Turvallista matkaa – Fysiikan lait koskevat bussin matkustajia siinä kuin muitakin tielläliikkujia.
Kolumni
Turvavyön käyttö linja-autossa nousi jälleen puheenaiheeksi alkuvuodesta, kun iltapäivälehdet uutisoivat, ettei bussin vessaa saa käyttää auton liikkuessa. Perusteluna asiaan on se, että bussin liikkuessa matkustajan on käytettävä turvavyötä, jos sellainen hänen istumapaikallaan on.
Mikään uusi sääntö tämä ei ole; turvavyön käyttöpakko busseissa tuli voimaan jo vuonna 2006. Itse muistan tuon hetken hyvin, sillä olin tuolloin tien päällä Helsingin moottoritiellä. Kun kello löi vappuyönä kaksitoista, kuulutin matkustajille, että nyt sitten viimeistään olisi vyöt laitettava kiinni.
Fysiikan lait koskevat bussin matkustajia siinä kuin muitakin tielläliikkujia.
Miksi sitten vieläkään eivät kaikki käytä turvavyötä bussilla liikkuessaan? Tietämättömyydestä ei asian pitäisi ainakaan olla kiinni, koska laki on ollut voimassa kohta kaksikymmentä vuotta.
Tuntuuko sitten vyön käyttö epämukavalta? Tätä vastaan puhuu se, että lähes päivittäin kuulen matkustajilta taukopaikalle pysähdyttäessä lauseen ”Ai, pitäisiköhän tuo vyö aukaista, että pääsee liikkeelle?”. Eli kun vyö on laitettu kiinni, saattaa sen olemassaolo jopa unohtua kokonaan.
Ei siis voi olla kovin epämukavaa. Totuuden nimissä täytyy kuitenkin tunnustaa, että busseissa on erilaisia vöitä ja jotkut vyömalleista voivat olla epämukavampia kuin toiset.
Fysiikan lait koskevat bussin matkustajia siinä kuin muitakin tielläliikkujia. Itse pääsin kokeilemaan turvavyön tehokkuutta aikanaan Mercedeksen testiradalla Saksassa. Olin matkustajana takapenkillä, kun bussi teki äkkijarrutuksen kuivalla asfaltilla. Vieressäni istunut vanhempi suomalainen liikennöitsijä ei ollut ymmärtänyt englanninkielistä ohjeistusta, enkä minäkään huomannut häntä varoittaa, joten hänellä ei ollut vyö kiinni. Hän putosi äkkijarrutuksen vuoksi penkkien väliin jalkatilaan, mutta onneksi ei loukkaantunut pahemmin. Toisella puolella istuneelta kollegaltani lensi sylissä ollut vesipullo takapenkiltä auton keskiovelle asti. Vauhtia bussilla oli ennen jarrutusta vain 40 km/h, eli hiljainen taajamanopeus. Ajatelkaa seurauksia äkkijarrutuksessa 2,5-kertaisesta moottoritienopeuksista.
Kun vyö on laitettu kiinni, saattaa sen olemassaolo jopa unohtua kokonaan.
Suurin apu bussin turvavöistä on mahdollisissa bussin kaatumistapauksissa. Youtubesta löytyy videoita, joista voitte katsoa, kuinka ihminen on kuin hiekkasäkki bussin pyöriessä ympäri tai kaatuessa. Millään käsivoimilla et pysty itseäsi pitämään penkissä kiinni. Jos et itsestäsi niin välitä, ajattele edes vierustoveriasi. Miltä tuntuu saada satakiloinen äijä yhtäkkiä vauhdilla syliinsä ja ehkä loukkaantua itse vain sen takia, että hän ei ole viitsinyt laittaa vyötänsä kiinni?
Laiskuutta se on. Siis se turvavyön käyttämättömyys. Bussimatkustaminen on erittäin turvallinen liikkumismuoto mihin tahansa verrattuna. Tehdään siitä vielä turvallisempaa ja käytetään kaikki turvavöitä! Ja vessassakin saa käydä, kunhan muistaa sielläkin istua.