Ilmastonmuutokseen liittyvät huolet ovat tuoneet keskuuteemme ilmiön nimeltä päästökompensaatiot. Niissä omaa hiilijalanjälkeä hyvitetään lahjoittamalla rahaa hiilitasetta parantaviin toimiin jossain päin maailmaan. Tarkoitus on hyvä, mutta toiminnassa on paljon keskiajan anekauppaa muistuttavia piirteitä.
Siis kun raha kirstuun kilahtaa, maapallon elonkehä seuraavalla vuosisadalle vilahtaa.
Ongelma tässä on nimenomaan se, että päästökompensaatiot luovat virheellisen keskityksen siitä, että meidän ei tarvitse muuttaa elämäntapojamme. Riittää kun ostamme tarpeeksi aneita. Tämä ajattelu keskiajan lopun eurooppalaisia yhteiskuntiakin vaivasi.
Toinen iso ongelma liittyy siihen, että näin luodaan malli, jossa rikas on oikeutettu tekemään enemmän syntiä kuin köyhä. Juuri tämä estää ilmastopäästöjen todellisen vähentämisen maapalolla. Aivan kuin esti ilmeisten yhteiskunnallisten epäkohtien korjaamisen keski-ajan yhteiskunnissa.
Keski-ajan maailmaan muutos tuli 31. lokakuuta vuonna 1517, kun Martin Luther naulasi 95 teesiä Wittenbergin linnankirkon oveen. Ne koostuivat puhtaasti anekaupan kritiikistä. Teesi 67. esimerkiksi kuului: ”Aneet, joita aneensaarnaajat julistavat "suurimmiksi armoiksi", on tosin pidettävä sellaisina siinä mielessä, että ne tuottavat heille paljon rahaa.”
Tämä on myös päästökompensaatioiden ongelma, erityisen ongelmallisia ovat yritysten päästökompensaatiot. Varsinkin, jos rahat otetaan markkinointibudjetista. Ei niiden tarkoitus ole ilmastotoimet vaan markkinointiviestintä.
Kaikki tämä hämärtää käsitystä oikeasta ja väärästä. Tekee niistä suhteellisia käsitteitä. Joita voi ostaa ja myydä ja joilla on hinta. Näin ei ole. Oikea ja väärä on pohjimmiltaan absoluuttisia asioita. Niitä meidän pitää miettiä, jos haluamme tehdä hyvää.
Luther kehotti viimeisessä teesissään: ”uskomaan enemmän sitä, että taivasten valtakuntaan tullaan monen ahdistuksen kautta, kuin tuota lohdutusta: ei ole mitään vaaraa." Vaara on. Etsimällä totuutta ja oikeaa voimme sen välttää. Reformaation hieno perintö voi meitä siinä auttaa.
Ville Vauhkonen
pastori
On se aika vuodesta, kun puutarhaharrastajat kylvävät siemeniä esikasvatukseen tulevan kesän sato mielessään. Itsekin olen muutamana vuonna näin tehnyt, vaihtelevalla menestyksellä.
On se aika vuodesta, kun puutarhaharrastajat kylvävät siemeniä esikasvatukseen tulevan kesän sato mielessään. Itsekin olen muutamana vuonna näin tehnyt, vaihtelevalla menestyksellä.
Joulun juhlakausi on nyt sitten ohi. Näin ovat alkaneet härkäviikot, reikäleivät ja presutupakat, kuten vanha kansa sanoi etenkin Pohjanmaalla. Samaten on puhuttu selkäviikoista. Se viittaa keskitalveen eli talvenselkään. Kevättä kohti siis ollaan menossa.
Joulun juhlakausi on nyt sitten ohi. Näin ovat alkaneet härkäviikot, reikäleivät ja presutupakat, kuten vanha kansa sanoi etenkin Pohjanmaalla. Samaten on puhuttu selkäviikoista. Se viittaa keskitalveen eli talvenselkään. Kevättä kohti siis ollaan menossa.
Kuukausi jouluun. Viime vuosiin verrattuna nyt näyttää siinä mielessä edellisiä vuosia paremmalta, että saanemme viettää joulun tilaisuuksia ilman henkilörajoituksia ja koronapasseja.
Kuukausi jouluun. Viime vuosiin verrattuna nyt näyttää siinä mielessä edellisiä vuosia paremmalta, että saanemme viettää joulun tilaisuuksia ilman henkilörajoituksia ja koronapasseja.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Raimo Västilä
Kunnanvaltuusto kokoontuu valtuustosalissa. Kuva helmikuun valtuuston kokouksesta.
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste