Suomi ja muut Pohjoismaat keikkuvat laajojen onnellisuusmittausten kärjessä vuodesta toiseen. Onnellisuus on subjektiivinen kokemus, mutta se kertoo suuressa mittakaavassa, minkälaisena jonkun maan kansalaiset kokevat elämänlaatunsa erilaisilla mittareilla mitattuna.
Suomi ja muut Pohjoismaat keikkuvat laajojen onnellisuusmittausten kärjessä vuodesta toiseen. Onnellisuus on subjektiivinen kokemus, mutta se kertoo suuressa mittakaavassa, minkälaisena jonkun maan kansalaiset kokevat elämänlaatunsa erilaisilla mittareilla mitattuna.
Anu Kuivasmäki
Tulevan sunnuntain evankeliumissa (Joh. 14:1–7) niin Jeesus kuin apostoli Tuomas puhuvat tiestä. Tuomas kysyy: ”Kuinka voisimme tuntea tien?” Perustavaa laatua oleva kysymys, johon me itse kukin etsimme vastausta. Elämme jatkuvassa muutoksessa, maailma ehtii muuttua näiden rivien kirjoittamisen ja julkaisemisen välissä. Samalla kokoonnumme viikoittain kotikirkkoon hiljentymään ikuisen sanan äärellä. Onko tie jo itsessään vastaus?
Anu Kuivasmäki
Tulevan sunnuntain evankeliumissa (Joh. 14:1–7) niin Jeesus kuin apostoli Tuomas puhuvat tiestä. Tuomas kysyy: ”Kuinka voisimme tuntea tien?” Perustavaa laatua oleva kysymys, johon me itse kukin etsimme vastausta. Elämme jatkuvassa muutoksessa, maailma ehtii muuttua näiden rivien kirjoittamisen ja julkaisemisen välissä. Samalla kokoonnumme viikoittain kotikirkkoon hiljentymään ikuisen sanan äärellä. Onko tie jo itsessään vastaus?
Eletään pääsiäisen jälkeistä ensimmäistä sunnuntaita. Päivää, joka otsikon mukaan on niin kuin vastasyntyneet tai valkoisten vaatteiden sunnuntai. Tämä kaikki viittaa kasteeseen elää uutena ihmisenä.
Eletään pääsiäisen jälkeistä ensimmäistä sunnuntaita. Päivää, joka otsikon mukaan on niin kuin vastasyntyneet tai valkoisten vaatteiden sunnuntai. Tämä kaikki viittaa kasteeseen elää uutena ihmisenä.
Johanneksen evankeliumista muistamme, kuinka Magdalan Maria seisoi haudan suulla ja itki. Hän etsii Herraansa. Etsi, muttei heti löytänyt.
Johanneksen evankeliumista muistamme, kuinka Magdalan Maria seisoi haudan suulla ja itki. Hän etsii Herraansa. Etsi, muttei heti löytänyt.
Tuhannet turistit eri puolilta maailmaa kokoontuvat joka pääsiäisaamu Puutarhahaudalle ylistämään Jumalaa Jeesuksen ylösnousemuksen ihmeestä. Eri kielet sekoittuvat yhteiseksi ylistys kuoroksi. Aamun kosteudessa lintukuoro yhtyy ylistykseen. Sinisellä taivaalla aurinko helottaa kirkkaana. Siellä me pienet ihmiset olemme maailman suurimman ihmeen äärellä. Edessämme on tyhjä hauta.
Tuhannet turistit eri puolilta maailmaa kokoontuvat joka pääsiäisaamu Puutarhahaudalle ylistämään Jumalaa Jeesuksen ylösnousemuksen ihmeestä. Eri kielet sekoittuvat yhteiseksi ylistys kuoroksi. Aamun kosteudessa lintukuoro yhtyy ylistykseen. Sinisellä taivaalla aurinko helottaa kirkkaana. Siellä me pienet ihmiset olemme maailman suurimman ihmeen äärellä. Edessämme on tyhjä hauta.
Sirkku Somero
Pienen seurakunnan työntekijänä olen tottunut tekemään milloin mitäkin seurakuntaelämään liittyvää työtä, johon minulla ei ole opintojen tuomaa pätevyyttä.
Sirkku Somero
Pienen seurakunnan työntekijänä olen tottunut tekemään milloin mitäkin seurakuntaelämään liittyvää työtä, johon minulla ei ole opintojen tuomaa pätevyyttä.
Enkeli Gabriel ilmestyi nuorelle Marialle Nasaretin kaupungissa Galileassa. Maria koki varmasti yhden elämänsä suurimmista yllätyksistä, kun enkeli kertoi hänelle viestin itseltään Jumalalta. Neitsyt Maria oli tuleva raskaaksi ja synnyttävä maailmaan Jumalan Pojan. Raamatusta saa käsityksen, että Maria vastaanotti tehtävän yllättävän tyynesti. Hän totesi: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.”
Enkeli Gabriel ilmestyi nuorelle Marialle Nasaretin kaupungissa Galileassa. Maria koki varmasti yhden elämänsä suurimmista yllätyksistä, kun enkeli kertoi hänelle viestin itseltään Jumalalta. Neitsyt Maria oli tuleva raskaaksi ja synnyttävä maailmaan Jumalan Pojan. Raamatusta saa käsityksen, että Maria vastaanotti tehtävän yllättävän tyynesti. Hän totesi: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.”
Ensi sunnuntaina kirkossa puhutaan elämän leivästä. Kristus on vastaus elämän janoon ja kaipaukseen. Puhe jokapäiväisestä leivästä kuvaa ihmisen perustarpeiden tyydytystä. Täällä Taiwanilla, jossa olemme täkäläisen luterilaisen kirkon kutsumina työntekijöinä, kyselemme, mitä taiwanilaiset tarvitsevat. Mitä he kaipaavat elämäänsä kaiken vaurauden, hyvinvoinnin ja korkean teknologian keskellä. Taiwanilaisten elämänmuoto näyttäytyy meille onnellisena ja hyvin perhe- ja sukukeskeisenä. Lähes kaikilla on töitä ja turvattu toimeentulo. Toki korkeiden tuloerojen maassa leipä jakaantuu epätasaisesti. Myös kiinalainen uskonnollisuus tuo elämään turvaa ja yhteenkuuluvuutta.
Ensi sunnuntaina kirkossa puhutaan elämän leivästä. Kristus on vastaus elämän janoon ja kaipaukseen. Puhe jokapäiväisestä leivästä kuvaa ihmisen perustarpeiden tyydytystä. Täällä Taiwanilla, jossa olemme täkäläisen luterilaisen kirkon kutsumina työntekijöinä, kyselemme, mitä taiwanilaiset tarvitsevat. Mitä he kaipaavat elämäänsä kaiken vaurauden, hyvinvoinnin ja korkean teknologian keskellä. Taiwanilaisten elämänmuoto näyttäytyy meille onnellisena ja hyvin perhe- ja sukukeskeisenä. Lähes kaikilla on töitä ja turvattu toimeentulo. Toki korkeiden tuloerojen maassa leipä jakaantuu epätasaisesti. Myös kiinalainen uskonnollisuus tuo elämään turvaa ja yhteenkuuluvuutta.
Kun jokin terveyshuoli vaivaa, on syytä mennä lääkärin vastaanotolle. Kun oireita selvitellään, voi löytyä yllättäen jotain vakavampaa. Sellaiset löydökset eivät ole ollenkaan mukavia. Ne johtavat lisätutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Elämä muuttuu täysin, mutta potilaan henki voi pelastua. Toisaalta, jos syy on elintavoissa, potilas ei ole ehkä halukas korjaamaan tilannetta. Mieluummin hän pyytää vain lievitystä oireisiin: särkylääkkeitä tai antibiootteja, jotta voisi jatkaa entiseen malliin.
Kun jokin terveyshuoli vaivaa, on syytä mennä lääkärin vastaanotolle. Kun oireita selvitellään, voi löytyä yllättäen jotain vakavampaa. Sellaiset löydökset eivät ole ollenkaan mukavia. Ne johtavat lisätutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Elämä muuttuu täysin, mutta potilaan henki voi pelastua. Toisaalta, jos syy on elintavoissa, potilas ei ole ehkä halukas korjaamaan tilannetta. Mieluummin hän pyytää vain lievitystä oireisiin: särkylääkkeitä tai antibiootteja, jotta voisi jatkaa entiseen malliin.
Vanhassa testamentissa on lukuisia klassikkokertomuksia, jotka pysyvät ehtymättömän pohdinnan kohteina. Niiden merkitys ei avaudu ensi lukemalla, vaan niitä on tarkoitus kuljettaa mukanaan läpi vuosikymmenten. Ei riitä, että Raamatun kertomus selitetään ulkoapäin asiantuntijan tietotaidolla. Sen oppii ymmärtämään paremmin elämällä ihmisen elämänmatka.
Vanhassa testamentissa on lukuisia klassikkokertomuksia, jotka pysyvät ehtymättömän pohdinnan kohteina. Niiden merkitys ei avaudu ensi lukemalla, vaan niitä on tarkoitus kuljettaa mukanaan läpi vuosikymmenten. Ei riitä, että Raamatun kertomus selitetään ulkoapäin asiantuntijan tietotaidolla. Sen oppii ymmärtämään paremmin elämällä ihmisen elämänmatka.
Mooseksen laissa todetaan Hammurabin lakia mukaillen, että ”silmä silmästä, hammas hampaasta.” (2.Moos 21:24) Se oli tuon ajan moraalinormi. Vanhaa testamenttia kunnioittaa pyhänä kirjoituksena kristittyjen lisäksi myös juutalaiset ja muslimit. Israelista ja Gazasta tällä hetkellä tulevat uutiskuvat kertovat, mitä tämä periaate käytännössä tarkoittaa. Se on juuri sen näköistä kuin uutiskuvat näyttävät.
Mooseksen laissa todetaan Hammurabin lakia mukaillen, että ”silmä silmästä, hammas hampaasta.” (2.Moos 21:24) Se oli tuon ajan moraalinormi. Vanhaa testamenttia kunnioittaa pyhänä kirjoituksena kristittyjen lisäksi myös juutalaiset ja muslimit. Israelista ja Gazasta tällä hetkellä tulevat uutiskuvat kertovat, mitä tämä periaate käytännössä tarkoittaa. Se on juuri sen näköistä kuin uutiskuvat näyttävät.
Yhteisvastuukeräys käynnistyi Ruovedellä sunnuntaina Aatoksen messussa ja Yhteisvastuukonserttissa.
Yhteisvastuukeräys käynnistyi Ruovedellä sunnuntaina Aatoksen messussa ja Yhteisvastuukonserttissa.
Kaverilla on alkoholiongelma. Hän on hyvä tyyppi, ongelmastaan huolimatta. Viina vaan maittaa liikaa. Tulee kaikenlaista harmia, ihmissuhteet muuttuvat. Moni hanke ajautuu umpikujaan. Avoimuuden tilalle tulee varovaisuus. Asioista kyllä puhutaan, mutta ongelmasta vaietaan. Sitä kierretään kuin se kissa sitä kuuluisaa kuumaa puuroa.
Kaverilla on alkoholiongelma. Hän on hyvä tyyppi, ongelmastaan huolimatta. Viina vaan maittaa liikaa. Tulee kaikenlaista harmia, ihmissuhteet muuttuvat. Moni hanke ajautuu umpikujaan. Avoimuuden tilalle tulee varovaisuus. Asioista kyllä puhutaan, mutta ongelmasta vaietaan. Sitä kierretään kuin se kissa sitä kuuluisaa kuumaa puuroa.
Aika harva voi varmaan sanoa, etteikö sitä olisi jossakin tilanteessa tullut anottua.
Aika harva voi varmaan sanoa, etteikö sitä olisi jossakin tilanteessa tullut anottua.
Kävin lapsena pyhäkoulussa yhdessä pihan muiden lasten kanssa. Pyhäkouluun minua vetivät magneetin lailla pienet pyhäkoulussa jaettavat kuvat. Muistan erityisen hyvin tunnelmallisen kuvan, jossa Jeesus koputti oveen päästäkseen jonkun kotiin sisälle, ja kuvan, jossa Jeesus kantaa harteillaan pienen pientä karitsaa.
Kävin lapsena pyhäkoulussa yhdessä pihan muiden lasten kanssa. Pyhäkouluun minua vetivät magneetin lailla pienet pyhäkoulussa jaettavat kuvat. Muistan erityisen hyvin tunnelmallisen kuvan, jossa Jeesus koputti oveen päästäkseen jonkun kotiin sisälle, ja kuvan, jossa Jeesus kantaa harteillaan pienen pientä karitsaa.
Oletko koskaan toivonut, että Jumala tulisi puhumaan sinulle? Tahtoisitko kuulla, mitä hänellä on sanottavana?
Oletko koskaan toivonut, että Jumala tulisi puhumaan sinulle? Tahtoisitko kuulla, mitä hänellä on sanottavana?
Luetuimmat
Tuoreimmat
Vaahtoava koski Pihlajalahdella.
Esko Lahtinen
Pidetään valot päällä, Ruovesi!
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste