Heikki Itänen.
Heikki Itänen.
Kolumni
Maailmalta kuuluu taas kummia. EU on tarttunut kovin ottein ilman saastumiseen ja aikoo kieltää polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035. Suunnitelmassa on erittäin paljon hyviä ja välttämättömiä asioita, mutta mitenkähän se käytännössä oikein mahdetaan toteuttaa?
Tekniikka todennäköisesti kehittyy yhä kiihtyvällä vauhdilla, niin kuin muillakin aloilla ja yhtäkkiä voidaan tehdä mullistavia keksintöjä, mutta totuushan on tällä hetkellä vielä se, että sähköautot ovat lähinnä kaupunkilaisten leikkikaluja.
Auton valmistajat ilmoittavat, että ajomatka on jopa 300 kilometriä. Hyvä! No jos tarve olisikin 350 km, niin mitä sitten tehdään?
Kaikki akkujen kapasiteetit ovat lisäksi niiden valmistajien testaamia, pelkästään uusien akkujen toimintakykyjä. Vanha akku voi tuoda pettymyksen, kun kulkupeli hiipuu jo 200 kilometrin kohdalla.
EU:n neuvokkaat päättäjät ovat ottaneet huomioon tämän epäkohdan ja nyt on suunnitelmissa, että rakennetaan teiden varsille latauspisteitä 60 kilometrin välein! Loistoidea! Sehän tekee autoilun helpoksi, jos vain töpseli on tarvittaessa vapaana?
Mitäs jos siellä latauspisteellä onkin johdon päässä jo joku muu? Kuinkahan kauan auton akkujen lataaminen kestää? Tunnin? Vai kaksi?
Tai jos latauspisteellä on oikein jonoa, niin kohta täytyy palata ajassa taaksepäin ja herättää henkiin entisajan kestikievariverkostokin, jossa ihmiset voivat matkallaan tarvittaessa tasaisin välein yöpyä ja saavat jotain syötävääkin.
Asian mahdottomuuden vuoksi tutkin mielenkiinnosta sitä hieman tarkemmin ja ratkaisuksi nousi sellainen versio, että se latauspiste onkin vain metallinauha tai lanka tiessä, jonka yli ajaessaan auto saa tarpeeksi virtaa seuraavalle pisteelle. Asia muuttuu aina vaan mielenkiintoisemmaksi.
Laboratoriossa sellainen ihme varmaankin onnistuu, mutta entä sitten, kun tie on jäässä tai siinä on kymmenen senttiä loskaa ja auton pohja on vähintään samanlaisessa kunnossa? Tai kun katselee nykyteiden kuntoa, niin kuluminen ja halkeamat saattavat katkaista yllättäen minkä tahansa nauhan.
Olenkin samaa mieltä kuin moni muukin, että sitten kun akut ovat tarpeeksi pieniä ja niitä voi kotona ladata mukaansa tarpeellisen määrän ja aina tarvittaessa matkalla itse vaihtaa, niin silloin voi lähteä minne vaan. Silloin vasta ajetaan sähköautoilla.
Vanhojen bensalta haisevien autojen ajalta muistan, kun oli suositun tanssipaikan parkkipaikalla jyrkkä rinne. Se vähensi parkkitilaa ja oli muutenkin hankalan oloinen.
Järjestäjät päättivät lopulta tehdä palveluksen ja kaivoivat rinteen pois. He tasasivat maan ja saivat monta parkkipaikkaa lisää. Kävijämäärä kuitenkin oudosti väheni. Järjestäjät kysyivät kylän nuorilta, että mikseivät he käy enää tanssimassa?
Vastaus oli yksinkertainen: ”Ei saa enää mäkistarttia”.
Raha sana tulee muinaisesta germaanikielestä ja tarkoitti kuivaa eläimennahkaa. Siitä se siirtyi suomenkieleen, koska täälläkin käytettiin maksuvälineenä eläimennahkoja, eniten oravannahkoja. Vääräleukojen tarinan mukaan niistä oli pakko luopua, koska pajatsot menivät niin helposti tukkoon.
Raha sana tulee muinaisesta germaanikielestä ja tarkoitti kuivaa eläimennahkaa. Siitä se siirtyi suomenkieleen, koska täälläkin käytettiin maksuvälineenä eläimennahkoja, eniten oravannahkoja. Vääräleukojen tarinan mukaan niistä oli pakko luopua, koska pajatsot menivät niin helposti tukkoon.
Television katselu on oikeastaan aika turhauttavaa puuhaa. Se tulee usein vain rutiininomaisesti avattua höpisemään taustalle, kun touhuilee jotain askareitaan. Harvoin tulee ohjelmaa, jonka ääreen oikein hakeutuu.
Television katselu on oikeastaan aika turhauttavaa puuhaa. Se tulee usein vain rutiininomaisesti avattua höpisemään taustalle, kun touhuilee jotain askareitaan. Harvoin tulee ohjelmaa, jonka ääreen oikein hakeutuu.
Vuodenvaihde on jälleen takanapäin. Se tietää sitä, että monella on edessään pitkä taistelujen täyteinen aikakausi, piinaavia hermoja raastavia hetkiä ja periksiantamattomuutta vaativia ponnistuksia.
Vuodenvaihde on jälleen takanapäin. Se tietää sitä, että monella on edessään pitkä taistelujen täyteinen aikakausi, piinaavia hermoja raastavia hetkiä ja periksiantamattomuutta vaativia ponnistuksia.
Joulu on juhla, joka selvästi eniten herättää mieleen aina mukavia muistoja. Sen riemuihin pääsi osallistumaan jo pienestä lapsesta asti. Perhe ja parhaimmillaan paljon sukuakin oli koolla istumassa yhdessä hienosti katetun joulupöydän ääressä. Ruokaa oli paljon ja sai syödä niin kauan kuin jaksoi.
Joulu on juhla, joka selvästi eniten herättää mieleen aina mukavia muistoja. Sen riemuihin pääsi osallistumaan jo pienestä lapsesta asti. Perhe ja parhaimmillaan paljon sukuakin oli koolla istumassa yhdessä hienosti katetun joulupöydän ääressä. Ruokaa oli paljon ja sai syödä niin kauan kuin jaksoi.
Kolme punaisinta asiaa, mitä ensimmäiseksi tulee elämässäni mieleen, ovat liikennevalot, paloauto ja luokanvalvojan naama, kun hän piti meille sukupuolivalistuksen oppitunteja yhteiskoulussa.
Kolme punaisinta asiaa, mitä ensimmäiseksi tulee elämässäni mieleen, ovat liikennevalot, paloauto ja luokanvalvojan naama, kun hän piti meille sukupuolivalistuksen oppitunteja yhteiskoulussa.
Vielä pitkään se on silti suuri rasite ihmiskunnalle, monen muun harmin lisäksi. Ilmasto lämpenee, jäätiköt sulavat, sademetsät katoavat, miljoonia pakolaisia odottaa pääsyä parempiin oloihin ja meret ovat täynnä muovia.
Vielä pitkään se on silti suuri rasite ihmiskunnalle, monen muun harmin lisäksi. Ilmasto lämpenee, jäätiköt sulavat, sademetsät katoavat, miljoonia pakolaisia odottaa pääsyä parempiin oloihin ja meret ovat täynnä muovia.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Visuvedellä 13. huhtikuuta kukkivat jo sinivuokot.
Arto Kovasin
#unelma 2030-tilaisuus alkaa klo 12.35. Katso striimi!
Terhi Kääriäinen
Luetuimmat
Tuoreimmat
Visuvedellä 13. huhtikuuta kukkivat jo sinivuokot.
Arto Kovasin
#unelma 2030-tilaisuus alkaa klo 12.35. Katso striimi!
Terhi Kääriäinen
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste