Ilmastonmuutokseen liittyvät huolet ovat tuoneet keskuuteemme ilmiön nimeltä päästökompensaatiot. Niissä omaa hiilijalanjälkeä hyvitetään lahjoittamalla rahaa hiilitasetta parantaviin toimiin jossain päin maailmaan. Tarkoitus on hyvä, mutta toiminnassa on paljon keskiajan anekauppaa muistuttavia piirteitä.
Siis kun raha kirstuun kilahtaa, maapallon elonkehä seuraavalla vuosisadalle vilahtaa.
Ongelma tässä on nimenomaan se, että päästökompensaatiot luovat virheellisen keskityksen siitä, että meidän ei tarvitse muuttaa elämäntapojamme. Riittää kun ostamme tarpeeksi aneita. Tämä ajattelu keskiajan lopun eurooppalaisia yhteiskuntiakin vaivasi.
Toinen iso ongelma liittyy siihen, että näin luodaan malli, jossa rikas on oikeutettu tekemään enemmän syntiä kuin köyhä. Juuri tämä estää ilmastopäästöjen todellisen vähentämisen maapalolla. Aivan kuin esti ilmeisten yhteiskunnallisten epäkohtien korjaamisen keski-ajan yhteiskunnissa.
Keski-ajan maailmaan muutos tuli 31. lokakuuta vuonna 1517, kun Martin Luther naulasi 95 teesiä Wittenbergin linnankirkon oveen. Ne koostuivat puhtaasti anekaupan kritiikistä. Teesi 67. esimerkiksi kuului: ”Aneet, joita aneensaarnaajat julistavat "suurimmiksi armoiksi", on tosin pidettävä sellaisina siinä mielessä, että ne tuottavat heille paljon rahaa.”
Tämä on myös päästökompensaatioiden ongelma, erityisen ongelmallisia ovat yritysten päästökompensaatiot. Varsinkin, jos rahat otetaan markkinointibudjetista. Ei niiden tarkoitus ole ilmastotoimet vaan markkinointiviestintä.
Kaikki tämä hämärtää käsitystä oikeasta ja väärästä. Tekee niistä suhteellisia käsitteitä. Joita voi ostaa ja myydä ja joilla on hinta. Näin ei ole. Oikea ja väärä on pohjimmiltaan absoluuttisia asioita. Niitä meidän pitää miettiä, jos haluamme tehdä hyvää.
Luther kehotti viimeisessä teesissään: ”uskomaan enemmän sitä, että taivasten valtakuntaan tullaan monen ahdistuksen kautta, kuin tuota lohdutusta: ei ole mitään vaaraa." Vaara on. Etsimällä totuutta ja oikeaa voimme sen välttää. Reformaation hieno perintö voi meitä siinä auttaa.
Ville Vauhkonen
pastori
Teoksessa Laulun matka virreksi kerrotaan virren Oi ihmeellistä armoa (Amazing Grace) taustatarina. John Newton (1725-1807) oli englantilainen merikapteeni, orjalaivan päällikkö, jonka tie johti lopulta papiksi ja virsirunoilijaksi. Entinen jumalankieltäjä ja -pilkkaaja oli myöhemmin myötävaikuttamassa orjakaupan lakkauttamiseen Englannin siirtomaissa.
Teoksessa Laulun matka virreksi kerrotaan virren Oi ihmeellistä armoa (Amazing Grace) taustatarina. John Newton (1725-1807) oli englantilainen merikapteeni, orjalaivan päällikkö, jonka tie johti lopulta papiksi ja virsirunoilijaksi. Entinen jumalankieltäjä ja -pilkkaaja oli myöhemmin myötävaikuttamassa orjakaupan lakkauttamiseen Englannin siirtomaissa.
Kuka oli Jeesus? Hölmön kuuluinen kysymys meille, jotka koko ikämme olemme kuulleet Jesuksesta. Kyllähän me tiedämme, että hän oli Jumalan poika ja meidän vapahtajamme. Mieleemme varmaan tulee kuva parrakkaasta miehestä, jolla on vaalea vaate päällään ja lempeä hymy kasvoillaan. Näinhän häntä on kuvattu meille monessakin kirjassa ja elokuvassa.
Kuka oli Jeesus? Hölmön kuuluinen kysymys meille, jotka koko ikämme olemme kuulleet Jesuksesta. Kyllähän me tiedämme, että hän oli Jumalan poika ja meidän vapahtajamme. Mieleemme varmaan tulee kuva parrakkaasta miehestä, jolla on vaalea vaate päällään ja lempeä hymy kasvoillaan. Näinhän häntä on kuvattu meille monessakin kirjassa ja elokuvassa.
Jumala kyllä tietää, mitä minä haluan. Miksi pitäisi rukoilemalla selittää, minkä Hän jo tietää. Lisäksi vaikuttaa, että harvemmin Jumala täyttää toiveeni. Onko Jumala siis palvelija, jonka pitäisi automaattisesti täyttää toiveemme? Meillä on helposti sama asenne kun yhdellä tyttäristäni pienenä: Kun hän ei saanut, mitä halusi, tuli tiukka vaatimus: ”kyllä teidän pitää mua palvella, kun ootte kerran mut hankkinu!”. Toisinaan teini-ikäisenkin suhde vanhempiinsa kiteytyy
Jumala kyllä tietää, mitä minä haluan. Miksi pitäisi rukoilemalla selittää, minkä Hän jo tietää. Lisäksi vaikuttaa, että harvemmin Jumala täyttää toiveeni. Onko Jumala siis palvelija, jonka pitäisi automaattisesti täyttää toiveemme? Meillä on helposti sama asenne kun yhdellä tyttäristäni pienenä: Kun hän ei saanut, mitä halusi, tuli tiukka vaatimus: ”kyllä teidän pitää mua palvella, kun ootte kerran mut hankkinu!”. Toisinaan teini-ikäisenkin suhde vanhempiinsa kiteytyy
Markuksen evankeliumissa luvussa 10 kerrotaan miehestä, jolle oli epäselvää, miten hän perisi ikuisen elämän. Kysymys oli hänelle polttava, koska hän tuli sitä kysymään juoksujalkaa Jeesukselta. Hän tunsi juutalaisen lain ja oli sitä tunnollisesti noudattanut. Sisimmässään hän kuitenkin epäili, vaikka hän oli elänyt fariseusten ja lainopettajien ohjeiden mukaan. Puuttuiko vielä jotain?
Markuksen evankeliumissa luvussa 10 kerrotaan miehestä, jolle oli epäselvää, miten hän perisi ikuisen elämän. Kysymys oli hänelle polttava, koska hän tuli sitä kysymään juoksujalkaa Jeesukselta. Hän tunsi juutalaisen lain ja oli sitä tunnollisesti noudattanut. Sisimmässään hän kuitenkin epäili, vaikka hän oli elänyt fariseusten ja lainopettajien ohjeiden mukaan. Puuttuiko vielä jotain?
Lauri Viidan viimeiseksi jäänyt runo Onni päättyy niin herkästi, ettei sitä voi itkemättä lukea.
Lauri Viidan viimeiseksi jäänyt runo Onni päättyy niin herkästi, ettei sitä voi itkemättä lukea.
Maa viheriöi, uutta syntyy koko ajan; tunnen selvästi valon voiman, Pyhän Hengen kirkkaan kutsun hennon alkukesän raikkaan tuulen juoksussa.
Maa viheriöi, uutta syntyy koko ajan; tunnen selvästi valon voiman, Pyhän Hengen kirkkaan kutsun hennon alkukesän raikkaan tuulen juoksussa.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Osittainen kuunpimennys kuvattiin 28.10.2023 klo 23.14.
Esko Lahtinen
Vuoden noidan syytelista on pitkä.
Terhi Kääriäinen
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste