Ruoveden kunnanvaltuuston kokouksessa 15. syyskuuta olivat läsnä kaikki 21 valtuutettua sekä nuorisovaltuuston edustaja, kunnanjohtaja, hallintojohtaja sekä kuvan ulkopuolella istuvat sivistysjohtaja, elinvoimapäällikkö sekä yhdyskuntatekniikanpäällikkö.
Anu Kuivasmäki
Syksyn ensimmäisessä valtuustossa äänestettiin kunnan brändin visuaalisesta ilmeestä
Ruoveden kunnanvaltuusto kokoontui kunnantalolle maanantaina. Listalla oli muun muassa liuta lisämäärärahaesityksiä, esitys kunnan uudeksi visuaaliseksi ilmeeksi, ero Monetrasta sekä valtuustoaloitteita.
Eniten keskustelutti kunnan uuden brändin visuaalinen ilme, josta lopulta äänestettiinkin.
Ruoveden kunta valitsi loppuvuodesta mainostoimiston uudistamaan kunnan brändiä. Kriteerinä brändille oli mahdollisimman innovatiivinen ja laadukas ilme.
Työn piti valmistua huhtikuun loppuun mennessä, mutta tuloksiin ei oltu tyytyväisiä ja valmistuminen venyi. Vaikka brändin rakentaminen on vielä kesken, kunnanhallitus esitti valtuustolle brändin visuaalisen ilmeen hyväksymistä. Se pitää sisällään muun muassa uudet logot, värit ja kuvamaailman.
– Olemme tyytyväisiä visuaaliseen ilmeeseen, vaikka brändi ei ole vielä täydellinen. Se kannattaisi hyväksyä, että pääsisimme tekemään muun muassa kotisivuja ja käyttämään niitä messuilla, kunnanjohtaja Toni Leppänen alusti.
Kunnanjohtaja Toni Leppänen selvitti taustoja brändityölle ennen yleistä keskustelua visuaalisesta ilmeestä ja sen hyväksymisestä. Vierellä valtuuston puheenjohtaja Mervi Härkönen (kok) ja hallintojohtaja Ville Happonen.
Anu Kuivasmäki
Jarmo Kaplin (ruotu) mukaan ilmeestä puuttuu kuntalaisten ääni ja värejä on aivan liikaa ja esitti brändin palauttamista takaisin valmisteluun.
Paula Raivion (sit) mukaan visuaalinen ilme ei anna myönteistä tunnettavuuden kuvaa Ruovedestä ja yleisilme jää alakuloiseksi.
– Ehdotan, että logosta tehtäisiin useita versioita, josta kuntalaiset voisivat äänestää mieleisimmän, hän toivoi.
Henna Rintanen (ruotu) piti ilmettä hyvänä, mutta olisi karsinut puolet väripaletista pois.
Tapio Vaali (kesk) oli visuaalisen ilmeen hyväksymisen kannalla.
– Kun me valmistellaan kuntastrategiaa, katsotaan sitten millä tavalla tuota brändiä voidaan terästää.
Pentti Havanka (ruotu) toivoi puhumista suomenkielisin termein.
– Tämä brändi-sana on minulle ihan ulkomaan kieltä. Puhuttais suomea ja mitä tämä todella tarkoittaa.
Paula Rinki (sd), muistutti brändiä valmistellun jo kolme vuotta.
– Minusta siluetti on ihan kiva, vähän vanhahtava tietyllä tavalla. En ole moista aikaisemmin nähnyt.
Marko Kivestä (kok) olisi hyvä saada jotakin jo maaliinkin.
– Mun mielestä tämä on taas raikas.
Minusta siluetti on ihan kiva, vähän vanhahtava tietyllä tavalla. En ole moista aikaisemmin nähnyt.
Ville Vauhkosen (ruotu) mielestä brändin tekemisessä ei ole riittävästi otettu asiantuntijoiden näkemyksiä huomioon, eikä se nosta riittävästi esille, että Ruovedellä on hyvä asua. Matkailullisen näkemyksenkin laatutaso jää alakanttiin.
Teuvo Pusan (kesk) mielestä brändin visuaalinen ilme on hyvä ja raikas.
– Tästä on hyvä jatkaa. Ei muuta kuin eteenpäin.
Jali Kontuniemi (kok) oli visuaalisen ilmeen hyväksymisen kannalla.
– Tämä on ihan hyvä. Sitä tarvitaan messuilla ja nettisivuilla. Tuo silhuetti on erittäin hieno, missä näkyvät kaikki meidän kohteemme mitä meillä täällä on. Se kuvaa oikein hyvin Ruovettä.
Markku Simula (sd) muistutti, että brändi ei voi koskaan olla kaikkien mieleen ja että värimaailmakin on makuasia.
– Meille kunnanhallituksessa esiteltiin asiaa siten, että tämän hyväksyminen on kehys ja sisustaa kehitetään edelleen yhteistyössä. Tämä on asia, joka kannattaa katsoa.
Anita Viljanmaa (sit) kertoi brändin teon maksavan kunnalle 16 500 euroa + alvin. Kunnan pitäisi Viljanmaan mukaan laittaa sopimuksiin aina sakkopykälä, mikäli määräajoissa ei pysytä. Viljanmaata ei myöskään ilahduttanut visuaalisen ilmeen R-kirjain.
– Mulla on kaupassa myynnissä tuollaisia säilykepurkin avaajia, mitkä on ihan saman mallisia. Minusta tämä ei sovi tähän ollenkaan.
Lopulta brändin visuaalisesta ilmeestä äänestettiin. Tulos oli 14–7 brändin visuaalisen hyväksymisen puolesta. Sen kannalla olivat kokoomuksen, keskustan, demarien ja perussuomalaisten valtuutetut sekä puolet ruotun valtuutetuista. Uudelleen valmistelun puolesta äänestivät vasemmistoliiton ja sitoutumattomien valtuustoryhmät sekä puolet ruotun valtuutetuista.
Valtuutettu Paula Raivion (sit) mielestä uusi visuaalinen ilme ei ole onnistunut. Hän ja Anita Viljanmaa (sit) jättivät eriävän mielipiteen kunnan uuden brändin visuaalisen ilmeen hyväksymisestä.
Anu Kuivasmäki
Kunnanvaltuusto päätti myös irtisanoa Monetra Pirkanmaa Oy:n kanssa solmitut sopimukset päättymään 30.9.2026. Yhteistyö Monetran kanssa on ollut haasteellista. Yhteistyö on pitänyt sisällään muun muassa kirjanpidon, maksuliikenteen, palkanlaskennan ja matkalaskujen käsittelyn. Ruoveden kunta haluaa päästä mahdollisimman pian sopimaan taloushallinnon toimintojen uudelleenjärjestelyistä omana toimintana.
Valtuusto myönsi lisämäärärahoja Haapasaaren maalämpöpumpun hankintaan ja asentamiseen (19 000 e), yhtenäiskoulun pääoven tasakaton korjaukseen (60 000), keittiön uunin uusimiseen (20 000) sekä koulun ilmanvaihtourakkaan (77 000). Sivistyksen palvelualue sai myös rahaa moottorikelkan hankintaan (15 000). Lisäksi valtuusto myönsi vielä 50 000 euroa kantatie 66 uuden liittymän suunnitteluun ja lisäselvityksiin.
Lisäksi vihreätä valoa näytettiin välirahoituksen tarjoamisessa yhdistyksille, säätiöille ja uskonnollisille yhdyskunnille työttömien henkilöiden palkkaamiseksi palkkatuella.
Keskustan valtuustoaloite hallintosäännön päivittämisestä ja sosialidemokraattien valtuustoaloite kierrätyskeskuksesta todettiin loppuunkäsitellyksi.
Uuden valtuustoaloitteen valtuustolle toi ruotu-ryhmä. Siinä esitetään demokratiakasvatuksen ottamista kunnan uudeksi kärkihankkeeksi.