimi on maanviljelijä. Kunnallisneuvoskin hän on, mutta se tulee vasta maanviljelijän arvon jälkeen.
Kun Matti aloitti tilanpidon kotitilallaan isänsä jälkeen, tavoitteena on ollut kehittää sitä kaikin puolin, viljelyn, karjankasvatuksen ja metsätalouden saroilla.
Jo nuorena mukaan tuli myös politiikka. Matti Jarkko on ollut Keskustan kunnanvaltuutettuna 36 vuotta, joista 24 valtuuston puheenjohtajana.
Luottamustoimia oli lukemattomia myös muualla: Osuuspankissa, meijerissä sekä nuorisoseuran ja VPK:n hallinnossa.
Hän korostaa, että yhdessä tekeminen ja toisiin luottaminen on ollut maaseudulla hyvän elämän ehto.
Mutta palataan nuoruuteen: Matti Jarkko kävi viisi vuotta yhteiskoulua Haapamäellä. Kotiin oli nuorukaisella kuitenkin kaipuu ja hän sanookin, että noista viidestä vuodesta vain muutama sunnuntai jäi kotiin Visuvedelle tulematta. Matka Visuvedeltä Virroille sujui polkupyörällä tai talvisin hiihtämällä, siitä eteenpäin junalla.
– Kauniita tyttöjä oli sielläkin, mutta ei kenestäkään tullut minulle läheistä, hän muistelee.
Visuvedelle muutti sodan jälkeen karjalaisia Kaukolasta, heidän mukanaan myös nuori Paula.
Lauttakylän yhteiskoulun käytyään hän sai töitä Ruoveden Osuuspankista, jossa työskenteli kolmen vuoden ajan ennen naimisiinmenoa.
Nuoret tapasivat tansseissa Visuveden työväentalolla. Matti sanoo, että on ollut huono tanssimaan, mutta Paulan kanssa valssi kävi. Siitä hiljalleen tarina alkoi ja nuoripari seurusteli muutaman vuoden ennen naimisiinmenoa.
Kun avioliitto solmittiin, Matti oli 22 ja Paula 21. Häitä juhlittiin Jarkolla isosti, kuten siihen aikaan oli tapana. Pian syntyivät lapset: Jorma 1952, Marja-Leena 1954 ja Hannu 1956. Matti muistelee hymyillen, että vaikka Paula oli hoikka, kaikki lapset syntyivät yli nelikiloisina.
Lapset ovat elämässä pariskunnan mielestä se kaikkein tärkein asia, menee edelle kaiken muun.
– Hyvät suhteet perheessä ovat olleet kaikkien kanssa vauvasta aina tähän hetkeen, sanoo Paula.
Hänelle oma ajokortti ja auto ovat olleet tärkeitä, sillä muuten kotoa harrastuksiin lähteminen olisi ollut hankalaa.
Maatalon emännän roolia Paula ei ole kokenut raskaaksi, apua on aina saanut tarvitessaan.
Puolisoaan hän kiittää monitaitoiseksi ja työteliääksi kumppaniksi.
Honkala-kodissa pariskunta on asunut jo kolmen vuoden ajan. Täällä on kaikki hyvin, henkilökunta ystävällistä ja seuraakin löytyy, jos haluaa.
Pitkän liiton takana on tietysti toisen ymmärtäminen.
– Luonnostaan se meni, päivä päivältä, summaa Paula.
Sirkku Somero



