Jousesta pidetään kiinni rennolla ranteella, opettaa Marjo Tepponen Saara Syvälää ja Seela Holkkoa.
Terhi Kääriäinen
Pekkalan koululla aloitti sellokerho: Oppisipa soittamaan Popedaa! – Jousikäden ranteen pitää pysyä rentona kuin keitetty spagetti, ja sormien välissä pidetään tuulirakoa
"Sello on kuin nallekarhu, sitä tahdon halata", kaikuu pianon säestyksellä Pekkalan koululta.
Sanni Holkko, Seela Holkko ja Saara Syvälä näppäilevät sellon kieliä laulun tahdissa. Välillä soitonopettaja Marjo Tepponen tarkistaa, että soittajan asento pysyy hyvänä.
Merikanto-opiston sellokerho aloitti syysloman jälkeen Pekkalan koululla tiistai-iltapäivisin. Tepposen lukujärjestykseen tuli yllättäen tilaa, joten hän päätti kokeilla, löytyykö innokkaita kerholaisia. Vaikka kerho pidetään Pekkalan koululla, sinne voi tulla vielä muiltakin kyliltä.
Seela Holkko taikoo äänet sellosta.
Terhi Kääriäinen
Jousesta pidetään kiinni rennolla ranteella, opettaa Marjo Tepponen Saara Syvälää, Seela Holkkoa ja Sanni Holkkoa.
Terhi Kääriäinen
Sellon kielet ovat saaneet kerhossa uudet nimet ja värit.
Terhi Kääriäinen
Takana on vasta yksi kerta, mutta jo nyt muistissa on sellon osien nimiä: kaula, talla ja pikavirittimet. Kaikki muistavat, että jousen jouhet ovat peräisin hevosen hännästä.
Instrumentin neljä kieltä ovat saaneet värin ja nimen: korkein kieli A soi kuin keltainen aurinko, D on punainen kukka, G sen alla vihreä nurmikko ja pahnanpohjimmaisena ruskean maan värinen C.
Koululla säilytettävät sellot ovat Merikanto-opiston omaisuutta. Jos kerholaiset päättävät jatkaa varsinaisina soitto-oppilaina, sellon saa vuokrata kotiin.
Seela Holkko saa kokeilla jousella soittamista.
Terhi Kääriäinen
Välillä sellot laitetaan lepäämään kyljelleen.
Terhi Kääriäinen
Välillä väritetään paperille sellon kielten omat värit.
Terhi Kääriäinen
Apuopettajana ja pianosäestäjänä toimii Ilona Virtanen, jonka oma soittotunti on kerhon jälkeen. Ilonan mielestä sello on soittimena pianoa kivempi.
– Sellolla voi soittaa melkein kaikkea, perustelee eskari-ikäisenä aloittanut Ilona.
Jos ihan mistä vain kappaleista voisi valita, hän haluaisi osata Titanicin tunnussävelmän. Seela ilmoittaa tavoitteeksi Popedan kappaleet.
Marjo Tepponen ohjaa Saara Syvälälle oikeat otteet.
Terhi Kääriäinen
Hienosti meni jousenkin kanssa! Saara Syvälä iloitsee.
Terhi Kääriäinen
Sanni Holkko kokeilee oikeaa jousta.
Terhi Kääriäinen
Jotta päästään soittamaan joskus vielä Popedaa, pitää harjoitella oikeaa jousenpitoasentoa. Ranteen pitää pysyä rentona kuin keitetty spagetti, ja sormien välissä pidetään tuulirakoa. Jousesta napataan kiinni kevyesti kaikilla sormilla.
Sormien väliin sujautetulla kynällä leikitään hampaiden harjausta ja tuulilasinpyyhkijää. Opettaja sanoo, että jousikättä harjoitetaan aina vaan, vaikka olisi soittanut kymmeniä vuosia.
Jokainen saa kokeilla hetken oikeaa jousta. Tepponen neuvoo ohjaamaan sitä vakaasti kuin laivaa.
Sanni Holkko kokeilee tuottaa karmivia ääniä Ilona Virtasen avustuksella.
Terhi Kääriäinen
Mitäs ääniä täältä saa aikaan? ihmettelee Sanni Holkko.
Terhi Kääriäinen
Lopuksi keksitään, mitä karmivia ääniä voi saada aikaan tallan väärältä puolelta tai pikavirittimien vierestä.
– Aika paljon olette oppineet jo kahdesta kerrasta. Annetaanko vielä itselle aplodit, kun oli kivaa ja meni hyvin, opettaja kiittelee.