Kolumni
Tänä kesänä koin jotain omassa elämässäni äärimmäisen merkittävää: join vettä suoraan järvestä. Suomalainen järvivesi ei keskimäärin ole juomakelpoista, mutta tämä oli. Vesi maistui levältä, kalalta ja paremmalta tulevaisuudelta. Kuvittelin mielessäni maailman sellaisena kuin se joskus oli. Niin puhtaana, että mistä tahansa saattoi syödä ja juoda.
Tänä kesänä vietin myös viikon maatilalla, joka kärsii jo neljättä kesää kuivuudesta. Sekä kaivo että tonttia halkova joki olivat ehtyneet. Veden puute oli jatkuva, arkea raskauttava huolenaihe. Tällä tilalla vesi muuttui lyhyessä ajassa itsestäänselvyydestä ylellisyydeksi, johon ei tule suhtautua välinpitämättömästi.
Vesi on maailman alkuperäiskansojen perinteisessä tietämyksessä äärimmäisen kunnioitettua. Ilman vettä ei planeetallamme olisi elämää. Kaikki maailman viisausperinteet sisältävät opetuksen siitä, miten kiittämätön suhtautuminen luonnon elementteihin johtaa ihmisen ja elinympäristön väliseen epätasapainoon.
Suomalaisessa kansanperinteessä veteen liittyy monenlaisia uskomuksia, joita yhdistää vettä kohtaan tunnettu syvä arvostus. Vanha kansa ymmärsi, että ihminen on täydellisen riippuvainen vedestä kohdusta kuolemaan asti. Tämä tietämys heijastui kaikessa ihmisen toiminnassa.
Nykyisessä kulttuurissamme vettä kohtaan tunnettu kunnioitus on monin osin unohtunut. Meille tuhansien järvien suomalaisille vesi näyttäytyy usein resurssina, jota on tuhlattavaksi asti. On itsestään selvää, että voimme juoda hanasta. Huuhtelemme jopa wc-pönttömme juomakelpoisella vedellä.
Itsestäänselvyydet muuttuvat harvinaisuuksiksi, koska niitä ei suojella. Elinympäristön ja maailman tilanteen nopea muutos tuo aiemmin kaukaiset ongelmat lähelle. Puhdasta vettä uhkaavat niin vesistöjemme äärelle paisuva kaivosteollisuus kuin sadevesien kemikalisoituminen. Tulevina vuosina sään ääri-ilmiöt, kuten lämpöaallot ja kuivuus, saapuvat yhä useammin myös meidän vieraiksemme.
Haasteiden edessä ei tarvitse kuitenkaan lannistua. Kaikki suurimmat muutosliikkeet ovat alkaneet aivan tavallisten ihmisten tahdosta ja yhteistyöstä. Tuntemamme maailman pelastamiseen on lopultakin vain yksi tapa, ja se on elinympäristöä kohtaan tunnetun kunnioituksen palauttaminen. Ekokriisi tarjoaa meille siis myös mahdollisuuden, jossa kiitos on uuden ajan alku.
Juuri nyt vesi tarvitsee kipeästi puolustajia. Voimme aloittaa läheltä: katsomalla juuri hanasta laskemaamme vesilasillista uusin, kiitollisin silmin.
Tanskalais-norjalainen kirjailija Aksel Sandemosen muotoili vuonna 1933 Janten lain, jossa määritellään yksilön paikka suhteessa yhteisöön. Lakia on sittemmin käytetty esimerkkinä pohjoisten maiden kulttuuriin kuuluvasta yhdenmukaisuuden normista.
Tanskalais-norjalainen kirjailija Aksel Sandemosen muotoili vuonna 1933 Janten lain, jossa määritellään yksilön paikka suhteessa yhteisöön. Lakia on sittemmin käytetty esimerkkinä pohjoisten maiden kulttuuriin kuuluvasta yhdenmukaisuuden normista.
Kesä tuo tullessaan luonnon runsaan sadon ja hortaamisen hurman. Nykyään villinä kasvavien kasvien kerääminen on eräänlainen trendi. Joskus muinoin kyse oli yksinkertaisesti ruuan ja lääkkeiden keruusta.
Kesä tuo tullessaan luonnon runsaan sadon ja hortaamisen hurman. Nykyään villinä kasvavien kasvien kerääminen on eräänlainen trendi. Joskus muinoin kyse oli yksinkertaisesti ruuan ja lääkkeiden keruusta.
Suomalaisena olen saanut verenperinnöksi hillittömän työmoraalin ja hyvin vähän keinoja pitää huolta itsestäni. Syvälle kulttuuriimme on juurtunut ihanne ihmisestä, joka puurtaa aamusta iltaan, käy välillä synnyttämässä tai kaatamassa kirveenhalkomaan polveen paloviinaa ja palaa sitten töihinsä kuin ei mitään. Silkalla sisulla tämä ihanneyksilö käy loputonta työsarkaa päin ja kertoo kaikille, että sitten haudassa ehtii kyllä lepäilemään.
Suomalaisena olen saanut verenperinnöksi hillittömän työmoraalin ja hyvin vähän keinoja pitää huolta itsestäni. Syvälle kulttuuriimme on juurtunut ihanne ihmisestä, joka puurtaa aamusta iltaan, käy välillä synnyttämässä tai kaatamassa kirveenhalkomaan polveen paloviinaa ja palaa sitten töihinsä kuin ei mitään. Silkalla sisulla tämä ihanneyksilö käy loputonta työsarkaa päin ja kertoo kaikille, että sitten haudassa ehtii kyllä lepäilemään.
Koronapandemian pahimpien aallonpohjien aikaan ylistettiin matkustamattomuutta. Puhuttiin elintason karsimisesta, yksinkertaistamisesta, oman paikallisen kulttuurin arvostamisesta. Kerosiinin ympäristövaikutuksista, turismin tuhoisuudesta matkakohteiden luonnolle ja kulttuurille.
Koronapandemian pahimpien aallonpohjien aikaan ylistettiin matkustamattomuutta. Puhuttiin elintason karsimisesta, yksinkertaistamisesta, oman paikallisen kulttuurin arvostamisesta. Kerosiinin ympäristövaikutuksista, turismin tuhoisuudesta matkakohteiden luonnolle ja kulttuurille.
Kun päälle vuosi sitten muutimme Ruovedelle en tiennyt kunnasta juuri mitään. Pitkään luulin, että tämä on se paikka, missä 90-luvulla nähtiin leijona. Ajattelin, että ilman kansallispuistoa Ruovesi olisi kuin mikä tahansa pikkukunta. Kunnes tiesin paremmin.
Kun päälle vuosi sitten muutimme Ruovedelle en tiennyt kunnasta juuri mitään. Pitkään luulin, että tämä on se paikka, missä 90-luvulla nähtiin leijona. Ajattelin, että ilman kansallispuistoa Ruovesi olisi kuin mikä tahansa pikkukunta. Kunnes tiesin paremmin.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Syyskuun aurinkoiset terveiset Kurusta!
Terttu Kylmäniemi
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste