Kirkonkellot
Kipu ei koskaan tunnu miellyttävältä, olipa kyseessä fyysinen tai henkinen loukkaantuminen. Jos emme tuntisi kipua, asiat olisivat huonosti. Kerrotaan eräästä perheestä, jossa terveet vanhemmat molemmat kantoivat tietynlaista geeniä, joiden yhteisvaikutuksesta lapset sairastuivat harvinaiseen perinnölliseen sairauteen. He eivät tunteneet kipua. Lasten leikkiessä he eivät huomanneet vahingoittaneensa itseään tai toisiaan.
Kipu on kuin varoitusmerkki, joka sanoo, missä kulkee raja. Ilman kivun antamaa merkkiä voisimme fyysisesti vahingoittaaa niin itseämme kuin muita. Ilman fyysistä kipuaistia, elämä ajautuisi kaaokseen. Voisimme ruhjoa itsemme henkihieväriin, jos kipuaistimme ei toimisi.
Samoin toimii henkinen kipuaistimme, omatunto tai miksi sitä haluaa nimittää. Ajattelemattomat sanat ja tahalliset loukkaukset aiheuttavat henkistä kipua niin loukatuksi tulleelle kuin joskus myös loukkaajalle. Nykyaika tarjoaa lukemattomia tapoja välittää loukkaavia ilmaisuja ja usein ne tulevat eteen vielä kasvottomina ilman ennakkovaroitusta. Olemmeko menettäneet henkisen kipuaistimme? Voinko tuntemattomana osoittaa loukkaavat sanat jollekin ilman, että henkinen kipuaistini ilmaisee aiheuttavani jollekin kipua vai riittääkö se, että kukaan ei tunnista minua eikä kukaan näe, kun lähetän terävät ja mielestäni oikeutetut sanani bittiavaruuteen tai muualle julkisuuteen?
Joskus tuntuu siltä, että näihin kipuihin valitaan väärät lääkkeet. Sanoilla loukattu vastaa loukkaukseen vielä kovemmilla sanoilla ja näin yrittää lääkitä saatuja haavoja. Kaikki me joudumme elämämme aikana kohtaamaan loukkauksia. Sunnuntain kirkollinen aihe kehottaa meitä tutkimaan itseämme. Rakentaako sanani keskinäistä yhteyttä vai pyrinkö niillä rikkomaan ja nostamaan vain itseäni esille? Jos olemme rehellisiä itsellemme, tuskin voimme väittää, että emme olisi koskaan sanoillamme loukanneet ketään.
Anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen on parasta lääkettä tulehtuneisiin suhteisiin. Johannes kirjoittaa kirjeessään: ”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin, että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1.Joh.1:9). Tätä anteeksiantamusta me kaikki tarvitsemme niin Pyhän Jumalan kuin ihmisten edessä.
Ensi sunnuntain evankeliumin äärellä (Joh. 9) mieleeni palautuu muisto yli kahdenkymmenen vuoden takaa. Olin teologian opiskelija ja mukana Helsingin yliopiston saarnaharjoituksissa. Meidän pienryhmäämme johti silloin nykyinen Kuopion piispa Jari Jolkkonen viisalla ja asiantuntevalla tavalla. Sain viisasta kritiikkiä ja kannustusta, joilla molemmilla on tärkeä paikkansa ihmiselossa.
Ensi sunnuntain evankeliumin äärellä (Joh. 9) mieleeni palautuu muisto yli kahdenkymmenen vuoden takaa. Olin teologian opiskelija ja mukana Helsingin yliopiston saarnaharjoituksissa. Meidän pienryhmäämme johti silloin nykyinen Kuopion piispa Jari Jolkkonen viisalla ja asiantuntevalla tavalla. Sain viisasta kritiikkiä ja kannustusta, joilla molemmilla on tärkeä paikkansa ihmiselossa.
Ei saa jäädä tuleen makaamaan, niin kuuluu vanha sodankäyntiviisaus. Toisaalta myös on niin, että laakereillaan lepäily on yhtä vaarallista kuin makuullekäyminen arktisella vaelluksella. Sitä nukahtaa, ja paleltuu nukkuessaan. Paikalleen jäämisessä on omat vaaransa.
Ei saa jäädä tuleen makaamaan, niin kuuluu vanha sodankäyntiviisaus. Toisaalta myös on niin, että laakereillaan lepäily on yhtä vaarallista kuin makuullekäyminen arktisella vaelluksella. Sitä nukahtaa, ja paleltuu nukkuessaan. Paikalleen jäämisessä on omat vaaransa.
Musiikkia Ruovesi! konserteissa soittajia on ollut kahdesta kymmeneen. Tällainen määrä soittajia ei tarvitse orkesterinjohtajaa, ryhmä toimii itseohjautuvana. Muusikot sopivat keskenään, kuka määrää tahdin ja aloitukset. Soitto soi ja rytmi toimii. Katseilla viestitetään. Tämä on sopuisaa yhteistyötä parhaimmillaan.
Musiikkia Ruovesi! konserteissa soittajia on ollut kahdesta kymmeneen. Tällainen määrä soittajia ei tarvitse orkesterinjohtajaa, ryhmä toimii itseohjautuvana. Muusikot sopivat keskenään, kuka määrää tahdin ja aloitukset. Soitto soi ja rytmi toimii. Katseilla viestitetään. Tämä on sopuisaa yhteistyötä parhaimmillaan.
Kuusi viikkoa helluntain jälkeen Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ja monissa muissakin kirkkokunnissa ja kristillisissä yhteisöissä vietetään sunnuntaita, jonka vanhin evankeliumiteksti (Luuk.5:1–11) kertoo kalastaja Simon Joonaanpojan (tai Johanneksenpojan) elämän eräästä käännekohdasta.
Kuusi viikkoa helluntain jälkeen Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ja monissa muissakin kirkkokunnissa ja kristillisissä yhteisöissä vietetään sunnuntaita, jonka vanhin evankeliumiteksti (Luuk.5:1–11) kertoo kalastaja Simon Joonaanpojan (tai Johanneksenpojan) elämän eräästä käännekohdasta.
Tiesitkö eläväsi kuplassa? Kuplan sisällä on kaikki se, minkä hyväksyt ja ulkopuolella se, mistä et halua edes ottaa selvää. Me kaikki elämme länsimaisessa kuplassa, jossa tiedämme, mitä tarkoittaa oikeudenmukaisuus ja demokratia. Poliittisesti voimme elää oman puolueen kuplassa, jossa on ainoat oikeat ratkaisut yhteiskunnan ongelmiin. Kaikkein oudoimpia kuplia ovat salaliittoteoriat, joissa selvät tosiasiat kielletään ja pysytään tiukasti harhakäsitysten kuplassa. On myös hengellisiä kuplia, joissa on se ainoa oikea oppi ja muilla ei ole pääsyä taivaaseen.
Tiesitkö eläväsi kuplassa? Kuplan sisällä on kaikki se, minkä hyväksyt ja ulkopuolella se, mistä et halua edes ottaa selvää. Me kaikki elämme länsimaisessa kuplassa, jossa tiedämme, mitä tarkoittaa oikeudenmukaisuus ja demokratia. Poliittisesti voimme elää oman puolueen kuplassa, jossa on ainoat oikeat ratkaisut yhteiskunnan ongelmiin. Kaikkein oudoimpia kuplia ovat salaliittoteoriat, joissa selvät tosiasiat kielletään ja pysytään tiukasti harhakäsitysten kuplassa. On myös hengellisiä kuplia, joissa on se ainoa oikea oppi ja muilla ei ole pääsyä taivaaseen.
Kun suomalainen menee metsästämään tai kalastamaan, hän menee pyytämään. Hän ei mene käskemään tai määräilemään. Hän menee pyytämään. ’Anna Ahti pari ahventa’ -tyyliin.
Kun suomalainen menee metsästämään tai kalastamaan, hän menee pyytämään. Hän ei mene käskemään tai määräilemään. Hän menee pyytämään. ’Anna Ahti pari ahventa’ -tyyliin.
Luetuimmat
Tuoreimmat
Arto Petäjä kuvasi Pouruntien varrella kauniin kukan, joka googletettuna vaikuttaa olevan kielikämmekkä.
Arto Petäjä
Valtuusto kokokouksessa on käsiteltävänä vain kaksi asiaa. Kuva maaliskuulta 2023.
Sirkku Somero
Uutiset
Elämänmeno
Kulttuuri
Pääkirjoitus
Kolumnit
Blogit
Kirkonkellot
Yleisöltä
Lukijan kuva
Jätä ilmoitus Ruovesi-lehteen
Ruovesi-lehden mediakortti
Jätä ilmoitus Teisko-Aitolahti-lehteen
Teisko-Aitolahti-lehden mediakorttii
Pohjoisviitta-lehden mediakorttii
Rekisteriseloste
Tilaa Ruovesi-lehti
Osoitteenmuutos Ruovesi-lehti
Tilaa Teisko-Aitolahti
Osoitteenmuutos Teisko-Aitolahti
Ruoveden Sanomalehti Oy • Honkalantie 2 • 34600 Ruovesi •
Puh. 03 476 1400 • Rekisteriseloste