Uudelle palolaitokselle on varattu tontti Joensuuntien ja Kangasraitin kulmasta, joka kuvassa on merkattu punaisella.
Ruoveden kunta
Palolaitoksen paikasta tehty oikaisuvaatimus hylättiin
Ruoveden kunnanhallitus varasi lokakuussa paikan uudelle paloasemalle entisen rautakaupan viereiselle tontille Joensuuntien varteen. Päätöksestä tehtiin oikaisuvaatimus, jossa vaadittiin päätöksen perumista ja täytäntöönpanokieltoa.
Ruoveden kunnanhallitus hylkäsi oikaisuvaatimuksen kokouksessaan 3. marraskuuta.
Yksityishenkilön tekemässä oikaisuvaatimuksessa katsottiin, että paloaseman kaltaisen julkisen, ympärivuorokautisen toiminnan sijoittaminen tälle alueelle ei ole kaavanmukaista, koska toiminta aiheuttaa melua, liikennettä ja valosaastetta. Lisäksi tonttivaraus luo lähtökohdan rakennushankkeen edistämiselle ennen lain edellyttämiä kaavallisia ja osallistavia prosesseja.
Sen sijoittaminen ahtaalle tontille keskelle lapsiperhealuetta on erikoinen päätös, kun muitakin vaihtoehtoja olisi tarjolla"
Oikaisuvaatimuksessa todettiin myös, että ympärivuorokauden toiminnassa oleva paloasema aiheuttaisi huomattavia vaikutuksia lähialueen asukkaille. Hälytysajoneuvoliikenne lisää liikenneturvallisuusriskiä erityisesti Kangasraitilla, jossa asuu runsaasti lapsiperheitä. Lisäksi tulevat liikennemelu sekä hälytysäänet sekä paloaseman suuri rakennusmassa, joka muuttaa maisemaa merkittävästi.
"Paloaseman uuden sijainnin on oltava tarkasti harkittu ja kuntalaisten edun mukainen. Sen sijoittaminen ahtaalle tontille keskelle lapsiperhealuetta on erikoinen päätös, kun muitakin vaihtoehtoja olisi tarjolla", oikaisuvaatimuksessa sanotaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan paloaseman paikan valinnasta ei ole tehty myöskään julkista selvitystä, eikä paloaseman siirtämisestä tai sen kaavoittamisesta muuhun sijaintiin ole myöskään mainintaa vuoden 2025 kaavoituskatsauksessa. Kunnan toiminta ei ole näin ollen ollut kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksiin nähden avointa.
Palolaitoksen sisäilmaongelmista johtuen toimistosiipi ei ole käytössä. Kalusto sen sijaan on asemalla, myös VPK harjoittelee ja toimii tiloissa.
Terhi Kääriäinen
Kunnanjohtaja Toni Leppäsen mukaan kunta neuvotteli pitkään pelastuslaitoksen kanssa eri vaihtoehdoista.
– Kunta on varannut tontin palolaitosta varten, eikä se vaadi kaavoitusta, selvittää Leppänen.
Pelastuslaitoksen sijoittumisen vaikutuksesta Kangasraitin turvallisuuteen sekä Sointulan alueen viihtyisyyteen kunta pyysi myös pelastuslaitokselta ja VPK:lta lausunnot.
Pirkanmaan pelastuslaitoksen vs. pelastusjohtaja Teemu-Taavetti Toivosen antamassa lausunnossa todetaan, että uudelle pelastusasemalle on sijoittumassa hyvinvointialueen ympärivuorokautinen 2 hengen ensihoitoyksikkö, kaksi palomies-kalustonhoitajaa, palotarkastaja sekä Ruoveden VPK.
Kiireellisiä hälytysajoa edellyttäviä tehtäviä on tilastojen mukaan vuositasolla noin 330–340, eli hieman alle yksi vuorokaudessa. Hälytyspihan suunta on Joensuuntielle, joten melu suuntautuu pääosin poispäin Sointulan alueesta ja rakennettavan rakennuksen massa ehkäisee jossain määrin melun kantautumista.
Kiireellisiä hälytysajoa edellyttäviä tehtäviä on tilastojen mukaan vuositasolla noin 330–340, eli hieman alle yksi vuorokaudessa.
Pelastusaseman valaistus painottuu myös hälytyspihan puolelle eikä suunniteltu pelastusasema rakennuksena aiheuta erityisiä meluvaikutuksia.
Kangasraitin osalta liikennemäärä tulee jossain määrin lisääntymään, mikä johtuu vakinaisen henkilöstön työmatkaliikenteestä, hälytystehtäville saapuvista sopimuspalokuntalaisista ja harjoituksissa käyvistä henkilöistä. Kangasraitille ei kuitenkaan synny varsinaista hälytysajoliikennettä, vaan se ohjautuu hälytyspihan kautta Joensuuntielle.
Ruoveden sopimuspalokunnan palopäällikkö Anssi Manninen toteaa kunnalle, että hälytysajoon lähdettäessä kantatie 66:lle näkyväisyys molempiin suuntiin on Joensuuntieltä tullessa parempi ja risteys rauhallisempi liikennemääriltään kuin nykyinen. Huolena ollut Kangasraitin liikenne ei juuri lisäänny. Kangasraitilta koululle on jo nykyisin turvallisempi kulkuväylä lapsille tarjolla Sointulantien kautta.
Mitä tulee hälytysääniin, ne kytketään Mannisen mukaan päälle yleensä vasta kantatien risteyksessä. Yöaikaan niitä ei juurikaan käytetä.


