Tuomiosunnuntai ja Kristuksen kuninkuuden sunnuntai
Kirkonkellot
Kristuksen kuninkuuden juhlan evankeliumiksi kirkko on valinnut Jeesuksen kuvauksen viimeisestä tuomiosta. Evankeliumi Matteuksen mukaan 25: 31–46. Silloin Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja asettuu kirkkauden valtaistuimelle. Kaikki se eteen kokoontuneet kansat tunnustavat, että hän on maailmankaikkeuden kuningas.
Jeesuksen kuvauksesta käy ilmi, että ihminen tulee tuomituksi sen mukaan, minkä verran hänellä on rakkautta ja rakkauden puutetta. Se, joka osoittaa rakkautta, saa iankaikkisen elämän. Se, joka on ollut rakkaudeton, ajetaan pois iankaikkiseen rangaistukseen. Rakkaudettomuus, josta Jeesus puhuu, ei ole sitä, että on murhannut jonkun tai edes haavoittanut tai loukannut lähimmäistä. Rakkauden vastaiset synnit, jotka Jeesus mainitsee, eivät ole varsinaisia tekoja vaan laiminlyöntejä: ihminen tiesi, että vaikka lähimmäinen oli nälkäinen, hän ei tehnyt mitään asian hyväksi, että hän saisi ruokaa. Hän ei myöskään välittänyt niistä, jotka olivat vankilassa. Hänellä on ollut vain vähän huonomuistisuutta, niinkö?
Vaatimus, jota Jeesus meiltä odottaa, on ainoastaan rakkaus. Tätä kohtaa on sanottu kristinuskon maallistuneimmaksi kohdaksi. Vain lähimmäisen rakastaminenko riittää? Vaikka tämä tuntuu kovin yksinkertaiselta, ei pidä unohtaa, että meidän tulee aina ja kaikkialla toimia Jeesuksen opetusten mukaan. Kun olemme kuulleet Kristuksen sanat ja olemme kastettuja Jeesukseen Kristukseen, meidän tulisi myös käyttäytyä sen mukaan. On paljon ihmisiä jotka eivät vielä ole kuulleet hänen sanaansa ja heidän uskoaan. Meidän ei tule mitata eikä arvioida, vaan kertoa heille, mitä itse Jeesuksesta Kristuksesta olemme kuulleet.
Viimeinen tuomio koskee siis ensi kädessä sitä asennetta, jonka ihminen on ottanut Jeesuksen opetuslapsia, meitä kaikkia ihmisiä, kohtaan: onko hän ottanut heidät vastaan rakkaudella, onko hän antanut heille syötävää ja juotavaa, onko hän vieraillut heidän luonaan vankilassa, kun heitä ”vainottiin vanhurskauden tähden” (Matt 5:10)? Armahtavaisuudella, jota osoitetaan Jeesuksen opetuslapsia kohtaan, saavutetaan hänet itsensä.
Ei siis kuulu spekuloida, kuinka moni tulee seisomaan Jeesuksen oikealla puolella ja kuinka monta hänen vasemmalla puolellaan. Olennaista on, että me, jotka tänään kuulemme tämän evankeliumin, osoitamme armahtavaisuutta ja rakkautta kaikkia kärsiviä kohtaan, sen takia, että he ovat Kristuksen opetuslapsia tai heistä voi tulla sellaisia.
Se, että Jeesus on niin syvästi solidaarinen ihmisten kanssa, se on jotakin uskomatonta. Se kuuluu Jumalan rakkauden käsittämättömyyteen