Performanssitaitelija Maria Fonzinon mukaan pajassa keskitytään kehollisuuteen, siihen, mitä keho haluaa tehdä.
Jyrki Liikka
Performanssipajassa tehtiin kaikenlaista: Zip-zap ja kädet yhteen lyö!
Performanssitaitelija Maria Fonzino on parhaillaan vierailulla Serlachiuksen residenssissä Mäntässä. Fonzino kävi myös yhtenäiskoululla, jossa hän piti kahdeksasluokkalaisille performanssipajan.
Performanssipajan yksi idea on se, että kehoaan voi kuunnella.
– Keskitymme kehollisuuteen, siihen, mitä keho haluaa tehdä. Se on vähän kuin jazz-musiikki, omanlaistaan improvisaatiota, Fonzino sanoo.
Performanssipajassa Fonzino tarkkailee, mitä ihmiset tekevät ja hän tekee ehdotuksia, miten ollaan tilassa, miten tilassa vaihdetaan asemia ja paikkaa.
– Ihmiset kerätään yhteen liikkeen avulla. Se on eräänlaista koreografiaa. Olen valmistautunut, mutta en tiedä, mitä pajassa kulloinkin tapahtuu.
Koulun juhlasaliin kokoontuu 30 oppilasta.
– Aluksi on oleellista valmistautua, kun ihmiset kohtaavat toisensa ensi kertaa, kertoo Fonzino.
Ensin esittäydytään ringissä istuen. Kukin kertoo nimensä. Sen jälkeen jokainen lisää nimensä oheen jonkin liikkeen ja muut toistavat ne.
Näin homma lähtee liikkeelle.
Tämä on universaalia ja helppoa.
Jännittävää nähdä, miten tilanne etenee, sillä kukaan ei etukäteen tiedä, mitä tapahtuu. Kun hypätään pois omalta mukavuusalueelta, voi antaa tilaa uusille kokemuksille.
– Tämä on universaalia ja helppoa, muistuttaa Fonzino.
Tällainen paja käy hyvin kenelle tahansa, jos sallii itsensä hypätä mukaan.
Fonzinon mukaan tanssijoiden kanssa työskentely on tietysti erilaista. Tai jos ollaan tekemässä esitystä yleisölle yhdessä muusikoiden kanssa.
Juhlasalin tila on iso ja tyhjä. Vähitellen koko tila otetaan käyttöön, levittäydytään.
Jokaisella on oma persoonallinen tapansa liikkua. Kukin myös seisoo omalla tavallaan, voittaa painovoiman.
Reaktion tapahtuvat tässä ja nyt, rennosti. Voi keskittyä omien liikkeidensä tarkkailuun ja katsoa myös miten muut liikkuvat.
Monet ymmärtävät pajan arvon vasta myöhemmin.
Pajassa liikutaan monella tavalla. Zip-Zap -leikki näyttä kivalta: kädet läpsäytetään yhteen ja sanotaan ääneen zip tai zap. Zipillä liike ja ääni suuntautuu ringissä oikealla, zapilla vasemmalle.
Paljon muutakin ehditään tehdä. Muun muassa legendaarinen peilileikki ja patsasleikki. Kävelyä ja pysähdyksiä erilaisessa tempossa.
Juhlasalin tila on iso ja tyhjä. Vähitellen koko tila otetaan käyttöön, levittäydytään.
Jyrki Liikka
Pajassa oleellista on löytäminen, aivan kuten elämässä yleensäkin.
– Ei voi tietää mitä tapahtuu. Paja ei ole minulle, vaan heille. Monet ymmärtävät pajan arvon vasta myöhemmin, Fonzino huomauttaa.
Yksi kysymys pulpahtaa vielä mieleen: mitä koreografia oikeastaan on? Fonzinolla on siihen hyvä vastaus.
– Koreografia on liikkeiden dialogia.